مسابقه “شهروند خوب”

t مسابقه "شهروند خوب"

توضیحات

  • دوستان و همراهان همیشگی
  • مسابقه این هفته ما در ارتباط با حقوق شهروندی است. حتما مطالب ما را درباره آیا ما شهروند هستیم مطالعه کردید، با توجه به اطلاعات خودتون و مطالب سایت دیدگاهتون رو درباره اینکه شهر خوب چه شهری و شهروند خوب چه شهروندیست برای ما ارسال کنید.

برای مشاهده مطالب شهروندی کلیک کنید.

مهلت شرکت در مسابقه

  • 25 آذر (تا 30 آذر تمدید شد)

جوایز

نفر اول ساعت مچی رز گلد

نفر دوم عینک آفتابی

شرایط شرکت در مسابقه

  • عضویت در سایت نوجوان ها
  • محدوده سنی 12 تا 21 سال

راه های ارسال پاسخ

  • ارسال پاسخ از طریق دیدگاه (کادر پایین صفحه)
  • ارسال پاسخ از طریق شبکه اجتماعی نوجوان ها
  • ارسال پاسخ به آدرس ایمیل info@nojavanha.com
  • ارسال پاسخ به آیدی تلگرام @site_nojavanha

اعلام نتایج

این مسابقه برنده ای ندارد.

t مسابقه "شهروند خوب"
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مسابقه ادبی شماره (2)

‫5 نظر ارسال شده در “مسابقه “شهروند خوب”

  1. noorafshan :

    شهر خوب شاید این واژه بسیار زیبا باشد ولی باید قبول کنیم افکار و عقاید شهروندان یعنی افراد مقیم شهر که دارای حقوق شهروندی هستند می توان شهر را خوب و با بهره سازد. شهر خوب یک رویا نیست گرچه راه زیادی برای رسیدن به آن باشد. شهری که با اصول و قوانین مهندسی و اصول ساخته شده باشد یعنی امکان آسیب دیدن در مقابل بلایای طبیعی کم باشد شهری که بتوان در آن به سهولت زندگی کرد با صرف وقت کم در خیابان ها به مقصد رسید زباله بیرون نیانداخت و یا اینکه زباله را در سطل های سطح شهر قرار داد همه زباله ها را در ساعت مشخص بیرون بگذارند امکان دسترسی به وسایل نقله عمومی در سطح شهر برای در اختیار بودن آن ها با هزینه کم پیش بینی شده باشد در واقع همانطور که ما در خریدن خانه به خوب و یا بد بودن آن دقت می کنیم و ملاک های زیادی مانند آرامش داشتن استحکام بنا راه های فاضلابی و نور گیری دقت می کنیم شهر خوب نیز اینطور است البته با مساحت و جمعیت بسیار بیشتر که نیاز به درک عمومی دارد در شهر خوب خیابانهای ارتباطی و چهار راه ها به میزان لازم همواره هستند و اصول راهنمایی و رانندگی در آن لحاظ شده است و مکان های خط عبور عابر پیاده نیز در سرعت ماشین ها کمتر دخیل است زیرا تجمع ماشین ها یعنی آلودگی بیشتر . البته در شهر خوب همه در اصول نگهداری از درختان و کاشت آنها در فضای های خالی شهر همت می کنند و در واقع تمام شهر بسیار سبز است هر چه باشد آنها شش های زمین و شهر می باشند البته در خیابانها به میزان لازم اسم ها در مکان های قابل دیدن نصب شده اند تا از سردر گمی دیگران جلوگیری کنند در کنار تمام این امور بهترین نکته این است که روح شهر مردم و شهروندان شهر هستند که در آن زندگی و از مزایای آن استفاده می کنند امکاناتی که باید درکنار هم باشند مانند رستوران ها و بازار و اغذیه فروشی و داشتن مسجد و سرویس بهداشتی برای راحتی مردم و سد معبر نکردن و اشغال فضا های عمومی صورت نمی پذیرد تا حق شهروندی که حق استفاده از بخش عمومی را دارد از بین نرود چه بسا به دلیل این سد معبر درپیاده رو شخصی وارد خیابان شده و برایش اتفاقی بیفتد.البته تدابیر عرض خیابان بسته به وسعت و میزان وسایل نقلیه پیش بینی شده است تا کسی دچار مشکل نشود البته فرهنگ استفاده از وسایل عمومی به قدر در شهر قوی است و امکان استفاده از وسایل نقلیه آنقدر آسان است که کمتر شخصی می خواهد با اتومبیل شخصی بیرون بیاید.
    بنا به تمام این گفته های اصل مهم شهر سازندگان آن هستند باز هم شهروند آنها هستند که با عقاید و روش و عقاید خود می توانند آوازه شهر را به سراسر کره خاکی منتشر کنند حس انسانیت نوع دوستی کمک به دیگران خیر خواهی و تمام خصلت های نیک یک شهر می تواند شهر را خوش نام و خوب نیز سازد شهروند ان با دور اندیشی و خود کفا شدن در بخش های مختلف به یکدیگر سود می رسانند و در ارتقا محصولات خود بسیار تلاش می کنند کسی در فکر فروش کالای بی کیفیت نیست زیرا همه می دانند که هر چه برای خود می پسندند باید برای دیگران پسندید. پس رونق بازار شهر نیز بسیار خوب است کسی بیکار نیست و جرم به ندرت در شهر اتفاق می افتد.در شهر خوب همه چیز به عدالت است. همه شادند و کسی از اینکه مورد نا برابری قرار گرفته ناراحت نیست. مردم افکار جدید را با ارتباط با دیگر مکان های از آن جهت که خوب است برای شهر خود به ارمغان می آورند و مردم نیز به یکدیگر اطمینان و اعتماد دارند شهروندان تکنولوژی جدید را کشف می کنند و این حق همه مردم است تا آن را با قیمت عادلانه نه غیر عادلانه داشته باشند البته هرگز این تکنولوژی جای معاشرت و محیط گرم خانواده را اشغال نمی کند چون همه مردم می دانند هیچ چیز به اندازه کنار هم بودند ارزشمند نیست. مردم شهر خوب شهروندان خوب هستند و این شهر می تواند برای تک تک ما به حقیقت بپیوندد.

  2. amirp :

    شهر و شهروند موجوداتی با پیوندهای ارگانیک هستند که برای رشد و تعالی به همدیگر نیاز دارند و اگر این نیاز متقابل در ظرف زمانی خاص خود تامین شود می‌توان امیدوار بود که شهروند خوب و شهر ایده آل شکل می‌گیرد اما اگر این مهم محقق نشود هر دو سوی این سیر ارتباطی بازنده خواهند بود و علاوه بر اینکه شهر، منابع خود را هدر می‌دهد، شهروند هم عمر خویش را فدای مسائلی می‌کند که هیچ سودی برای او ندارد.

    در این میان وظایف شهر و شهروند و ترسیم نحوه ارتباط بین این دو مقوله از مسائل کلیدی و اساسی مرتبط با فرهنگ شهروندی و شهرنشینی است که شهرداران مناطق شهری قم پیرامون آن بحث کرده‌اند.

    اکبر قلیچ شهردار منطقه یک، شهروند و شهر را مکمل یکدیگر می‌داند و می‌گوید: این دو مقوله با هم ارتباط ذاتی دارند و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد.

    وی می‌افزاید: فرد به عنوان یک عنصر سازنده برای جامعه و محیط باید تلاش و همکاری لازم را در راستای رشد محیط زندگی و اجتماعی خود داشته باشد و اگر تک تک این عناصر وظایف خود را حول محور ساختن یک شهر خوب به درستی انجام دهند بدون شک شهری سالم و زیبا در خور شان مردم شریف خود خواهیم داشت.

    قلیچ بر این باور است که شهروند، پایه‌گذار شهر خوب است و سبب آبادی شهر می‌شود و شهر آباد هم شهروند خوب را پرورش می‌دهد. انسان به عنوان پیکره اصلی شهر محسوب می‌شود و یک شهروند خوب باید نگاه متفکر و عقلانی داشته باشد.

    شهردار منطقه یک با بیان اینکه شهر خوب در گرو نگاه یک شهروند خوب است می‌گوید: پرورش توانایی و صلاحیت دموکراتیک شهروندان، افزودن بر چارچوب‌های اجتماعی و بسترهای مادی، بیشتر در گرو آموزش شهروندان است، بنابراین برای داشتن یک شهر خوب با شهروندان خوب باید تک تک عموم تحت آموزش‌های لازم و فرهنگ شهرنشینی قرار گیرند و بهتر است که این آموزش‌ها در مدارس از همان ابتدا تدریس شود تا نسل شهروندان فهیم و توانا با افکار و ایده‌های جدید داشته باشیم.

    شهر خوب را شهروند خوب می‌سازد

    مجید متین‌فر شهردار منطقه ۲ قم معتقد است: یک شهر خوب را شهروند خوب می‌سازد و این در ذات مردم نهفته است که یک شهروند باید خوب باشد تا یک شهر خوب ساخته شود. یعنی یک شهروند خوب وقتی روح پاکیزگی ذاتی در وجود خود داشته باشد می تواند شهر پاکیزه و خوبی بسازد.

    وی ادامه می‌دهد: شهر خوب ساختنی است نه یافتنی و این شهروندان هستند که باعث می‌شوند با رعایت قوانین شهروندی و تعهد به حقوق شهروندی خود شهر زیبنده‌ای داشته باشند، زیرا شهر متعلق به همه مردم است و همین امر شهروندان را موظف به مشارکت و همکاری برای داشتن یک شهر خوب می‌کند.

    به گفته متین‌فر، شهروند خوب بودن به ۲ عامل اساسی بستگی دارد: عامل درونی که همان احساس تعلق خاطر داشتن است. شعار «شهر ما خانه ما» و یا «خانه ما شهر ما» که از لحاظ ظاهر تقریبا یک شکل دارند اما از لحاظ محتوایی متفاوت است. بدون شک در شعار «خانه ما شهر ما» احساس تعلق خاطر داشتن به شهر مشخص‌تر است.

    عامل بیرونی؛ همان اطلاع رسانی و فعالیت ارگان‌ها و شهرداری‌هاست و چون متاسفانه ما در شهر مدیریت شهری نداریم شهرداری وظیفه اصلی اطلاع رسانی برای داشتن یک شهر خوب همراه با شهروند خوب را برعهده دارد.

    شهردار منطقه ۲ بر این باور است که فضیلت‌های شهروندی مانند اطاعت از قانون، رعایت پاکیزگی و مراقبت از مکان‌های تفریحی و حتی فداکاری برای دفاع از محیط در برابر تهدیدهای برونی و درونی و به عنوان مجموعه افرادی که در یک پیمان شهروندی، نه نژادی و… پیکره یک ملت واحد را تشکیل می‌دهند.

    شهروند نیاز به آموزش دارد

    سید جمال‌الدین حسینی شهردار منطقه پنج قم هم معتقد است: البته طبیعی است که یک شهروند خوب، یک شهر خوب را می‌سازد. شهر خوب تاثیر بسیاری در روحیه شهروندان دارد و این احساس پیوسته‌ای است.

    متولیان ساخت شهر تمام شرایط را برای داشتن یک شهر خوب مهیا می‌کنند و شهروندان متقابلا با تلاش و همراهی و مشارکت برای نگه داشتن یک شهر خوب بکوشند تا حفظ و ساخته شود.

    وی ارائه آموزش به شهروندان را ضروری می‌داند و می‌افزاید: شهروندان باید آگاهی کافی از وظایف شهروندی خود داشته باشند تا بر اساس این آگاهی و کسب آموزش‌های لازم تعریفی از مسئولیت خود به عنوان شهروند داشته باشند و وظیفه این آموزش و اطلاع رسانی‌ها بر عهده شهرداری‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مردمی همچون تشکل‌های مردم نهاد و پایگاه‌های مساجد تشکیل شد باشد هست.

    حسینی بر این باور است: متولیان در بخش‌های فرهنگی باید آگاهی مردم را بالا ببرند و در محیط شهری نقش‌ها مشخص شود که این نقش‌ها را قشرهای مختلف شهروندان بازی می‌کنند. همچنین مراجع صاحب نظر مورد قبول مردم که اداره یک بخش به عهده آنهاست وظیفه اطلاع رسانی در رابطه با چگونه یک شهروند خوب بودن و حق و حقوق یک شهروند را به عهده دارند.

    توده‌های برجسته‌ای از مردم مثل اصناف، طلاب، ورزشکاران، فرهنگیان و… با برقراری ارتباط بین مسئولان و مردم می‌توانند به آنها آموزش داده و اطلاع رسانی دقیق و به هنگام را در سطوح مختلف برای مردم داشته باشند.

    شهر، خانه دوم

    از نظر ابوالفضل رسولی شهردار منطقه ۶ قم، اگر شهروندان خوب شهر را خانه دوم خود بدانند و با شهرداری‌ها مشارکت و همکاری مداوم داشته باشند و مسئولان با خدمات هدفمند و مطلوب با شهروندان ارتباط دو سویه برقرار کنند شرایط ایده آل پیش خواهد رفت.

    وی ادامه داد: از لحاظ فرهنگی و آموزشی، هم شهرداری‌ها و هم سازمان‌ها وظیفه اطلاع رسانی و انتقال دانش به عموم مردم را دارند و می‌بایست پیوسته گزارشی از فعالیت‌های عمرانی، خدماتی، فرهنگی و… داشته باشند تا همه با آگاهی بیشتر برای حفظ و نگهداری شهر تلاش کنند.

    رسولی با اشاره به تاثیر فوق العاده زیبایی شهر بر زندگی شهروندان می‌گوید: چه خوب است این زیباسازی با همکاری شهروندان و با توجه به فرهنگ شهرنشینی شکل گیرد تا پیوسته و ماندگار و همیشگی باشد. با نگاه به شعار «شهر ما خانه ما» اگر همه افراد جامعه به این شعار احترام بگذارند وعمل کنند قطعا شهری زیبا با شهروندان فهیم خواهیم داشت.

    این نکته مهم است که علاوه بر اطلاع رسانی مسئولان، شهروندان هم وظیفه دارند به بهترین شکل از امکانات شهری استفاده کنند و حتی با مشارکت و همکاری با مسئولان شهرداری‌ها چهره شهر را هر چه زیباتر نشان دهند پس رابطه شهروندان با شهر یک ارتباط دوسویه است که نیاز به تعامل ویژه و نگاه صحیح شهروندی دارد.

    به گفته رسولی اگر مردم، شهر را به معنای واقعی خانه خود بدانند یقینا روز به روز شاهد پیشرفت شهر خواهیم بود.

    آموزش شهروندی از دوران کودکی

    مهدی اصفهانی مقدم شهردار منطقه ۷ نیز معتقد است: شهروند خوب باعث می‌شود که شهر زیبا شود و اگر این همکاری تداوم نداشته باشد شهر، زیبایی خود را از دست می‌دهد. داشتن یک شهر زیبا و خوب با همکاری مردم ایجاد خواهد شد و بدون شک آموزش‌های شهروندی و فرهنگ سازی تضمین کننده یک شهر زیبا و سالم خواهد بود.

    بخشی از رسالت شهرداری‌ها، عمران و آبادانی شهر است و در همین راستا است که خدمات ارزنده‌ای در حال اجراست، مثل زیباسازی شهر، خدمات بهداشتی، نظافت معابر عمومی و… تمام این کارکردها به فرهنگ سازی و فرهنگ شهرنشینی وابسته است.

    وی آموزش فرهنگ شهروندی را ضروری می‌داند و می‌گوید: آموزش‌ها می‌تواند از طریق انجمن‌ها و بنیادهای مردمی، رسانه‌های جمعی، مطبوعات و گروه‌های آموزشی و یا خود شهرداری‌ها و سازمان‌ها مثل اصول حمل و نقل و ترافیک و آموزش‌های راهنمایی و رانندگی باشد و این مباحث آموزشی بهتر است برای شهروندان از همان دوران ابتدایی به کودکان و خردسالان در نظر گرفته شود مثلا ما از کسبه و مجتمع‌های اطراف میدان‌ها نظارت اطراف محل کسب خود را خواستیم و این طرح خروجی موفق داشت، یعنی برای داشتن یک شهر زیبا و خوب نیاز به همکاری خود شهروندان است.

    شهروند پایه اصلی شهر

    موسی حاتمی شهردار منطقه ۸ قم نیز بر این باور است که شهر را یک شهروند خوب می‌سازد، چون شهر از کنار هم قرار گرفتن جزء جزء شهروندان شکل گرفته است. اگر اجتماعی نباشد شهری بنا نمی‌شود پس پایه‌های اصلی یک شهر همان شهروندان هستند و این شهروندان در صورت قانون مدار بودن و مشارکت داشتن با شهرداری‌ها و سازمان‌ها می‌توانند یک شهر زیبا و خوب بسازند. ما باید چیزی که به مردم آموزش داده می‌شود را از آنها بخواهیم نه بیشتر.

    وی می‌گوید: اگر مردم از وظایف و حق و حقوق شهروندی خود آگاهی کافی داشته باشند رشد فرهنگ شهرنشینی سریع‌تر پیش خواهد رفت و در مقابل شهری آبادتر و زیباتر در انتظار مردم و مسئولان قرار خواهد گرفت.

    به اعتقاد حاتمی، شهر مثل یک موجود زنده در حال رشد و تغییر و تحول است و این تغییرات بدون مشارکت شهروندان یا امکان پذیر نخواهد بود و یا خیلی کند پیش خواهد رفت.

    آموزش‌های شهروندی در مورد حق و حقوق آنها باعث می‌شود که مردم با هدف داشتن یک شهر خوب توسط اطلاع رسانی از قوانین شهروندی از طرف شوراها و نهادهای وابسته به شهرداری‌ها تلاش کنند و البته لازم است که مدیریت شهر تلاشی بیشتر برای اجرای قوانین شهری و اساس پایه گذاری سالم برای یک شهر داشته باشند و با احترام به قوانین شهروندان، آنها را به رعایت مقررات شهروندی تشویق کنند و همین امر جهتی مثبت برای تمامی شهروندان برای داشتن شهری خوب و زیبا خواهد بود.

  3. مهسا مقدم :

    با سلام و ارزوی یک شهر شهروندی و یک کشور تمام شهروند شدن =شهروند شدن یعنی نماد قانون اجتماعی شدند قانون مردمی بودن است قوانین بر اساس مناسبات افراد شکل می گیرد قانون کشوری و ثابت که همه ملزم به اجرای ان هستند مثل قانون راهنمایی و رانندگی اما قوانینی هستند که در جامعه عرف می شوند نه نوشته شده و نه در جای تصویب کردند بلکه در نهاد مردمی شکل گردیده مثل سلام کردن خداحافظی کردن احترام به بزرگان و … اینها قوانینی هستند یک شهروند از نهاد خانواده شروع شده تا در محله و شهر اجرا می گردد نمونه شهروند خوب را در هر خانواده بزرگان خانه و فامیل و محله اجرا می گردید
    خداوند رحمت کند بزرگان همه را که پند و اندرز انها راهگشای تمام مشکلات فامیل و محله بود انها با همسایگان خود تا چند کیلومتر اشنایی داشتن و در همه ی کاراهای مشارکتی شرکت می کردند انها نمونه ای از یک شهروند کامل را ارائه می دادند حال انکه خود را یک همسایه یک هم محلی می دانستند با اختیار کامل خود جوانان را ازدواج می دادند با رزی و بم زندگی افراد بهترین گزینه ها را برای هم پیوند می دادند از مشکلات همدیگر مطلع که می شدند خود را ملزم و مکلف می دانستند سریع ان را رفع کنند احساس مسئولیت و آگاهی از احوال همه اولین حقوق شهروندی را ناخواسته انها پیاده می کردند انها اولین قوانین شهروندی را به زبان ساده نوشتند انها با نمادی از حس تکلیف بزرگان محله و شهر را زیر سوال می بردند فروشندگانی که کم فروشی و گران فروشی می کردند توبیخ می شدند کافی بود که یکی دست از پا خطا کند با حکم بزرگان محل برخورد شدید با او شده تا زمانی که وی اصلاح شود کافی بود خانه ای نظافت را رعایت نکند با برخورد همه مواجه می شد ترد شدن از عضویت محله و کوچه یکی از عواقب ناهنجاری بود انها با جمع شدن در خانه های یکدیگر به عنوان دورهمی از تمام مشکلات و خواسته های همدیگر مطلع شده و با مشورتهای همدیگر در رفع ان همت می کردند در اصل پایه گزاری شورای محله و شهر انها بودند نماد شهروندی کامل را رعایت می کردند شهروند خوب قانون مند ، مسئولیت پزیر، آگاهی کامل ؛ مشارکت داشتن ؛ حس هم نوعی بودن و … انتقاد و پیشنهاد راههای کامل یک شهروند خوب بودن است انها در مشارکتهای سیاسی و مذهبی و دینی و کشوری شرکت داشتند هر چند حتی اگر بی سواد هم بودن سواد اجتماعی بالای داشتن که ما ان را الگوی شهروندی خوب می دانیم که نسل به نسل ادامه داشته و خواهد داشت اما با کم شدن بزرگان و اجتماع کهنسالان نمود کمتری پیدا کرده و جای خود را به اینترنت و رسانه و گوشی داده است اما هنوز بافت سنتی خود را در ریشه های شهروندی ایران خود را خواهد داشت و ارزشهای ان را باید ادامه و حفظ کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *