معرفی کتاب صوتی “قصه های شیخ عطار”

قصه های شیخ عطار
t معرفی کتاب صوتی "قصه های شیخ عطار"

کتاب صوتی “قصه های شیخ عطار

 

شیخ عطار نیشابوری از محبوب ترین و در عین حال شوریده ترین عرفای ایران در قرن ششم به شمار می رود. او با خلق منظومه های عارفانه سترگی چون اسرارنامه، الهی نامه، منطق الطیر، مصیبت نامه، مختارنامه، تذکرهالاولیا و دیوان اشعار نام خود را در زمره حکمای ادبی و فکری ایران و جهان سال هاست که ثبت کرده است.

زندگی شیخ عطار

داستان های روایت شده از زندگی عطار، پیش از هرچیز بر شگفتی اندیشه های حاکم بر آثار او می افزاید. از او نقل شده که در محل کسب خود مشغول به کار بود که درویشی از آن جا گذر کرد .درویش درخواستی با عطار در میان گذاشت، اما عطار هم چنان به کار خود پرداخته و درویش را نادیده می گیرد. درویش از این رویداد ناراحت شد و به عطار گفت: تو که تا این حد به زندگی دنیایی وابسته هستی، چگونه می‌خواهی روزی جان بدهی؟ عطار به درویش گفت: مگر تو چگونه جان خواهی داد؟

درویش در همان حال کاسه چوبین خود را زیر سر گذاشت و خوابید و مرد. این رویداد چنان بر زندگی عطار تاثیر گذاشت که کار خود را رها کرد و راه کشف حقیقت را در پیش گرفت. نقل شده که عطار پس از این جریان مرید شیخ رکن الدین اکاف نیشابوری می‌گردد و تا پایان عمر با بسیاری از عارفان زمان خود از جمله بهاء الدین ولد پدر مولانا به گفتگو می نشیند ؛و به گردآوری داستان‌های صوفیه و اهل سلوک می پردازد. کلام عطار را در آثارش می توان کلامی ساده و در عین حال بسیار گیرا دانست.

او در آثارش برای بیان مفاهیم عرفانی مد نظر خود به استفاده از کلام ساده و بی پیرایه و خالی از هرگونه آرایش روی آورده است و در این راه کمک گرفتن از تمثیلات و بیان داستان ها و حکایات مختلف را نیز دور از نظر نداشته است.

آثار عطار

آثار برجای مانده از وی را می توان در دو دسته منظوم و منثور تقسیم کرد. در بخش منظوم، کتاب هایی چون منطق الطیر و مثنوی های عرفانی وی بسیار زبانزد است. در بخش منثور نیز کتاب تذکره الاولیا که شرح حال زندگی 96 نفر از عارفان هم عصر اوست بسیار قابل توجه است. عطار در تمامی این آثار استفاده از روایت های داستانی را به عنوان نخ تسبیح نگارش و مکتوب کردن مفاهیم عرفانی مد نظرش دور از ذهن نداشته است ؛تا جایی که شرح داستانی کتاب منطق الطیر و نیز روایت های داستانی او از زندگی اولیاء الله در تذکره الاولیا یکی از بی مانند ترین روایت های حکمی و فلسفی ادبیات کهن ایران و نیز تاریخ اندیشه در جهان به شمار می رود.

کتاب صوتی

کتاب صوتی قصه های شیخ عطار بر پایه کتابی با همین نام که توسط مهدی آذر یزدی و در قالب مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب تالیف شده تولید شده است. کتابی که در آن 21 داستان عارفانه از عطار با استفاده از عبارات و ادبیات فارسی معاصر برای نوجوانان بازنویسی شده است و به ساده ترین شکل ممکن پاره ای و گوشه ای از اندیشه های عطار نیشابوری را به آن ها یادآوری می کند.

نویسنده: مهدی آذر یزدی

راوی: شبنم مقدمی

برای تهیه کتاب اینجا را کلیک کنید.

مهدی آذر یزدی، نویسنده محبوب کودکان

t معرفی کتاب صوتی "قصه های شیخ عطار"
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود کتاب های درسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *