گفتگو با سپهر محمدی پیراهی نوجوان هنرمند

سپهر پیراهی
t گفتگو با سپهر محمدی پیراهی نوجوان هنرمند

دراین بخش پای گفتگوی سپهر محمدی پیراهی نشسته ایم که در زمینه هنر اوریگامی، حل مکعب روبیک ، برنامه نویسی و …. فعالیت دارد

خودتان را معرفی کنید

سپهر محمدی پیراهی متولد 1390 شهر تهران.

چه هنرهایی را آموزش دیدید؟

از کودکی به هنرهای زیادی از جمله نقاشی و سفالگری و موسیقی علاقه‌مند بودم. اما اکنون بیشتر در زمینه هنر اوریگامی و ساخت انیمیشن فعال هستم.  اگر بتوان روبیک را هم در دسته هنرهای تجسمی قرارداد دو سال است که در این زمینه نیز فعال هستم .

از روبیک برایمان بگویید.

اولین بار از تخم مرغ شانسی یک روبیک سه در سه بسیار کوچک درآوردم که برایم خیلی جذاب بود آن را حل کنم . هیچ کدام از اطرافیانم قادر به حل آن نبودند تا اینکه شنیدم در مدرسه کلاس روبیک برگزار می شود .من تنها یک جلسه در این کلاس شرکت کردم. پس از بازگشت به خانه همه فیلم های آموزش مکعب روبیک به شیوه داستانی را از اینترنت سرچ کردم و تا هفته آینده که جلسه بعدی کلاس بود آن را حل کردم که باعث تعجب معلمم شد .

سپهرمحمدی هنر اوریگامی

چطور مهارت کار با روبیک را افزایش دهیم؟

با تمرین و تکرار می توان مهارت کار با روبیک را افزایش داد . شما اگر حل روبیک سه درسه را به خوبی یاد بگیرید. حل بقیه انواع روبیک برای شما آسان تر خواهد شد .جالب است بدانید رکورد حل روبیک سه در سه در جهان   3,47    ثانیه است . در حال حاضر من در حال آموزش دیدن برای رساندن رکورد خود به زیر سی ثانیه هستم. امید دارم که روزی بتوانم در مسابقات جهانی شرکت کنم .

آموزش روبیک به دیگران در فضای مجازی سخت است؟

سخت ترین قسمت کار برای من این است که سعی کنم بدون اشکال و به صورت واضح آموزش ها را بیان کنم که کار مادرم هنگام ادیت فیلم ها آسان تر باشد. اما قسمت اصلی کار وقتی است که کاربر ها فیلم را می‌بینند و اگر با روبیک آشنایی کافی نداشته باشند و خوب تمرکز نکنند اغلب دچار مشکل می‌شوند .آنها  سوال های زیادی از من می پرسند و من  سعی می کنم با صبر و حوصله از طریق فیلم ها و عکس های ارسالی آنها به سوالاتشان پاسخ دهم .

 هنر اوریگامی چیست و چه کاربردی دارد؟

اولین بار با اوریگامی از طریق کتابی که از طرف مادر بزرگم هدیه گرفتم آشنا شدم . هنر اوریگامی یک هنر ژاپنی است که در آن با استفاده از کاغذ و تا ، بدون کمک چسب و قیچی انواع شکل ها را می توان ساخت . افزایش خلاقیت و تمرکز و استفاده از کاغذهای دورریختنی از کاربردهای هنر اوریگامی است . هنر اوریگامی به ما می‌آموزد همیشه لازم نیست برای خلق یک اثر هنری هزینه زیادی کرد گاهی فقط می توان با چند برگ کاغذ ساده ،شکل های  بسیار زیبا ساخت.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگوی خواندنی با ایلیا دهقان کوچکترین استندآپ کمدین کشور

سپهر محمدی پیراهی

کسانی که می خواهند هنر اوریگامی یاد بگیرند چه کنند؟

آموزش های رایگان بسیاری در فضای مجازی وجود دارد از جمله آموزش هایی که من در پیج اینستاگرامی خود قرار داده‌ ام . شما برای یادگیری هنر اوریگامی به هیچ چیز خاصی نیاز ندارید جز یک تکه کاغذ که اغلب مربعی شکل است.

از برنامه نویسی برایمان بگو

مدتی است که به طور جدی مشغول یادگیری زبان برنامه نویسی کودکان که اسکرچ نام‌دارد هستم . نتیجه همه مهارت هایی که طی این سالها به دست آوردم از جمله تمرکز و توانایی حل مسئله که از کودکی در ساخت لگو ، روبیک و اوریگامی در من تقویت شده اکنون در برنامه نویسی خودش را نشان می‌دهد . اکنون در آکادمی سما آریا نیک (سان) فن آور برتر دانشگاه امیرکبیر به عنوان کمک مربی مشغول به کار هستم .

در برنامه نویسی به چه می خواهی برسی؟

هدف من در برنامه نویسی این است که بتوانم زبانهای برنامه نویسی پیشرفته را یاد بگیرم و در آینده برنامه هایی برای ربات های فضاپیما بنویسم .

سپهرمحمدی وهنر اوریگامی

اهل شعرخوانی و مطالعه هستی؟

بله بسیار علاقمند به مطالعه سرگذشت بزرگان و دانشمندان هستم. در کنار آن به کمک مادرو پدرم بعضی از شعرهای شعرای بزرگ ایران را حفظ می کنم .

سپهر محمدی پیراهی در فضای مجازی دنبال کننده های زیادی دارد!! چطور به این مخاطب دست یافتید؟

در ابتدا به دست آوردن مخاطب در این فضا بسیار سخت بود. ویدیوهای من خیلی کم بازدید داشت ؛اما با فعالیت مستمرخصوصا در دوران کرونا که همه آموزش ها آنلاین شد به مرور با استقبال خوبی از طرف خانواده ها مواجه شدم. این استقبال مرا تشویق به ادامه کار کرد .

تولید محتوا و تصویربرداری و … توسط خانواده شما انجام می شود؟

بله من خودم اپلیکیشن اینستاگرام را روی تبلتم ندارم .همه کارهای صفحه ام در اینستاگرام  توسط پدر و مادرم انجام می شود .تنها کاری که من انجام می‌دهم این است که فیلم ها را آماده می کنم . اگر سوالی هم برای من ارسال شود پاسخ می دهم.  من همچنین در سایت آپارات و یوتیوب هم کانال دارم .

به نظر شما عوامل موفقیت شما در سنین پایین چه بوده است؟

من معتقدم هنوز تا موفقیت های اصلی من راه زیادی مانده و من یک هنرجو هستم که مشغول کسب مهارت های مختلف و انتقال آن به نوجوانان هم سن خودم هستم. اما آنچه باعث شده این مهارت‌ها را به دست بیاورم در درجه اول کمک والدینم ، تلاش و پشتکار خودم و برنامه‌ریزی در کارهایم بوده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفت و گو با نوجوان کشتی گیر

سپهرمحمدی

چطور هم زمان چند حرفه را یاد گرفتید؟

یادگیری این مهارت ها نیاز به صرف زمان زیادی ندارد. همه بچه ها می توانند با برنامه ریزی در کنار درس هایشان و فعالیت‌های تفریحی که دارند آنها را یاد بگیرند. من وقتی اولین بار روبیک را خودم و بدون کمک هیچ استادی تنها با دیدن  فیلم های موجود در اینترنت حل کردم خیلی مورد تشویق خانواده قرار گرفتم. همین باعث شد که دوست داشته باشم مهارت های دیگر را هم به همین شکل کسب  کنم.

خاطره ای جالب از کارهایتان به خصوص در زمینه هنر اوریگامی تعریف کنید.

در مدرسه چندین بار از من خواسته شده که به بچه‌ها  هنراوریگامی آموزش بدهم و زنگ هنر را به آموزش های اختصاص دادند.  این خیلی خاطره شیرینی برای من بوده . همچنین وقتی معلم زبان از من خواست که کاردستی در مورد اعضای بدن به انگلیسی درست کنم این کار را با برنامه نویسی انجام دادم. کارم  هم خیلی مورد توجه معلم قرار گرفت.  اما در مورد پیج اگر بخواهم خاطره بگویم پیدا کردن تعدادی از دوستان قدیمی ام بود که متوجه شدم صفحه ما را دنبال می کنند و برای من پیام های محبت آمیز می گذارند .

هنر اریگامی

چطور فن بیان و اجرای خوبی را یاد گرفتید؟

از وقتی که تقریباً سه یا چهار سال داشتم؛ علاقه زیادی به خواندن شعر در جمع و انجام کارهای سرگرم کننده داشتم. همچنین هر مهارتی که یاد می‌گرفتم دوست داشتم به دیگران هم آموزش دهم . همین باعث شد که پدر و مادرم تصمیم بگیرند برای من در فضای مجازی یک صفحه ایجاد کنند ؛تا بتوانم این آموزش ها را با همه به اشتراک بگذارم.

از سوتی و تپق های خنده دارتان بگویید

معمولاً سوتی هایی که در فیلم ها هست به صورت پشت صحنه در پیج منتشر می‌کنم . مثلاً یک بار به جای مشاهیر علم گفتم مشارهین علم !! یا یک بار به جای اینکه بگویم با این برنامه می توانید بروید  فضا گفتم می‌توانیم بروید صفا !!

تا به حال خرابکاری کردید؟

هیجان انگیزترین بخش پیج من آزمایشهای علمیست که اغلب با خرابکاریهایی نظیر ریختن مواد روی فرش و اتفاقات دیگر همراه است. بارها و بارها شده که آن آزمایش جواب نداده و یا نتیجه مطلوب حاصل نشده و کل موادی که استفاده کردیم هدر رفته است.  بعدمجبور شدیم آزمایش را دوباره از اول انجام دهیم .یک بار هم در آزمایش خمیر دندان فیل، دست پدرم با آب اکسیژنه سوخت که ما خیلی نگران شدیم اما بعد از چند ساعت آثار سوختگی از بین رفت.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با امیر مهدی معافی مخترع ،کارآفرین و فعال نوجوان استارتاپی

هنر اوریگامی

اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید.

غیر از فعالیت‌هایی که نام بردم مثل کار بر بروی هنر اوریگامی، به دوچرخه‌سواری و بازی‌های کامپیوتری هم علاقه‌مند هستم.

هدف سپهر محمدی پیراهی برای آینده چیست و می خواهید چه کاره شوید؟

من دوست دارم رشته مهندسی کامپیوتر بخوانم. یک برنامه نویس شوم و ایده هایی که در مورد ساخت انیمیشن ،بازی و برنامه های ساخت ربات دارم را به نتیجه برسانم.

الگوی شما کیست؟

همانطور که گفتم من به خواندن زندگی افراد موفق و دانشمندان بسیار علاقه‌مند هستم. از هر کدام از آنها یک درس خاص یاد گرفتم. اما به طور مشخص الگوهای من دانشمند دنیای الکترونیک و کامپیوتر استیو جابز (خالق اپل)و بیل گیتس ریاضیدان نابغه و برنامه نویس کامپیوتر هستند.از زندگینامه بیل گیتس آموختم انتقاد پذیر باشم . از نظرات مخالف برای برطرف کردن نقایص کارم استفاده کنم . و از استیو جابز آموختم با تلاش و پشتکار و خلاقیت میتوان غیر ممکن ها را ممکن کرد.

t گفتگو با سپهر محمدی پیراهی نوجوان هنرمند

صحبت شما با نوجوانان

از دوستان خوبم می خواهم که از وقت خودشان درست استفاده کنند. این بدان معنا نیست که اصلاً بازی کامپیوتری نکنند و یا تفریحی نداشته باشند. بلکه به این معنا است که با برنامه ریزی بتوانند انواع مهارت هایی که برای آینده شان مفید خواهد بود را بیاموزند و به پرورش ذهن و خلاقیت خود از کودکی بپردازند .

کلام آخر؟

در آخر از پدر و مادرم تشکر می کنم که زمینه را برای آشنایی من با انواع مهارت ها فراهم کردند؛ و با صبر و حوصله تجربیات و آموخته های خود را به من منتقل می‌کنند . از جناب آقای سریزدی (مستر اوریگامی ایران ) که مانند یک دوست همیشه همراه و راهنمای من برای بخش اوریگامی پیجم بودند متشکرم .

از جناب آقای کریمی استاد روبیک و جناب آقای صبوری مدیر مدرسه سابقم و سرکار خانم کشمیری مربی آزمایش های علمی و همچنین از مسئولین و معلمین مدرسه سلام که همواره حامی فعالیت های من بوده اند سپاسگزارم. در آخر هم تشکر میکنم  از جناب آقای دکتر احتیاط مدیر آکادمی آموزش برنامه نویسی سان که به من فرصت دادند تجربه کمک مربی بودن را در سن کم داشته باشم .

گفتگو: سجاد زین العابدین

گفتگو با نوجوانان موفق ایرانی را در صفحه یک فنجون گپ بخوانید.

t گفتگو با سپهر محمدی پیراهی نوجوان هنرمند
4.6/5 - (38 امتیاز)

‫4 نظر ارسال شده در “گفتگو با سپهر محمدی پیراهی نوجوان هنرمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *