معرفى کتاب نوجوان؛ «قرن»

کتاب قرن
t معرفى کتاب نوجوان؛ «قرن»
 

زندگى متوقف‌شده

کتاب قرن درباره (قرن= نام ساختمانى اشرافى و قدیمى) است که «مرسى» در آن زندگى مى‌کند. مرسى دخترى نوجوان مانند همه‌ى دختران نوجوان دیگر است اما یک فرق مهم با بقیه دارد. او روح مى‌بیند! بله، درست خواندى. روح.

البته این روح دیدن عادت قدیمى مرسى است. براى همین او به دیدن ارواح عادت کرده و از آن‌ها نمى‌ترسد. اما در یکى از شب‌هاى قرن، در بیشه‌زار و زیر آب یخ‌زده‌ى برکه، روحى را مى‌بیند که از او مى‌ترسد. مرسى بى‌وقفه تا خانه مى‌دود در حالى که چهره‌ى آن روح از جلوى چشم‌هایش کنار نمى‌رود.

پدر مرسى او را از رفتن به برکه منع کرده بود. پرستار و معلم هم مراقبش بودند اما مرسى گهگدار یواشکى تا برکه مى‌رفت. مرسى احساس مى‌کرد آنجا چیزى وجود دارد که باید از آن سر در بیاورد.

مرسى و خواهرش به همراه پدرشان در عمارت قرن زندگى مى‌کنند. عمارتى که در شبى همیشگى فرو رفته است و زمان در آن متوقف شده است. آن‌ها همزمان با طلوع خورشید پرده‌ها را مى‌کشند و مى‌خوابند و با غروب خورشید از خواب بیدار مى‌شوند. همه‌ى عمر مرسى و خواهرش در شب و تاریکى مى‌گذرد.

آن‌ها به این وضع عادت کرده بودند تا آنکه مرسى آن روح را در برکه دید و بعد هم سر و کله‌ى «کلادیوس» پیدا شد. کلادیوس رازى را به او مى‌گوید و مرسى به دنبال کشف راز از گذشته‌اش سر در مى‌آورد؛ گذشته‌اى بسیار دور و مرموز…

کتاب قرن کتابى با راز‌هاى بى‌شمار

از ویژگى‌هاى خوب این داستان، فضاسازى بسیار قوى آن است. همه‌ى جزئیات چنان بیان شده‌اند که خودت را در عمارت مى‌بینى و مى‌توانى همراه با مرسى در اتاق‌ها بچرخى، به بیشه سرک بکشى، تاریکى را با همه‌ى وجودت حس کنى و در هیجان کشف حقیقت همراه شوى.

اتفاقات کتاب قرن قابل پیش‌بینى نیستند. اصلاً نمى‌دانى در فصل بعد چه چیزى در انتظار توست. فقط این را مى‌دانى که قرار است باز هم غافلگیر شوى. طورى که انگار رازهاى این داستان پایانى ندارند.

سارا سینگلتون، نویسنده‌ى کتاب، در داستان قرن دنیایى متفاوت خلق کرده؛ متفاوت با همه‌ى دنیاهاى فانتزى که تا به حال در کتاب‌ها خوانده‌اى. زمان، مفهوم خودش را از دست مى‌دهد و گذشته و حال در‌هم مى‌آمیزند. مرسى به دنبال کشف ماجراى مرگ مادرش از دریچه‌هایى در زمان مى‌گذرد و به گذشته‌ها بر‌مى‌گردد. او باید آن‌قدر پیش برود که به مرکز زمان حادثه برسد.

بنابراین اگر به خواندن کتاب‌هاى سوررئال علاقه دارى و دوست دارى غافلگیر شوى و کمى هم بترسى نباید از کتاب قرن بگذرى. این کتاب را که برنده‌ى جایزه‌ى «بوکر تراست» شده مهرداد مهدویان ترجمه کرده و نشر افق منتشر کرده است.

یاسمن رضائیان

معرفی کتاب نوجوان «آقای هنشاو عزیز»

t معرفى کتاب نوجوان؛ «قرن»
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نگاهی به کتاب «آن بیست و سه نفر»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *