نقد فیلم سینمایی دارکوب

t نقد فیلم سینمایی دارکوب

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

مهران زارعیان:

فیلم سینمایی دارکوب.سایت نوجوان ها (1)کارگردان: بهروز شعیبی

بازیگران: سارا بهرامی، امین حیایی، مهناز افشار، جمشید هاشم پور

خلاصه داستان 

مهسا زن معتادی است که زمانی همسر روزبه بوده است؛ اکنون روزبه که وضع مالی خوبی دارد، با همسر جدید و دخترش گلی زندگی می کند. مهسا با توجه به خاطرات گذشته و تردید نسبت به مرگ دخترشان و به خاطر نیاز مالی، ادعا می کند که گلی دختر اوست و روزبه را تحت فشار قرار می دهد…

دارکوب پرداخت فوق العاده ای دارد و یک فیلم کلیشه ای نیست و می توان گفت جزو بهترین فیلم های جشنواره 96 است. 

عموما فیلم هایی که به معضل اعتیاد می پردازند، کاراکتر معتاد را برای مخاطب، ترحم برانگیز ترسیم می کنند. مثلا فیلم سنتوری با بیانی محکم، مرثیه سرایی می کند و از طرفی، اگر کسی مثل مصطفی کیایی فیلمی در این باره بسازد، احتمالا به دنبال نشان دادن مقصر اعتیاد می رود و سرتاسر فیلم مطالباتی را از دستگاه حاکمیت تقاضا می کند.

دارکوب به هیچ عنوان وارد این فضا ها نمی شود و نگاه سینمایی تری به این معضل دارد. 

حسین تراب نژاد که پیش از این، بیشتر به عنوان نویسنده موفق سریال های تلویزیونی شناخته می شد، در این فیلم با چالش سختی رو به رو بوده است؛ اینکه تصویری که از کاراکتر مهسا نشان می دهد، در عین باورپذیر بودن، اشک مخاطب را در نیاورد و تکراری نشود.

نویسندگان در ابتدا تصویری منزجرکننده از مهسا ارائه می دهند و سعی می کنند که مخاطب از کاراکتر او متنفر شود؛ سپس با ارائه اطلاعات بیشتر، آینه شکسته حق را به طور متوازنی بین او و روزبه پخش می کنند.

شعیبی نیز با هدایت درست بازیگران، روی القای درست این حس به مخاطب تاثیر داشته است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانلود آهنگ زیبای "تا دنیا دنیاس" از رامین بی باک

قضاوت کاراکتر ها در این فیلم برای مخاطب بسیار سخت است و با ارائه قطره چکانی اطلاعات، رویکرد سخت کردن قضاوت شخصیت ها را به خوبی دنبال کرده است.

باید تبریک گفت به بهروز شعیبی که به این درجه از مهارت رسیده است؛ او که پیش از این با سیانور نشان داد کارگردان فوق العاده کار بلدی است و با دهلیز توانایی اش در پرداخت یک درام واقعی را به رخ کشیده بود، حال در دارکوب اطمینان می دهد که یکی از بهترین ها در پرورش تار و پود لحن و فضاسازی یک فیلم می باشد، به طوری که دارکوب از معدود فیلم های جشنواره است که هیچ ضعف کارگردانی در آن دیده نشد. 

بازیگران دارکوب نیز خوش درخشیده اند که علاوه بر توانمندی بازیگران که گواه بر توانایی بالای شعیبی در هدایت بازیگران می باشد. 

 

t نقد فیلم سینمایی دارکوب
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *