مسابقه‌ی «ماه محرم در شهر ما»

مسابقه ماه محرم
t مسابقه‌ی «ماه محرم در شهر ما»

توضیحات 

  • کم کم به ماه محرم نزدیک می‌شویم. این روزها شهرها و محله‌ها با برپایی تکیه و آویختن پرچم‌های سیاه، حال و هوای عزاداری می‌گیرند. ایران، کشور اقوام و مردمانی با فرهنگ‌های گوناگون است. در ماه محرم هر شهر و استان ایران به شیوه‌ای مخصوص عزاداری می‌کنند. برخی از شیوه‌های عزاداری هم مثل آیین نخل‌گردانی در سراسر ایران معروف است.
  • ما در مسابقه‌ی «ماه محرم در شهر ما» از تو می‌خواهیم درباره‌ی آداب و رسوم و مراسم شهر یا روستایت در محرم بنویسی. می‌توانی یک یادداشت، یک داستان کوتاه و یا یک دل‌نوشته بنویسی. یعنی در انتخاب قالب نوشته‌ات آزاد هستی.
  • پس قرار ما شد یک متن محرمی نوجوانانه که با رعایت این دو نکته باید بنویسی:
  • حتماً حتماً به رسمی از رسوم عزاداری بومی و محلی‌تان اشاره کن و آن را مختصر و مفید توضیح بده.
  • حواست باشد که نوشته‌ات بیشتر از 15 خط نشود.
  • منتظریم تا با آداب و رسوم محرمی شهرهای مختلف ایران از نگاه نوجوانانه‌ی تو آشنا شویم.

مهلت شرکت در مسابقه

  • تا ۲۷ مهر تمدید شد.

جایزه 

  • ۵۰ هزار تومان

شرایط شرکت در مسابقه

  • عضویت در سایت نوجوان ها
  • محدوده سنی ۱۲ تا ۲۱ سال

راه های ارسال پاسخ

  • ارسال پاسخ از طریق دیدگاه (کادر پایین صفحه)
  • ارسال پاسخ به آدرس ایمیل info@nojavanha.com
  • ارسال پاسخ به آیدی تلگرام @site_nojavanha

 اعلام نتایج

ضمن تشکر از تمامی دوستانی که در این مسابقه شرکت کردند، با توجه به اینکه همه‌ی پاسخ‌های ارسالی مورد تایید و قبول داور مسابقه بود و همگی در یک سطح بودند، برنده‌ی مسابقه به قید قرعه از بین شرکت کنندگان انتخاب شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مسابقه ادبی شماره (4)

برنده‌ی این مسابقه کاربر lionking هستند.

t مسابقه‌ی «ماه محرم در شهر ما»
امتیاز به این نوشته

‫3 نظر ارسال شده در “مسابقه‌ی «ماه محرم در شهر ما»

    • نوجوان‌ها :

      کاربر عزیز “ناشناس”
      نتایج مسابقه ۲ آبان ماه اعلام می شود.
      موفق باشید
      نشریه اینترنتی نوجوان ها

  1. مهسا :

    با سلام و خسته نباشید و تسلیت ایام محرم
    کرمانشاه شهری با قومیتهای مختلف و زبان و گویشهای مختلف را هندوستان ایران می نامند چرا که با جنگ و مهاجرتها این شهر دیگر اصالت خاصی ندارد و هر قومی به طریق خود مراسمات محرم را انجام می دهد در بیشتر شهرک ها و محله ها با توجه به بافت مردمی خود مراسم محرم را برگزار می کنند اما بی شک مهمترین رسم ایام شبهای محرم در رفتن عزاداران هر حسینه ها و مساجد به دیگری است تا هم جمعیت یک صدا مراسم عزاداری را انجام دهند بیشتر سعی در نزدیکترین مکان برای رفتن ملاک است و قبل از شروع محرم رسم بر جمع اوری نذرورات مردم برای ایام محرم است هر شخصی به توان خود ادای دینی می کند و مراسم شیر خوارگان نیز با جمع شدن تمام مادران همراه نوزادها در یک مکان تجلی گاه طفل معصوم امام را عزاداری می کنند و مراسم تعزیه در روز تاسوعا نیز با لباسهای مبدل نمایشی از اسارت خانواده امام را برگزار می کنند با اوردن اسبها و بر پا نمودن خیمه ها و نیز اتش زدن انها در روز اخر همه را عزادار امام می کنند پخش کردن شربت و اب خنک به همراه دیگر نذرها نیز توسط کودکان نیز بخشی از مراسمات محرم است و افتخار جوانان هر محله در بلند کردن علم بزرگ است که توانایی خاصی برای ان می خواهد و این کار برای جوانان محکی بزرگ در مراسم است نوحه خوانی نیز با صدای محلی که در کرمانشاه زبانهای زیادی مکالمه دارند نیز بخشی از مراسم است از نوحه خوانی عربها گرفته تا کردهای لر تا فارس و لک ها نیز نوحه های خود را برای مراسمات می خوانند چندین سال است که با فتوای رهبر عزیزمان در اجرا نکردن قمه زنان و شمشیر این رسم منسوخ شده و دیگر این مراسم نیست اما بی شک زیباترین تجلی اجرای مراسم عزاداری را اهل سنت دانست که هماهنگ با اهل تشیع احترام گرفته و انها را کمک و یاری می رسانند انها احترام خاصی برای امام قائلند و در روزهای تاسوعا و عاشورا از امام دعای حاجت خواسته و برای ایشان نذر می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *