تحقیق درباره نیازهای اساسی یک نوجوان

نیازهای اساسی یک نوجوان
t تحقیق درباره نیازهای اساسی یک نوجوان

دوران نوجوانی برای خود نوجوانان و والدین آن ها دورانی پراز نگرانی است. فرد نوجوانان و پدرو مادرش می خواهند بدانند که نیازهای اساسی یک نوجوان چیست و چگونه باید این نیازها را تامین کرد. در این مطلب از سایت نوجوان ها می خواهیم به همین سوال اساسی پاسخ دهیم.

دریک کلام ساده نوجوان به همان چیزی نیاز دارد که والدینش هم نیاز داشته اند مانند عشق ومحبت، حمایت، تشویق وپذیرش از طرف دیگران. اما این نیازها در همه یکسان نیست و برآورده کردن آن نیزدستور العمل یکسانی ندارد.

آنچه نوجوانان به آن نیاز دارند

همه نیاز دارند که احساس امنیت کنند ونیازهای اولیه جسمانی خود را مانند تامین غذا، لباس، مراقبت های بهداشتی و … را برآورده نمایند. همین نیاز گاهی باعث اختلاف بین نوجوان و والدینش می شود چون هرکدام به شیوه خود می خواهند این نیازها را برطرف کنند.گاهی انها ممکن است از دستورات والدین سرپیچی کند و همین باعث نگرانی خانواده می شود. نوجوانی که تا دیر وقت بیرون از خانه می ماند می خواهد نشان دهد که قادر به حفاظت ازخود هست؛ اما والدینی که می خواهند از نوجوانشان محافظت کنند حتما در این مورد نگران خواهند شد.

پیشنهاد مطالعه: مهارت نه گفتن

در کنار خانواده بودن

هرچند که به ظاهر نوجوانان امروزی تمام ساعات شبانه روز را با تلفن همراه خود وقت می گذرانند ویا با دوستانشان صحبت می کنند؛ اما آن ها به توجه پدرو مادر هم نیاز دارند. والدین باید شرایط زندگی را به نحوی برنامه ریزی کنند که حتما یکی از وعده های غذایی به صورت دسته جمعی و با حضور همه افراد خانواده باشد. جمع شدن دورهم و غذا خوردن در کنارهم به خانواده حس گرمی و امنیت می دهد.

در کنار خانواده بودن از نیازهای اساسی نوجوانان

نوجوانان هم به فعالیت و هم به استراحت و آرامش نیاز دارند

نوجوانان امروزدر معرض دریافت حجم زیادی از اطلاعات از طریق شبکه های مجازی و رسانه های دیگرهستند. این که یک نوجوان بعد ازرسیدن به خانه شروع به کاربا تلفن همراه خود کند؛یا در حین تماشای تلویزیون یا بازی های آنلاین به دوستان خود هم پیام بدهد موضوع عجیبی نیست وتا حدی طبیعی است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
همسر دوستم به او اجازه نمی دهد که با من ارتباط برقرار کند

اما هر نوجوان علاوه استفاده از رسانه ها احتیاج به ورزش و تحرک نیز دارد. نوجوان باید ورزش کند تا در بزرگسالی، بدنی سالم و قوی داشته باشد. می توان در برنامه هفتگی نوجوانان به صورت مرتب استفاده از باشگاه های ورزشی را برنامه ریزی کرد. از همه مهمتر این که نوجوان در طول روز علاوه بر درس خواندن ، استفاده از تلفن همراه، ورزش و بازی، باید به استراحت و آرامش کامل خود نیز اهمیت بدهد . نوجوان سالم باید ساعاتی از شبانه روز را به دور از تلفن همراه باشد و کاملا استراحت کند.

نیاز به استراحت و آرامش از نیازهای اساسی نوجوان ها

پیشنهاد مطالعه: ورزش مناسب برای نوجوانان

مسئولیت پذیری

بعضی از والدین سعی می کنند همه کارهای مربوط به یک نوجوان را خودشان انجام دهند و گروهی دیگر نیزممکن است فرزندشان را آزاد بگذارند تا هرطور که دوست دارد رفتار کند. هر دو این شیوه اشتباه است.

نوجوانان نیاز دارند که مسئولیت های متناسب با سنشان را بپذیرند. در این فرآیند نوجوان به تدریج یاد می گیرد تصمیم صحیح گرفته و خود کنترل کارها را به دست بگیرد. اگر نوجوان نتواند مسئولیت پذیری در کارها را تجربه کند یا خودش مستقیما به انجام کارهایی دست می زند که شاید خطرناک باشد ویا به طور کلی در زندگی فردی مسئولیت پذیر نخواهد شد.

مسئولیت پذیری از نیازهای اساسی نوجوانان

نیاز به قدردانی و احترام به تصمیمات آنها

نوجوانی زمان انتخاب کردن است. زمانی است که آن ها باید تصمیم بگیرند که در چه رشته ای تحصیل کنند؛ در آینده چه شغلی انتخاب کنند و در نهایت برای مسیر زندگی خود چه راهی را برمی گزینند. این تصمیم ها در بسیاری اوقات نقطه اختلاف بین نوجوان و خانواده است. والدین مایل هستند آینده ای متفاوت برای فرزندشان رقم بزنند و نوجوان قصد دارد در مسیری قدم بگذارند که آن را دوست دارد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مهارت در داشتن تفکر خلاق

اما نوجوانان به تایید و احترام به تصمیماتشان نیاز دارند. نوجوان می خواهد والدینش نظر او را بپذیرند و او را در مسیر انتخابیش تایید کنند. البته تایید نوجوان به معنی این آزاد گذاشتن و رها کردن او نیست بلکه والدین آگاه ضمن همراهی با نوجوان می توانند شرایط را برای او تشریح کنند و با دلیل و منطق به وی کمک کنند تا تصمیم درستی بگیرد.

نیاز به قدردانی از نیازهای اساسی نوجوانان

نیازبه هویت متمایز و احساس منحصر به فرد بودن

هر نوجوان نیاز دارد که در بین همسالانش دیده شود.این متمایز بودن می تواند درزمینه رشته های ورزشی ، هنری ، درسی و … باشد . نوجوان باید تشویق شود تا بتواند در یک یا چند رشته به امتیازات خوبی دست پیداکند. خانواده و مدرسه باید نقاط قوت هر نوجوان را شناسایی کنند و اورا در همین مسیر راهنمایی کنند. فراموش نکنیم نوجوانان خلاف کار هم برای دیده شدن و متمایز بودن به دست به کارهای ناشایست می زنند. این نوجوانان متاسفانه به موقع راهنمایی نشده اند و یا شرایط اجتماعی آن را به این سمت رانده است.

احساس منحصر به فرد بودن از نیازهای اساسی نوجوانان

نیاز به احساس استقلال

نوجوان نیاز دارد که آرام آرام از خانواده جدا شود وخودش زندگیش را اداره کند. والدین باید در این راه به او کمک کنند.اعتماد کردن به نوجوان در انجام کارهای مختلف باعث افزایش اعتماد به نفس او می شود. نوجوان نیز با موفقیت در کارهایی که به اوسپرده شده است احساس غرور و سربلندی می کند.

نیاز به احساس استقلال از نیازهای اساسی نوجوانان

نیاز به ارتباط با همسالان

نوجوانان از این که بخش زیادی از وقتشان را بیرون خانه بگذرانند لذت می برند.نوجوان سعی می کنند بخشی از اوقات خود را با همسالانش بگذراند و از همراهی ، سرگرم شدن،حمایت عاطفی و صمیمت آن ها لذت ببرد. همه این این گونه احساس ها باید در خانواده نیز وجود داشته باشد؛ اما نوجوانان ترجیج می دهند بخشی ازاین نیازها را از طریق دوستانشان تامین کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سال جدید و عادت های جدید برای نوجوان ها

نیاز به ارتباط با همسالان از نیازهای اساسی نوجوانان

پیشنهاد مطالعه: مهارت دوست یابی نوجوان ها

نیاز به ارتباط با جنس مخالف

نوجوانی شروع بیدارشدن غرایزجنسی است. این موضوع برای انسان و ادامه حیات او ضروری است. چیزی که شاید والدین را نگران می کند بهره گیری ناصحیح ازاین حس است که ممکن است مشکلاتی برای نوجوانان ایجاد کند. توجه به قوانین هر کشور و شرایط اخلاقی و فرهنگی هر جامعه برای ارتباط با جنس مخالف بسیارمهم است.

نیاز به ارتباط با جنس مخالف از نیازهای اساسی نوجوانان

پیشنهاد مطالعه: چرا نوجوانان عاشق میشوند

نیاز به آموزش مهارت

نه تنها تشویق نوجوان به آموختن رشته های مورد علاقه مهم است بلکه والدین  و مدرسه به عنوان راهنما باید شرایطی را به وجود بیاورند تا نوجوانان بتوانند رشته مورد علاقه خود را آموزش ببینند. آموزش مستقیم مهارت ها به نوجوانان اغلب منجر به افزایش موفقیت ودر نتیجه افزایش عزت نفس می شود. به عبارت دیگر، هر چه نوجوان مهارت های بیشتری کسب کند (مثلاً نحوه پختن غذا، تعویض روغن ماشین ، تعمیر چیزهای شکسته یا ساختن چیزی)، نسبت به خود احساس بهتری خواهد داشت.

نیاز به آموزش مهارت از نیازهای اساسی نوجوان ها

پیشنهاد مطالعه: آموزش پس انداز به نوجوانان

نیاز به نگرش معنوی

اضطراب و نگرانی دوران نوجوانی با توکل و احساس خوب معنوی می تواند به آرامش بدل شود. هر نوجوانی به یک حس معنوی نیاز دارد تا بداند که نیروی بزرگ از او حمایت می کند. توجه به عبادات وتقویت حس دینی نوجوان می تواند نیاز مهم او را برآورده کند.

نیاز به نگرش معنوی از نیازهای اساسی نوجوان ها

نتیجه

نیازهای نوجوانان در سن بلوغ فراتر از برآورده کردن احتیاجات مادی آن هاست. مغز نوجوان در دوران نوجوانی فعالیت های جدیدی را آغاز می کند که با دوران کودکی وبزرگسالی بسیار متفاوت است. همانطور که آنها شروع به تعامل با جهان به روش های جدید می کنند، والدین نیز باید در آماده سازی نوجوانان خود شرکت کنند. آنها باید به دنبال ارائه ایده ها، نگرش ها و اهداف مناسب برای زندگی آینده نوجوانان باشندتا بتوانند نیازهای یک نوجوان را بشناسند وبرآورده کنند.

 

t تحقیق درباره نیازهای اساسی یک نوجوان
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *