هنر کاغذ بری درچین

هنرکاغذبری چینی
t هنر کاغذ بری درچین

هنرکاغذ بری درچین

هنرکاغذ بری در چین نوعی نقاشی است که از کاغذ بریده می شود. این هنر همزمان با ساخت کاغذ در چین به وجود آمده و 2000 سال سابقه دارد.چون مواد این هنر به راحتی  پیدا می شود، کاغذ بری به یکی از هنرهای زینتی سنتی و مردمی چین، تبدیل شده است.

هنرکاغذ بری در سال‌های اولیه‌اش فقط یک سرگرمی برای دختران و زنان روستایی پس از یک روز خیاطی و کارهای خانه بود. آنها تمایل داشتند از کاغذهای قرمز روشن استفاده کنند و کارهای برش خود را روی پنجره‌ها، درها، سقف‌ها، مبلمان، اجاق‌ها و ظروف به‌عنوان تزیینات شاد در خانه‌هایشان که معمولاً مبله‌شان کم است، می‌چسبانند.به مرور این هنر در جشن ها نیز مورد استفاده واقع شد.

کاربرد  و موضوع هنرکاغذ بری چینی چیزهایی مانند عیدها، جشن محصولات، داستان های مردمی، کودکان و حیوانات و …. است. کاغذ بری معمولا سرشار از شادی زندگی است. بیشتر آرزوهای زیبای مردم نسبت به زندگی شان را نشان می دهند و به همین خاطرمورد پسند مردم است.

هنرکاغذ بری

کاغذبری هنر نمادین 

آثار هنرکاغذ بری معمولا دارای اهمیت نمادین است.به عنوان مثال، گل نیلوفر آبی و شکوفه های آلو نشانه های پاکی و برتری اخلاقی بودند. کاج و هلو نماد طول عمر بودند. گل صد تومانی و ماهی برای اسراف و دانه های نیلوفر آبی و انار برای باروری؛ اردک ماندارین برای عشق و وفاداری؛ و خروس و مرغ و جوجه از فرخندگی زندگی حکایت می کردند

در گذشته با کاغذ مجسمه های انسان و حیوانات تهیه می شد. این مجسمه ها به همراه مرده ها زیر خاک دفن می شد و یا در مراسم تشییع سوزانده می شد. مردم امیدوار بودند این لوازم کاغذبری همیشه با مرده ها باشد. حتی زنان قدیم چین با کاغذ بری، گل سر می ساختند و موهای خود را با آن تزیین می کردند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
هنر رفوگری فرش

آن ها در هنگام بهار پروانه های کاغذی می ساختند و به پیشواز بهار می رفتند. در پاییز نیز بعد ازبرداشت محصول که اوقات فراغت زیادی داشتند زنان دور هم جمع می شدند و به این هنر می پرداختند. بعدها، مردم به تدریج با استفاده از کاغذ بری دیوارها، در و پنجره، ستون خانه، آینه، چراغ و فانوس را زینت می دادند.

هنرکاغذ بری

تاریخ هنرکاغذ بری

در زمان سلسله تانگ (618-906 پس از میلاد)، برش کاغذ از یک کاردستی ساده  به هنر تبدیل شد. در قرن‌های بعد، کاغذبری ها از طریق شابلون‌ها برای چاپ الگوهای کاملاً پیچیده و متقارن روی پارچه، ابریشم، سفال و محصولات چینی و همچنین مبلمان چوبی برای حکاکی‌ها کپی می‌شد.از کاغذ بری برای گلدوزی نیز استفاده می شد. هنرمندان ابتدا برش‌های کاغذی را به پارچه می‌چسبانند و سپس آن‌ها را با نخ ابریشم رنگی می‌پوشانند.

برش کاغذ چینی

 

وسایل هنرکاغذ بری

ابزار تولید هنرکاغذ بری بسیار ساده است: یک جفت قیچی نوک تیز یا یک چاقوی حکاکی. و مهارت برش کاغذ نیز ممکن است به طرز فریبنده ای ساده به نظر برسد. اما در طول نسل‌های بسیار، صنعتگران چینی برش کاغذ، تکنیک‌ها و روش‌های پیچیده‌ای را توسعه داده‌اند.

یکی از روش‌های رایج تا کردن یک تکه کاغذ به روش‌های مختلف برای ایجاد زنجیره‌ای از تصاویر یکسان یا متقارن است، مانند گل‌ها، ماهی‌ها، پروانه‌ها، حیوانات، شکل‌ها و سایر الگوهای هندسی. بسته به تعداد چین‌ها و روش‌های تا کردن، چنین برش‌هایی می‌تواند بسیار پیچیده و پیچیده باشد.

راه دیگر برای ایجاد برش کاغذ، silhouetting است که بر روی یک تکه کاغذ تک رنگ، معمولا سیاه یا قرمز تولید می شود. این روش اغلب برای به تصویر کشیدن چهره ها و سازه ها به کار می رود.همچنین، گاهی اوقات صنعتگران از چاقوهای حکاکی برای کار بر روی  چندین لایه کاغذ استفاده می کنند تا همزمان تعدادی طرح یکسان تولید کنند.امروزه صنعتگران با ترکیب تکنیک‌های نقاشی، برش کاغذ و تا کردن کاغذ و حتی گاهی با طراحی به کمک کامپیوتر، می‌توانند برش‌های کاغذی سه‌بعدی نیز تولید کنند که به آن مجسمه‌سازی یا نقش برجسته نیز می‌گویند.

هنرمندان مدرن برش کاغذ همچنین از تکنیک های رنگ آمیزی پیچیده تری مانند چاپ کروماتیک، چاپ روی چوب و افشانه  برای خلق آثار پویاتر استفاده می کنند.اکنون، برش های کاغذی نیز ممکن است درست مانند آثار هنری خوشنویسی یا نقاشی های سنتی روی دیوارنصب شوند.در طی قرن‌ها، برش کاغذ چینی، تکنیک‌ها و کاربردهای آن در بسیاری از کشورهای آسیا و اروپا نیز معرفی شده است.

برش کاغذ چینی

 شهرت جهانی کاغذبری 

حالا، هنرکاغذ بری به غیر آنکه به طور مستقیم روی پنجره چسبانده می شود، روی کفش، بالش، دستمال، پیش بند، جلد کتاب و … نیزاستفاده می شود. البته از کاغذ بری به عنوان هدیه و یا تابلو نیز استفاده می گردد.در دوران معاصر، هنرمندان کاغذ بر در چین حتی آثاری را خلق می‌کنند که آسمان‌خراش‌ها، مناظر زیبا از نقاط دیدنی معروف در سراسر کشور و جنگجویان سفالی کشف شده در نزدیکی پایتخت باستانی شیان، استان شانشی را به تصویر می‌کشند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ساخت مسجد کبود ترکیه با 15000 چوب بستنی

برش کاغذ چینی

امروزه  هنرکاغذ بری چینی ها در جهان شهرت دارد. هر سال بسیاری علاقمندان کاغذ بری از آمریکا، رومانی، کانادا، استرالیا و سنگاپور برای یادگیری فن بریدن کاغذ به چین می روند . مردم چین نیز برای سنجیدن هنر ومهارت افرادی که به این کار مشغول هستند جشنواره های هنری برگزار می کنند.

برش کاغذ چینی  

 

t هنر کاغذ بری درچین
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *