من میخوام رشته کیهان شناسی بخونم

رشته کیهان شناسی
t من میخوام رشته کیهان شناسی بخونم

این سوال را بساری از نوجوانان پرسیده اند  که : من میخوام رشته کیهان شناسی بخونم. میشه بگید چند تا سد سر راه منه؟ توی دبیرستان چه رشته ای رو باید بخونم؟رتبه کنکور برای رشته نجوم چنده؟ چند تا دانشگاه توی ایران این رشته رو داره؟ لطفا اسم رشته هایی مثل رشته ستاره شناسی هم بهم بگید و چگونه وارد رشته نجوم شویم ،برای ستاره شناسی چه رشته ای باید رفت، نجوم زیر شاخه کدام رشته است. رشته نجوم در دبیرستان هم هست ؟رشته نجوم بدون کنکوردرکدام دانشگاه هست؟ رشته اخترشناسی و نجوم یکی است ؟ و…. 

برای رسیدن به پاسخ سوالات می توانید مقاله زیر را بخوانید : 

برای اولین بار در سطح دانشگاه‌های ایران، دانشکده‌ مهندسی هسته‌ای و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته مهندسی کیهان شناسی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد.

در حال حاضر هیات علمی و گروه آموزشی کیهان‌شناسی، متشکل از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی هوافضا و دانشکده مهندسی هسته‌ای و فیزیک در حال تدوین مجموعه دروس و سرفصل‌های آموزشی این رشته جدید هستند. دانش آموختگان این رشته می توانند در رصدخانه‌ها به فعالیت پرداخته و به تحقیق راجع به کیهان و کیهان شناسی بپردازند.

رشته مهندسی کیهان شناسی، قسمت مادی خلقت خداوند را بررسی می‌کند و به عنوان یک رشته‌ای که کارش بررسی و تدوین قوانین خلقت خداوندی است در مقیاس عظیمی به کیهان‌شناسی می پردازد.

رشته کیهان شناسی به صورت تخصصی به بررسی کیهان و خلقت آن و تحول کل کیهان در مقیاس بالای 100 مگاپارسک (mpc) می پردازد، در رشته کیهان شناسی کهکشان‌ها به صورت مولکول های گاز دیده می شوند، بنابراین مجموعه کهکشان‌ها در جهان به عنوان گاز تعریف می‌شوند و آغاز و تحول این گاز باید بررسی شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نگران دوستم هستم
رشته کیهان شناسی

چگونه می‌توان اخترشناس شد؟

به طور کلی دو راه را در پیش دارید یکی این‌ که وارد دنیای حرفه‌ای نجوم شوید و یا راه نجوم آماتوری را انتخاب کنید. برای ورود به دنیای هیجان‌انگیز و متنوع نجوم حرفه‌ای که گرایش‌ها و شاخه‌های متنوعی از اخترفیزیک، سیاره‌شناسی، کیهان‌شناسی، اپتیک، نجوم رصدی و بسیاری ریز گرایش‌های دیگر را شامل می‌شود، در ایران بهترین مسیر انتخاب رشته ریاضی دردبیرستان و برای رسیدن به رشته نجوم در کنکور، انتخاب رشته‌ی فیزیک در مقطع کارشناسی است. بنابراین برای رفتن رشته نجوم در رشته تجربی راهی وجود ندارد .

پس از پایان دوره‌ی کارشناسی باید در دوره‌ی کارشناسی ارشد رشته فیزیک شرکت کنید. البته اگر کارشناسی شما در رشته‌ی فیزیک نباشد کماکان مجاز به شرکت در رقابت کارشناسی ارشد این رشته هستید اما طبیعتاً باید انرژی و کار بیشتری برای آماده‌سازی خود در پشت سر گذاشتن آزمون‌های مربوط به دروس این آزمون انجام دهید. در دوره‌ی کارشناسی ارشد می‌توانید گرایش خود را از جمله گرایش‌هایی نظیر اخترفیزیک و کیهان‌شناسی انتخاب کرده و سپس در دوره‌های تحصیلی تکمیلی به طور تخصصی‌تر رشته‌ی خود را دنبال کنید.

در کشورهای دیگر این فرآیند وابسته به دانشگاه مورد نظر متفاوت است. برخی از دانشگاه‌ها رشته ستاره‌شناسی را از مقطع کارشناسی ارایه می‌کنند و هر یک از آن‌ها ممکن است در گرایش خاصی تمرکز بیشتری داشته باشند.

آیا می دانیدهای نجوم

نجوم آماتوری

رشته کیهان شناسی

مسیر دوم اما به طور کامل متفاوت است و آن ورود شما به دنیای ستاره‌شناسی آماتوری است. نجوم آماتوری مطالعه‌ی دقیق و علمی آسمان است اما تفاوت بنیادینی که با نجوم حرفه‌ای دارد به طور خلاصه در دو نکته متمرکز می‌شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با ماهان سیفی ورزشکار و قهرمان المپیاد

در نجوم آماتوری شما ضرورتی ندارد که حتما پیش‌زمینه‌ی تحصیلات آکادمی در زمینه‌ی نجوم داشته باشید و الزاماً از راه ستاره‌شناسی امرار معاش نمی‌کنید. نجوم آماتوری حوزه‌های متنوعی را شامل می‌شود که از رصد آسمان آغاز و تا مشارکت در پروژه‌های علمی آکادمیک نظیر کمک به یافتن سیارات فراخورشیدی را در بر می‌گیرد.

برای آغاز نجوم آماتوری تنها انگیزه کافی لازم است که وقت آزاد خود را به مطالعه و کار در این زمینه بپردازید. موتور محرک در فعالیت‌های آماتوری علاقه‌ به آن و لذت‌بخش بودن این فعالیت است. شما می‌توانید کار خود را با مطالعه‌ی کتاب‌ها و مجلات عمومی در زمینه‌ی نجوم آغاز کرده و پس از یافتن مهارت‌های رصدی حوزه تخصصی‌تر علاقه‌ی خود را در زمینه‌های متنوع نجوم آماتوری انتخاب و تمرکز خود را بر آن‌ها قرار دهید.

 

نکاتی کوچک اما جالب درباره ی نجوم

ماهواره پلانک و دستاوردهایی بزرگ برای علم نجوم

t من میخوام رشته کیهان شناسی بخونم
4.6/5 - (11 امتیاز)

‫140 نظر ارسال شده در “من میخوام رشته کیهان شناسی بخونم

  1. محمدامین :

    سلام لطفا پاسخ بدید
    من رشتم تجربی هست و طلای المپیاد فیزیک دارم، خواستم بپرسم میتونم در رشته کیهان شناسی در ایران یا خارج ثبت نام کنم؟

  2. عاشق کیهان :

    سلام ببخشید من ۱۳ سالمه و
    میخواهم سال هشتم رو جهشی بخونم عاشق اینم که جهان رو بشناسم و از چگونگی به وجود اومدن سیارات و جهان سر در بیارم آیا رشته ای در این مورد هست؟

    • جمال رادفر (سردبیر ) :

      پاسخ خانم دکتر سلیقه دار:دوست خوبم.چه رشته جالبی انتخاب کردی و چه خوب است که از حالا علایق آینده ات را درست چیده ای.
      برای این منطور بهتر است در دبیرستان رشته ریاضی فیزیک را بخوانی و در دانشگاه به اخترشناسی و نجوم مشغول شوی.
      موفق باشی

  3. ضحا :

    سلام خواهش میکنم جواب بدید
    من به شدت کیهان شناسی رو دوست دارم و برای رسیدن بهش حاضرم هرکاری بکنم و همه‌ی زحمت هاشو بپذیرم اما یه مشکل هست ، همه می‌دونیم که برای این حرفه تو ایران جای پیشرفت نیست و باید در کشور های خارجی تحصیلات خود را به اتمام برسانیم ، اما ما پول کافی نداریم، سوال من اینه که امکان داره توسط یه دانشگاه خوب در خارج کشور بورسیه بشم ؟ چقدر باید تلاش کنیم ؟ایا کیفیت دبیرستان و مدرسه در اینده تاثیر گذاره؟ چقدر درصد احتمال داره بورسه بشم ؟ چقدر باید تلاش کنم و حد اقل نمرم باید چقدر باشه؟ لطفاً پاسخ بدید ممنون

    • جمال رادفر (سردبیر ) :

      دوست خوبم
      اینکه علاقه ات را می شناسی و می خواهی دنبال کنی خیلی خوب است و برایت آرزوی موفقیت دارم.
      این رشته در ایران هم چندان ضعیف یا ناکارآمد نیست ولی برای تکمیل آن در دوره های بالاتر خوب است که از تحصیل در دانشگاه های کشورهای دیگر هم استفاده کنی.
      برای این منظور نوع مدرسه مهم نیست بلکه نحوه تلاش و درس خواندن تو و نمراتی که به دست می آوری مهم است. پس حسابی سعی کن و انتظاراتت را به بالاترین نمره برسان.
      اما در مورد بورسیه معمولا از دوره بدو ورود به دانشگاه بورسیه رواج ندارد بلکه از دوره های بالاتر مثل کارشناسی ارشد و … می توانی دنبال بورسیه باشی و تا اون مرحله را در ایران تحصیل کنی. ضمن اینکه برخی دانشگاه ها که اندک هم هستند برای دوره های لیسانس بورسیه دارند که برای شناسایی آنها نیاز به مطالعه بیشتر و کسب اطلاعات از مراکز مربوط به تحصیل در آموزش عالی دارد.
      در مجموع از حالا درباره درس خواندن و کسب یادگیری های عمیق حسابی تلاش کن و در عین حال در سال های پایانی مدرسه دنبال بررسی بیشتر دانشگاه های جهان باش.

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام شما می توانی نجوم آماتوری را با خواندن کتاب و دیدن فیلم و یا ازطریق آموزشگاه های آزاد نجوم یاد بگیری

  4. Sara :

    سلام من یازدهم تجربیم ولی توی محاسبات فیزیک خیلی علاقه دارم، با اینکه عاشق زیست وتجربی بودم امسال فهمیدم فقط برای دونستن دوست دارم و رشته های تجربی زیاد جالب نیست واسم،واقعا علاقه زیادی به فیزیک و فیزیک کوانتوم و فضا و..دارم و باعث میشه دید چندبعدی نسبت به دنیا داشته باشمو بتونم طور دیگه ای زندگی و جهان رو تغییر بدم با نظریه هایی که حتی میتونه خیلی از کار های پزشکی و زیستی رو رد کنه، هر چی میگردم میبینم رشته های تجربی برمیگرده به بدن انسان وسلول و..که حس‌میکنم واقعا کار خسته کننده ایه که مثل هر فرد دیگه بیام کارهای تکراری برای ساخت دارو و جلوگیری از بیماری انجام بدم با اینکه خود نظریه های فیزیک و نسبیت زمان نشون میده با تغییر سرعت میتونه حتی سن فرد طور دیگه باشه و با این نظریه ها میشه خیلی چیز هارو طور دیگه تغییر داد،ولی چطوری میتونم من که تجربیم رشته فیزیک بیارم و الان دیگه دیره؟…

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام اگر واقعا فکر می کنی علاقه ای به رشته تجربی نداری الان می توانی با هماهنگی خانواده تغییر رشته بدهی البته این کار چندان راحت هم نیست انتخاب دبگر این که همزمان کتاب های ریاضی را هم بخوانی و در کنکور رشته ریاضی شرکت کنی

  5. ضحا :

    درگیرم پاسخ بدین لطفا
    سلام خواهش میکنم جواب منو بدین . من الان سیزده سال دارم یعنی کلاس هفتم
    ریاضی امسال رو ۲۰ گرفتم بسیار به نجوم علاقه دارم میخواستم بدونم امکان داره من تو اینده در ناسا جزو پژوهش گران و دانشمندان باشم ؟ چه مراحلی باید پشت سر بذارم؟ اینا نیاز به هزینه های سنگین داره؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ خانم دکتر سلیقه دار:دوست خوبم
      برای این منظور علاوه بر درس ریاضی نیاز داری در سایر موضوعات درسی قوی باشی و قوای ذهنی ات را تقویت کنی.
      در عین حال حواست به زبان انگلیسی هم باشد.
      امکان عضویت تو در هر نهادی به شرایط آن نهاد در آینده بستگی زیادی دارد. اما امکان پذیر است.
      این شامل هزینه هم می شود که وقتی به سنی رسیدی که یک‌پژوهشگر قابل هستی و می توانی در گروه محققان باشی ممکن است بسیاری اط هزینه ها از طرق مختلف برایت فراهم شود.

  6. رها :

    سلام وقتتون بخیر . من علاقه ی خیلی زیادی به کیهان شناسی و زیست شناسی دارم و می خیلی دوست دارم در آینده زیست شناس و کیهان شناس بشم آیا این امکان پذیر هست که بتونم در هر دوی این رشته ها موفق بشم ؟
    یا اینکه ممکن هست بدون خوندن درس کیهان شناسی بتونم کیهان شناس بشم ؟

  7. ... :

    سلام روزتون بخیر
    من دانش اموز رشته ریاضی در دبیرستان سمپاد هستم و سال دیگه هم کنکور دارم
    و اینکه تا الان تمام دوره ی نجوم مقدماتی و …و پیشرفته رو هم گذروندم،و جدا از زمینه تئوری در زمینه ی عملی هم توانایی ای دارم،من خواستار رفتن به رشته ی هوافضا بودم ولی متوجه شدم که این رشته بیشتر به ساخت و مهندسی میپردازه، رشته ی نجوم هم که…فکر نمیکنم در ایران چیزی برای ارزه داشته باشه
    جدیدا از رشته ای مطلع شدم که البته جدید نیست ولی در ایران نسبتا تازه است ،کیهان شناسی،میخواستم بپرسم که شما چه اطلاعی از این رشته دارید و اینکه ممنون میشم بگید طبق گفته های من ایا از رشته ی دیگه ای خبر دارید؟
    ممنون میشم من رو هم در اطلاع بذارید.

  8. Yasna :

    سلام …
    من کلاس هشتمم و به کیهان شناسی علاقه بسیاری دارم‌…
    نمره های من هم در تمام درس ها خصوصا ریاضی و علوم بالا بوده …
    دوست دارم در آینده کیهان شناس بشم…
    میخواستم بدونم آیا این رشته در آمد خوبی در ایران و خارج از کشور داره؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      دوست عزیز این گونه رشته ها ممکن است بمانند رشته های عمومی پردرآمد و قابل استفاده نباشد بلکه کسی به دنبال این رشته ها می رود که بیشتر عاشق باشد

  9. پریسا :

    سلام خسته نباشید
    من ۱۳ سالمه و به ستاره شناسی و کیهان شناسی علاقه بسیار دارم و کتاب های متعددی در این باره خوندم و علاقه و شور و شوق زیادی نسبت به این کار دارم
    و دوست دارم در آینده در این شغل باشم به طور کلی از الان فکر آیندم هستم و خیلی نگرانم که مبادا در راه اشتباه پا بگذارم و کلا آرزوهام به باد برود
    من یک سری سوالاتی داشتم که نتونستن جواب آنها را پیدا کنم میتونید کمکم کنید ؟
    در رشته علوم تجربی هم میشه کیهان شناس شد ( اگر خیر باید چه رشته ای را خواند ) ؟
    رتبه کنکور برای کیهان شناسی حداقل چند است ؟
    از چه زمانی باید مقدمه کار کیهان شناسی را شروع کرد ؟
    آیا می شود در ایران به طور حرفه ای در کیهان شناسی باشیم و دکترا داشته باشیم ؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام راه رسیدن به ستاره شناسی انتخاب رشته ریاضی در دوره دبیرستان است در ایران هم می توان به مدارک بالای این رشته دست پیدا کرد اماالان بهتر کار برای شما خواندن ریاضی و قوی شدن در این درس است

    • آفرين محبی :

      سلام من دانش آموز پایه دهم تجربی هستم وبه نجوم علاقه دارم. تو اینترنت سرچ کرده بودم که فقط کسایی که دیپلم ریاضی فیزیک دارن می تونن تو دانشگاه نجوم بخونن. ولی، یکجا ی دیگه خونده بودم کسایی که رشتشون علوم تجربیه اگر به نجوم علاقه دارن می تونن تو دانشگاه اختر زیست شناسی بخونن. می خواستم بپرسم اصلا همچین رشته ای تو ایران وجود داره و اگه هست باید برای قبولی این رشته تو کنکور رتبم چند باشه؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام برای شرکت در این رشته باید در آزمون ریاضی کنکور شرکت کنی بنابراین باید خودت را برای شرکت در این آزمون آماده کنی

  10. Anne :

    سلام روز بخیر فضانوردی از چه شاخه رشته ریاضی هست؟
    اختر فیزیک ، ستاره شناسی ، کیهان شناسی ، سیاره شناسی و…
    همه اینا باهم؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام فعلا که در دبیرستان رشته ریاضی فقط یک رشته است اما بعدا که در دانشگاه ازمون دادید می توانید در شاخه های مختلف انتخاب رشته کنید

  11. Setayesh :

    سلام ببخشید از رشته فنی حرفه ای نمیشه وارد نجوم شد؟ من نمره هام خیلی خوب بود اما برای سال نهم یکدفعه شد ۱۷/۵۰ و من خیلی دوست دارم برم نجوم نمیدونم میتونم رشته ریاضی برم یا نه ولی میشه از رشته فنی رفت؟

  12. پژمان :

    سلام من دیپلم انسانی دارم و فوق العاده علاقه دارم به نجوم اما الان نمیدونم باید چیکار کنم متاسفانه بهم گفتن نمیتونی نجوم بخونی چون رشته انسانی خوندی و واقعا الان خیلی ناراحتم میشه کمکم کنید؟!

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام شما اگر بتوانی درس های رشته ریاصی را خودت بخوانی به حدی که توانانی شرکت در کنکور ریاضی را داشته باشه می توانی به رشته نجوم برسی اما اگر فکر می کنی چنین کاری برایت میسر نیست حتی به فرض هم در این رشته قبول شوی در رشته نجوم به نتیجه نمی رسی بناربراین کمی واقع بینانه تر تصمیم بگیر می توانی در رشته انسانی خودت فرد موفقی باشی ودرکنارش از کلاس های نجوم آماتوری هم استفاده کنی وبه علاقه ات هم برسی

  13. Artemis :

    سلام روز بخیر
    من به فضا خیلی علاقه دارم و میخوایم رشته نجوم شناسی بروم پایه هشتم هستم و دانش اموزی زرنگی هستم اما امسال نمراتم پایین آمد و نوزده و خورده ای شد
    آیا می‌توانم رشته ریاضی فیزیک بروم؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام این نمره ای که شما نوشته ای اصلا نمره پایینی نیست اگر علاقه ات به رشته ریاضی باشد تا رسیدن به مقطع متوسطه دوم می توانی حتما درس ها را به نحوی بخوانی که حتما در رشته ریاضی موفق بشوی

  14. ساینا :

    سلام وقتتون بخیر من ۱۵ سالمه و بشدت دلم میخواد فضانورد شم و بعد مهاجرت کنم به ناسا چه شرایطی لازمه و چه رشته ای باید بخونم ؟ایا امکان داری یه ایرانی بتونه فضانورد شه؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ خانم دکتر سلیقه دار :
      دوست خوبمقطعا یک‌ایرانی هم می تواند وارد فضانوردی و ناسا و … شود. محدودیتی برای جغرافیایی که در آن زندگی می کنیم تیست.
      فقط باید بخواهی و راهش را دنبال‌ کنی و برایش زحمت بکشی.
      راه این رسته در دبیرستان رشته ریاضی فیزیک است.
      تلاش کن در طول دبیرستان بهترین خودت باشی تا بت آتی در نهایت به هدفت برسی.
      راستی تمرین و تسلط بر زبان انگلیسی را فراموش نکن.

  15. فریدالدین :

    برای رشته تحصیلی فیزیک هر روز شما مثل شب امتحان رشته های تحصیلی دیگر است اگر دنبال در آمد هستید این راه اشتباه است
    ولی اگر بخواهید به خدا نزدیک شوید باید با خلوص نیت قرب الهی وارد این رشته شوید

    • جمال رادفر :

      سلام دوست عزیز این رشته بیشتر به فیزیک و ریاضی نیاز دارد اگر در این زمینه مهارت داری می توانی در کنکور شرکت کنی ولی باید دفترچه کنکور را مطالعه کنی که در سال جاری اجازه شرکت به شما می دهد یاخیر

    • فریدالدین :

      شما باید اول یک لیسانس فیزیک که خیلی سخت است باید به اندازه یک دکترای مهندسی درس خوانده تا لیسانس فیزیک بگیرید بعد وارد ارشد فیزیک گرایش اختر فیزیک بشوید

  16. زهرا :

    سلام من این چند روز باید انتخاب رشته کنم
    به کیهانشناسی علاقه دارم ولی می‌خوام یک مهندس هم باشم
    برای همین فکر میکنم فیزیک مهندسی مناسب باشه ولی در مقاطع بالاتر این رشته کیهانشناسی نیست و تو فیزیک محض هست
    یعنی نمیتونم از طریق فیزیک مهندسی بعدا وارد کیهانشناسی بشم؟

    • جمال رادفر :

      دوست عزیز الان کلاس هفتم هستید و تا رسیدن به مقاطع دانشگاهی خیلی راه دارید که حتما در سالهای بعد با تلاش و کوشش نمرات خوبی به دست می اورید و می توانید به هر رشته ای وارد شوید

  17. بیتا :

    سلام رشته ی کارشناسی من مهندسی برق هست ولی میخوام کنکور فیزیک شرکت کنم و اخترفیزیک یا کیهان شناسی بخونم ممنون میشم راهنماییم کنید
    ضمنا بنده ۲ سال دیگه باید کنکور ارشد بدم و میخوام دانشگاه سراسری قبول شم

  18. Rapharl :

    سلام.درامد نسبی این شغل حدود چقدره؟میدونم که باید به این کار علاقه داشت واینا ولی میخواستم بدونم درامدش چقدره تو بازار کار اگه جواب بدین خیلی ممنونتون میشم.

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام دوست عزیز این مورد را دقیقا نمی توان محاسبه کرد به هرحال هرکاری ممکن است نسبت به شرایط تغییر کند

    • فریدالدین :

      برای رشته تحصیلی فیزیک هر روز شما مثل شب امتحان رشته های تحصیلی دیگر است اگر دنبال در آمد هستید این راه اشتباه است
      ولی اگر بخواهید به خدا نزدیک شوید باید با خلوص نیت قرب الهی وارد این رشته شوید

  19. AliReza :

    با سلام و خسته نباشید، خیلی ممنون بابت مطالب خوب و ارزشمندتون!
    فقط ی سوال داشتم که من در پایه دهم رشته تجربی هستم، ایا میشه که تو همین رشته ای که هستم نجوم حرفه ای رو هدف قرار بدم؟

    • Diba :

      سلام ،من در حال حاضر کارشناسی ادبیات انگلیسی میخونم و خیلیییی به نجوم علاقه دارم ، میشه لطفا راهنماییم کنید که من چطوری می تونم ارشدم رو نجوم بخونم و باید چطوری اقدام کنم درحالی که کارشناسیم مرتبط نیست ؟؟ و چه دانشگاه هایی رو پیشنهاد میکنید برای رشته ی نجوم در ایران ؟؟

      • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

        پاسخ آقای رفعت پناه : سلام درموقع ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد دوشاخه میتوانید انتخاب یکی شاخه اصلی ودیگری شاخه و رشته ای که به ان علاقه داری که نجوم است.چون رشته نجوم مرتبط نیست بایستی دروس پیش نیاز را گرفته ودرانها نمره قبولی کسب کنی و ادامه تحصیل دهی.دانشگاهها ی شیراز.تبریز.تهران.اصفهان.کارشناسی ارشد ارایه میشود.

  20. نیما :

    ببخشید من رشته حسابداری ورداشتم و پایه دهم هستم
    ولی علاقه من کیهان شناسیه ..
    چیکار کنم که بتونم کیهان شناسی بخونم ؟ من انتخاب رشته کردم اخه
    لطفا راهنمایی کنید
    باید چیکار کنم الان ؟

  21. Maki :

    سلام
    من رشته تجربی هستم
    از بچگی تمام فکر و ذکرم نجوم و فضا بوده و هست میخواستم بدونم میشه از رشته تجربی ستاره شناسی و کیهان شناسی خوند ؟؟
    و اینکه فرصت های شغلی این رشته چطور هست؟

  22. حنانه :

    سلام من دوازدهم رشته ریاضی_ فیزیک هستم..به شدت ب نجوم و ستاره شناسی و اسمان ها علاقه دارم..میشه لطفا بهم بگین حدودا رتبه ی مورد نیاز کنکور برای قبولی توی رشته نجوم چقدر هست؟؟ من میخوام به اندازه ای که قراره به اون رشته برسم تلاش کنم..??

  23. ...:) :

    من دهم تجربی هستم
    آیا میشه از طریق رشته خودم رشته کیهان شناسی برم؟
    اگر نه چه رشته مشابهی وجود داره که بتونم از تجربی بخونم؟

  24. Leila :

    سلام من رشته ریاضی هستم و امسال کنکور دارم من رشته ی نجوم و هر چی که مرتبط باشه به فضا علاقمندم به جز ساخت موشک انرژی هسته‌ای کلا به هوا فضا علاقه ای ندارم میخواستم بگم اگه من برم رشته فیزیک می‌تونم بورسیه بگیرم از کشورهای دیگه برا رشته نجوم اخه نمیخوام دیگه فیزیک و ادامه بدم ودر شاخه ها ی رشته فیزیک مثل اختر شناسی یا کیهانشناسی تحصیلی و رو ادامه بدم حالا بعد از این که این رشته رو خوندم میخوام بدونم چجور کار کنم در خارج از کشور آیا توی سازمان هایی فضایی یا تحقیقاتی نجوم می‌تونم کار کنم؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ جناب رفعت پناه : سلام در گام نخست می بایست درست را خوب بخوانی تا در کنکور در رشته مورد علاقه ات پذیرفته شوی وبعد باتلاش و پشتکار می توانی دراین رشته موفق شوی وبا ترجمه مقالات و ارتباط با مراکز علمی معتبر وارسال برای آنان می توانی آینده خوبی دراین رشته داشته باشی.قدم اول گرفتن مدرک کارشناسی است.

  25. Asma :

    سلام خسته نباشید
    من کلاس هشتم هستم و خیلی به نجوم و سیاره ها و ستاره ها علاقه دارم
    ولی من راجع به انتخاب رشته و دانشگاه ها هیچ اطلاعاتی ندارم میشه راه هایی رو که منو به هدفم میرسونه و مراحلشو بهم بگین؟

    ممنون میشم اگه جواب بدین

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام جهت ورود به رشته نجوم می بایست ازطریق رشته ریاضی فیزیک اقدام نمود دررشته فیزیک گرایش اختر فیزیک کیهان شناسی مدرک گرفت.و کاری که می بایست انجام داد این است که درسال هشتم ونهم در تمامی دروس نمره بالا کسب کنی.

  26. ... :

    سلام من به چندتا چیز علاقه دارم یکیش ریاضی یکیش فیزیک و یکیش نجومه من توی این سه تا زیاد خوب نیستم ولی تو نقاشی و نویسندگی کارم خوبه لطفا بهم بگید من باید چکار کنم
    اگه نجوم انتخاب کنم میشه به سازمان ناسا برم؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسح جناب رفعت پناه مشاور تحصیلی
      به علاقه وتوانایت توجه کن اول می بایست در رشته نجوم مدرک کارشناسی را گرفته و سپس جهت ادامه تحصیل می توانی به دانشگاههای خارج از کشور بروی واز آن طریق تلاش کنی و بتوانی به هدفت برسی.موفق باشی

      • Kimia :

        سلام من رشته‌ام انسانیه و دهم هستم به تازگی فهمیدم که علاقه ی زیادی به رشته ی نجوم دارم میخواستم بدونم برای ادامه تحصیل توی این رشته باید رشته دبیرستانم چی باشه؟ حتما باید از طریق رشته ی ریاضی فیزیک اقدام به تحصیل کنم؟ رشته ی تجربی چطور؟ و در رابطه با نجوم آماتوری چطور؟ برای مطالعه توی این شاخه هم باید از طریق ریاضی فیزیک اقدام کنم؟ خیلی ممنون میشم اگه جوابم رو بدید

        • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

          پاسخ آقای رفعت پناه :
          سلام رشته نجوم مربوط به رشته ریاضی است واگر علاقه مند باشی می توانی به خانه نجوم مراجعه کنی واطلاعات دراین زمینه کسب نمایی .

  27. علیرضا :

    سلام..من سوالم اینه که رتبه قبولی این رشته در کنکور چنده؟؟و اینکه فقط و فقط باید بری رشته ریاضی فیزیک؟ممنون میشم جوابمو بدین.

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ جناب رفعت پناه مشاور سایت
      دوست عزیز کیهان شناسی یکی از گرایشهای رشته فیزیک هست
      بهتر این است که از ابتدا رشته ریاضی فیزیک را در مقطع متوسطه دوم انتخاب کنید و در آزمون سراسری این گروه آموزشی شرکت نمایید
      از آنجا که رشته کیهان شناسی یک رشته علمی هست موفقیت در آن نیاز به تحقیق ، جستجو دارد پس در دانشگاه باید نمره اول باشید
      در مورد رتبه بستگی به دانشگاه مد نظر شما دارد
      دانشگاههای مطرح بهتر هست رتبه زیر ۴۰۰۰ باشد

    • mah :

      من کلاس دهم هستم و رشتم گرافیکه،من عاشق هنر و طراحی لباس هستم از اون ور چند وقته که فکر و ذهنم شده کیهان شناسی و ستاره ها و آسمون و علاقه ی عجیبی دارم بهش،نمیدونم چیکار کنم، آخه من اون رشتمو هم دوس دارم و ولی نمیتونمم بیخیال علاقم به کیهان بشم:(
      باید چیکار کنم من نمیدونم باید از کی راهنمایی بگیرم

  28. رائیکا رادمنش :

    سلام. من از بچگی عاشق فضا بودم. یعنی هر وقت اسم کهکشان میومد از ذوق دست و دلم میلرزید. از مطالعه چیز های جدید از فضا واقعا لذت میبرم . طبیعتا من تحقیق های زیادی کردم ولی خب…توی ایران بازار کار خوبی نداره این رشته. از اون طرف عاشق شغل دیگه ای هستم. دوست ندارم برم خارج چون میخوام برای کشور خودم مفید باشم. سوال من اینه که توی کدوم شهر ها کلاس های کیهان شناسی معتبر وجود داره؟ آیا با توجه به اهمیت ندادن نسبت به این رشته در ایران شغل دومم رو دنبال کنم و در کنار اون کیهان شناس آماتور بشم؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام دوست عزیز در تهران کلاسهای آزاد کیهان شناسی وجود دارد ولی با جستجوی در اینترنت می توانی کلاس هایی در شهر خودت هم پیدا کنی . اما کلاس های آنلاین هم در اینترنت هست که می توانی استفاده کنی

    • نیروانا :

      درباره ی بازار کار میتونیم به کلاس های خصوصی یا استاد دانشگاه و یا تحقیقات اشاره کنیم شغل دیگری هم هستند

  29. Artam :

    با سلام و خسته نباشید
    من یازدهم تجربی هستم ولی علاقه ی زیادی به کیهان شناسی و فیزیک دارم
    میخواستم بدونم راهی وجود داره که من بتونم به کیهان شناسی بخونم؟ و باید چه کارهایی انجام بدم؟
    با تشکر

      • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

        سلام دوست عزیز منجم معمولا کار خود را باید با انجام تحقیقات کوتاه مدت آغاز کند. در سازمان های مربوط به حوزه های ستاره شناسی ، سیاره شناسی، فضانوردی، تحقیقات ماهواره ای، رصد خانه ها و… می تواند کار کند. ستاره شناس دارای مدرک تحصیلی عالی می تواند به عنوان هیات علمی در رصدخانه‌های حرفه ای، پژوهشکده‌های فیزیکی و نجومی و دانشگاه‌ها فعالیت کند.

  30. محمد صادق خانه دانی :

    سلام من ۲۰ ساله ام و در دوران دبیرستان در علوم انسانی تحصیل کردم. بعد از کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان در رشته ی آموزش تاریخ شدم و دو سال است که تحصیل میکنم. حالا میخواهم بدانم دوسال دیگر که تحصیلم در فرهنگیان به پیان می رسد چگونه میتوانم یک منجم شوم و در رشته ی ستاره شناسی و کیهان شناسی تحصیل کنم؟ چگونه از علوم انسانی بعد از چند سال به نجوم راه پیدا کنم؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ جناب رفعت پناه مشاور تحصیلی سایت
      دوست عزیز رشته ستاره شناسی در ایران فقط به صورت تحصیلات تکمیلی وجود دارد که در حال حاضر زنجان ، مشهد و شیراز چنین رشته ای را دارند برای وارد شدن به این مقطع باید درشته فیزیک مقطع کارشناسی تحصیلی کنی ودر مقطع کارشناسی ارشد گرایش هایی مانند اختر فیزیک ، نجوم رصدی و کیهان شناسی را انتخاب کنی البته طبق قوانین جدید موسسات آموزشی مدرک لیسانس شما می تواند هر رشته ای باشد اما اگر رشته ارشد شما با رشته کارشناسی هماهنگ نباشد باید دروس پیش نیاز بگذرانید .

      • kowsar :

        سلام
        ببخشید تفاوت اختر فیزیک، نجوم رصدی و کیهان شناسی دقیقا چیه؟
        بعد کیهان شناسی هم شاخه های مختلف داره میشه یکم بیشتر اینارو توضیح بدید؟ متشکرم

  31. ارش :

    سلام من ارش هستم و لطفا جواب من رو بدید من سیزده سال و چهار ماهم هست و به ریاضیات و علوم علاقه دارم اما از بخش پزشکی علوم به غیر از مغز بدم میاد و خیلی فیزیک رو دوست دارم و عاشق کیهانشناسی هستم و دوست دارم که از همین الان برای قبول شدن توی دانشگاه کمبریج یا اکسفورد انگلستان تلاش کنم اما پول هنگفتی هم برای لین دانشگاه ها نداریم .
    به من توی انتخاب دانشگاه و رشته در دبیرستان و دانشگاه کمک کنید لطفا
    نجوم رو هم دوست دارم اما به نظرم به اندازه فیزیک وکیهانشناسی جالب نیست.

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ جناب آقای رفعت پناه مشاورتحصیلی سایت
      سلام اگر به رشته فیزیک و کیهان شناسی علاقه داری می بایست در پایان سال نهم رشته ریاضی وفیزیک را انتخاب کنی ودر دانشگاه در رشته فیزیک گرایش اختر فیزیک ادامه تحصیل دهی .موفق باشی

  32. میلاد :

    سلام خواهش میکنم جواب منو بدید چون زندگی من به این جواب بستگی داره الان من دارم رشته حسابداری میخونم و علاقه بسیار شدید دارم به نجوم میخوام بدونم حتما باید رشته تحصیلی دیپلم من ریاضی باشه یعنی من الان تغییر رشته بدم یا نه من درمورد ستاره شناسی آماتور هم مطالعه کردم ولی میخوام حرفه ای به این کار بپردازم؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ جناب رفعت پناه مشاور تحصیلی سایت :
      سلام دوست عزیز باید در دبیرستان رشته ریاضی بخونی وبعد ازطریق کنکور به رشته فیزیک گرایش اختر فیزیک وارد شوی که در مورد نجوم و کیهان شناسی است.

  33. شیما :

    سلام… من تا سوم دبیرستان ریاضی خوندم بعد رفتم هنرستان دیپلم تصویر برداری گرفتم… یعنی نمیتونم الان‌ دانشگاه نجوم بخونم؟

  34. صالح :

    سلام.
    فرمودید که برای اختر شناسی باید ریاضی بخونیم.
    یعنی من که رشته تجربی رو انتخاب کردم دیگه نمی تونم به اختر شناسی فکر کنم؟

  35. Dina :

    خسته نباشید
    میخواستم بدونم چه دانشگاه هایی در کشور برای تحصیل در رشته کیهان شناسی دارای امکانات بهتری هستند و به طور کلی دکتری در این رشته چه مدت طول میکشه؟
    بازار کار در این رشته صرفا به تدریس محدود میشه ؟و شانس کمی برای کار وجود داره؟
    به طور کلی بنظرتون بهتره بیخیال این رشته شد و اینده ای نداره؟

    • Francis :

      سلام دانشگاه های ایران در کیهان شناسی خیلی تاپ نیستن اما اساتید باتجربه ای داریم همینطور که گفتید بازار کار نداره و تنها راهش اینکه که شما در مقطع کارشناسی ارشد اقدام به بورسیه تحصیلی کنید چون در خارج رشته فیزیک و گرایش های فیزیک بالاترین درامد رو دارن و بی نظیرن

  36. حسن :

    سلام خسته نباشید.
    من رشته تجربی هستم اخترزیست شناسی رو خیلی دوس دارم میخوام ادامه تحصیل بدمو به کارای تحقیقاتی بپردازم .
    میشه کمکم کنید چکار باید بکنم ؟چی انتخاب رشته کنم ؟
    هیجا نتونستم اطلاتی در مورد تحصیل در این رشته پیدا کنم!!
    لطفا کمکم کنید ممنون میشم

    • Francis :

      اختر زیست شناسی یه رشته بین رشته ای از سایر علوم هست که توی ایران در سطح دانشگاه تدریس نمیشه و در این زمینه آلمان ها خیلی عالی و حرفه ای هستن اساسا اختر زیست شناسی درباره ی چگونگی تشکیل حیات در سیارات و همچنین درباره اکستریموفیل ها تحقیق میکنه

  37. فاطمه :

    سلام. سوال من و بسیاری از دوستان که متاسفانه بی جواب مونده اینه که آیا می‌شه از رشته‌ی تجربی فیزیک و بعدش کیهان شناسی خوند؟ اگه لطف کنید جواب بدید ممنون می‌شم. من دانش آموز یازدهم تجربی هستم و اگه بتونین راهنماییم کنین که چجوری امکانش هست یه دنیا ممنونتونم

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      دوست عزیز ببخشید که به خاطر مشکلاتی پاسخ شما دیر شد مشاور سایت در باره سوال شما چنین نوشته اند :
      سلام .
      خیر برای رشته هوافضا باید کنکور رشته ریاضی بدی .
      این رو هم بد نیست که بدونیم بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری که رشته مهندسی هوا فضا را انتخاب می کنند، اطلاع صحیحی نسبت به این رشته ندارند و آن را با خلبانی یا نجوم اشتباه می گیرند. در حالی که هدف این رشته آماده کردن مهندسی است که بتواند در زمینه طراحی ، ساخت و آزمایش هواپیما فعالیت کند. در واقع کار مهندس هوا فضا قبل از بیرون آمدن هواپیما از کارخانه است و او در مورد چگونگی به پرواز درآوردن یک هواپیما آموزش نمی بیند. به عبارت دیگر مهندسی هوا فضا مجموعه ای از علوم و توانایی های علمی و عملی در زمینه تحلیل ، طراحی و ساخت وسایل پرنده نظیر هواپیماها، بالگردها، گلایدرها، موشک ها و ماهواره ها است . این رشته بر چهار پایه آیرودینامیک ، جلوبرندگی ، مکانیک پرواز و سازه های هوافضایی استوار است .که در این میان آیرودینامیک به مطالعه و بررسی جریان هوا، محاسبه نیروها و گشتاورهای ناشی از آن بر روی جسم پرنده می پردازد و مهندس هوافضا با فراگیری این علم به تحلیل جریان های پیچیده در اطراف اجسام پرنده پرداخته و با به دست آوردن نیروهای آیرودینامیکی امکان بررسی پایداری و طراحی سازه را فراهم می کند. “جلوبرندگی” به مطالعه و بررسی سیستم های جلوبرنده اعم از موتورهای پیستونی، توربینی، راکت ها و نحوه تولید نیروی رانش در آنها می پردازد. “مکانیک پرواز” به مطالعه و بررسی رفتار و حرکات جسم پرنده با استفاده از اطلاعات آیرودینامیکی، هندسی و وزنی می پردازد در واقع علم مکانیک پرواز از “عملکرد” تشکیل می شود و “عملکرد” به بررسی برد، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازی در سرعت های مختلف و پایداری و کنترل وسایل پرنده می پردازد و در نهایت “سازه های هوافضایی” به مطالعه و بررسی سازه های هواپیما و دیگر وسایل پرنده می پردازد و هدف آن طراحی سازه هایی است که علاوه بر استحکام کافی در برابر بارهای آیرودینامیکی و سایر بارهای استاتیکی وارد بر وسایل پرنده، حداقل وزن را نیز داشته باشند.

    • Francis :

      شما باید کنکور ریاضی بدی و لیسانس فیزیک بخونی بعدش مقطع بالاتر گرایش کیهان شناسی انتخاب کنی من پیشنهاد میکنم اگر به کیهان شناسی علاقه دارید لیسانس فیزیک بخونید بعدش بورس تحصیلی بگیرد آمریکا،اتریش،سوئیس،انگلستان و روسیه در این زمینه عالی هستن و دانشگاه هاروارد،کلتک،کمبریج و.. بی نظیرن

  38. کوثر :

    ببخشید من میتونم از رشته ی تجربی وارد نجوم شم?منظورمو ک میفهمین ت خیلی از سایتا سوال کردم ولی جوابی ندادن?خواهش میکنم کمک کنید امسال نهممممم

      • Francis :

        شما مجازی هر کنکوری بدی و توی کنکور ریاضی قبول بشی و فیزیک بخونی لیسانس بعدش توی ارشد و دکترا گرایش هاتو انتخاب کنی هرچند در فیزیک سه تا دانشگاه ایران واقعا حرفه ای هست،اولش صنعتی شریف دومش تهران و سومی دانشگاه شیراز چون رصدخونه بزرگی داره و تو کشور اوله من خودم توی ۱۴ سالگی اختر زیست شناسی توی کشور برای اولین بار شرکت کرده و با موفقیت گذراندم و همینطور نجوم،اختر فیزیک و کیهان شناسی ولی قبلش بهتون بگم اینا توی ایران آینده نداره فقط باید بری خارج و اونجا تحصیل و کار کنی و پیشنهاد میکنم حتما کتاب هایی در این زمینه مطالعه کنید نجوم دینامیکی بنظرم خوبه براتون

  39. مهرنوش :

    سلام خسته نباشید..شاید کمی خنده دار ب نظر بیاد ولی من رشته ی حسابداری رو انتخاب کردم و فوق دیپلم حسابداری گرفتم و الان میخوام دنبال هدفم برم من خیلی علاقه ب ستاره شناسی کهکشان و سیاره ها دارم همه وقتم صرف خوندن اطلاعات تو این مورد ها میشه الان تصمیم گرفتم برم دنبال هدفم ولی واقعا نمیدونم تو این رشته ای ک هستم از کجا شروع کنم و کجا باید آزمون بدم..باید برگردم دروس دبیرستان رو آزمون بدم؟یا با داشتن مدرک کاردانی حسابداری میشه وارد دانشگاه شد توی این رشته ها؟ممنون میشم کمکم کنید

    • نوجوان‌ها :

      کاربر عزیز “مهرنوش”
      آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
      دوست من سلام.
      اصلا خنده دار نیست و خیلی هم خوبه .شما میتونی پیگیر نجوم آماتوری باشی . برای این موضوع میتونی به مجله نجوم و سایت آن مراجعه کنی و از دوره ها و برنامه های اونها استفاده کنی.
      موفق باشی
      نشریه اینترنتی نوجوان ها

  40. Mohamad :

    سلام طول کشید تا علاقمو پیدا کنم ولی نسبت بهش مصمم هستم سال نهم هستم و علاقم به این شاخه زیاده ریاضی رو خیلی اهمیت نمیدم ولی در فهم و درک مطالب نظریه ها مهارت دارم با توجه به این که بیشتر مسائل دارای فرمول های ریاضی هست درصد موفقیتم رو شاید زیاد نبینم تشکر از سایت خوبتون

  41. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “شمیم”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .
    بله میشه . فقط باید خیلی خوب و قوی باشی . قبلا در این باره در سایت نوجوان ها مطلب داشته ایم .
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  42. شمیم :

    سلام…ببخشید میخوام کیهان شناسی بخونم ولی نمیدونم تو ایران هم میشه این کار رو کرد یا نه…چون میخوام بعد از تموم شدن تحصیلاتم تو ناسا کار کنم…اصلا فارغالتحصیل دانشگاه ایران رو قبول میکنن؟

    • Francis :

      بله حداقل ۳۰۰ نفر دانشمند و پژوهشگر ایرانی در ناسا کار میکنن که معروف ترینشون دکتر فیروز مایکل نادری هست البته برای رسیدن به ناسا باید یه چیزایی رو پشت سر بزاری که سخته ولی ممکنه اگر علاقه داشته باشی ذاتا مثل آب خوردنه همه جای دنیا ایرانی ها رو میپرستن چون خیلی باهوشن و همه جا قبولشون دارن دکتر نادری یکی ار رییس های ارشد ناسا در بخش منظومه شمسی هست

  43. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “sheida”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .
    با توجه به اینکه الان سال دوازدهم هستی و کنکور نزدیکه ، من نمیتونم در این زمینه به شما کمک مناسبی کنم . بهتره که به مشاور مدرستون مراجعه کنی .
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  44. sheida :

    سلام من سال دوازدهم رشته ی تجربی هستم. ولی به رشته ی کیهان شناسی خیلی علاقه دارم. فیزیکم خوبه ولی ریاضیم خیلی خوب نیست . میخواستم بدونم میتونم کاری کنم؟ آینده ی شغلیش اصلا برام مهم نیست و فقط میخوام توی این رشته موفق باشم. لطفا راهنماییم کنین. ممنون.

  45. Faezeh :

    سلام خسته نباشید من امسال یازدهم هستم و رشتم تجربیه میخواستم ببینم امکانش هست تو رشته کیهان شناسی کنکور بدم؟ و اینکه شانس قبولیم چقدره و چه درس هایی رو باید بخونم معدلم هم ۱۸هستش

  46. مهدیه :

    سلام من واقعا به کیهان شناسی علاقه دارم ولی بخاطر اینکه شغلش تضمین و امنیتی نداره تو ایران مجبورم اول برای شغلم یه رشته ای رو بخونم و بعد برگردم کیهان شناسی بخونم. میخوام بدونم این تنها راهیه که بتونم شغل ثابت و کیهان شناسی رو با هم داشته باشم؟ از این رشته میشه درامد برای زندگی مستقل داشت؟

  47. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “طاها”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام
    در هر رشته ای اگر عالی باشی، وضعیت کاری خوبه. در مورد کیهان شناسی هم همینطوره.
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  48. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “sara”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام
    در ایران جایگاه بدی نداره و خیلی افراد موفقی هم در آن مشغول به کار هستند. البته اگر حرفه ای و باسواد واقعی باشی!
    اگر خوب تلاش کنی، میتونی به هدفت برسی.
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  49. sara :

    سلام من دانش اموزز رشته ریاضی ام و به اختر فیزیک علاقه دارم اما این که نجوم حقیقا در ایران جایگاهی ندارد و پیشرفت و موفقیت در ان بسیار محدود است ذهن مرا درگیر کرده است . میخواستم بدونم جایگاه شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

  50. salar :

    سلام ببخشید من الان رشته تجربی ام آیا میشه از این رشته به نجوم رفت؟ چون من از یکی از مشاورای شهرمون پرسیدم گفت میشه شما چی میگین؟

  51. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “homa”
    آقای مسگری مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:

    دوست من سلام .
    باید دبیرستان بری رشته ریاضی و برای اینکه در ادامه بخوای توی رشته نجوم تحصیل کنی، از اونجایی که از گرایشهای فیزیک هست باید اول لیسانس فیزیک (هسته ای. اتمی.جامد…..) داشته باشی تا بتونی برای فوق لیسانس یکی از رشته های نجوم (اختر فیزیک.کیهان شناسی.نجوم رصدی) رو بخونی. در ضمن در طول لیسانس هم میتونی ۹ واحد نجوم پاس کنی.
    در کشورهای توسعه‌یافته رشته‌های علوم پایه از جمله نجوم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که ما مدام این خبرها را می‌شنویم که این کشورها کاوشگر به فضا پرتاب می‌کنند یا رصدخانه‌ای فضایی تاسیس کرده‌اند.
    متاسفانه علاوه بر مشکل تجهیزات و امکانات آموزشی رشته نجوم در دانشگاه‌ها، یکی از دلایل عدم توسعه و پیشرفت این علم در جامعه این است که بسیاری تصور می‌کنند علم چیزی است که نتیجه آن باید به صورت آنی به دست بیاید و از طرف دیگر با توجه به اینکه برخی رشته‌ها بخصوص در رشته‌های علوم تجربی وضعیت اشتغال و بازار کار بهتری دارند و در نهایت این تفکر در جامعه ترویج می‌شود که رشته‌های علوم پایه ناکارآمد هستند.
    در ارتباط با آینده شغلی فارغ التحصیلان “نجوم” باید گفت که اگرچه معضل بیکاری کم و بیش در بین تمامی رشته‌ها وجود دارد و ما احتیاج به بازنگری و بازبینی اساسی در همه رشته‌های دانشگاهی را داریم که براساس آن میزان نیاز جامعه به مشاغل در رشته‌ها و دوره‌های مختلف تحصیلی مشخص شود اما به طور کلی فارغ‌التحصیلان رشته نجوم در دوره‌های کارشناسی ارشد بخصوص دکتری می‌توانند در مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌های تحقیقاتی و در صورت وجود در رصدخانه‌ها مشغول به کار شوند.
    سازمان فضایی ناسا، آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، ژاپن، چین، فرانسه، انگلیس و هند در عرصه نجوم بسیار توسعه یافته‌اند و کشور ایران از لحاظ نیروی انسانی و استعداد در رشته نجوم بسیار شاخص است به طوری که بسیاری از منجمین و اخترشناسان فعال در کشورهای توسعه‌یافته فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های ایران هستند.
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  52. homa :

    سلام میشه بم بگین ک برا اینک نجوم بخونم دبیرستان رشتم باید چی باشه؟
    بعد فضانورد چی؟تو ایران چقد ظزفیت داره منظورم اینه ک تو کشورمون این رشتع بدرد بخورع یا نع؟‌‌

  53. Ali.nasiri :

    سلام
    من تو رشته ی تجربی تحصیل می کنم لطفا راهنماییم کنین از چه راهی میتونم کیهان شناسی بخونم. اگه تو کنکور تغییر رشته بدم میشه؟ و چه درصد هایی برای قبولی باید کسب کنم؟

  54. Raha hedayat :

    کیهان شناسی کلش از آغاز وجود خدارو رد میکنه بعد چجور ما اگه بخوایم بریم این رشته باید خلقت خداوندی رو بررسی کنیم ایا؟! :/

    • hesam :

      کیهانشناسی یا هر علمِ تجربی دیگه ، به بررسی سازوکار هستی میپردازند ، نه اثبات یا رد خدا ، اصلا علوم تجربی توانایی اثبات یا رد خدارو ندارند ، اون تحلیل شما از تجربه هاست که در نتیجه مثبت یا منکرِ خدا میشه .

      • میلاد :

        سلام ببینید من در هنرستان رشته برق و الکترونیک خوندم و در ریاضی هم خوب و لیسانسمو تو یکی از بهترین دانشگاه های تهران گرفتم که رتبم در کنکور ۱۲۵ شد در رشته برق ولی به شدت به این رشته علاقه دارم به نظر شما یه راه میانبر که از صفر نخوام رشته ریاضی را انتخاب کنم به نظرتون هست ؟؟؟
        یعنی یک راست میخوام برم سر اصل گطلب در دانشگاه !!!!
        ممنون میشم اگه جوابمو بدید دستت درد نکنه

    • حمیدسجادی :

      سلام من حوزه علمیه درس می خونم چگونه می تونم وارد رشته اختر فزیک شم اصن می تونم وارد این رشته شم یا خیر
      تش
      تشکر

      • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

        دوست عزیز در مورد این رشته در پرسش های قبلی هم توضیح داده ایم ولی شما باید در رشته ریاضی دبیرستان درس بخوانی و در مقطع دانشگاه وارد این رشته بشوی که اگر علاقمند باشند در کنار درس های حوزه می توانی به آن برسی

          • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

            سلام کلاس ها نجوم آماتوری فقط برای علاقمندی است و نمی توان از طریق آن ها مدرک دانشگاهی گرفت

  55. محمدرضا :

    سلام.
    من می خوام در رشته ی نجوم درس بخونم و الان نمی دونم ریاضی و فیزیک باید بخونم یا تجربی؟
    کجا باید دانشگاه درس بخونم؟
    رتبش توی کنکور برای پذیرش چنده؟

  56. mobina :

    با سلام من در رشته ریاضی تحصیل میکنم و رشته مورد علاقم ینی کیهان شناسی رو پیدا کردم من از بچگی تا بزرگسالی همیشه به راز این کهکشان فکر میکردم به نظر من علاقه خیلی مهمه ولی مسئله مهم دیگه آینده کاریه . آینده این کار چه جوری و باید مشغول به چه کار بشم؟
    دوس دارم در این رشته به درجه ای برسم که بتونم یک نظریه مهم ارایه بدم در سراسر دنیا
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *