, ,
,

%d9%be%db%8c%d8%b4%d9%86%d9%87%d8%a7%d8%af-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-1«تنها راه ممکن» نمایشی به کارگردانی محمد یعقوبی کارگردان تجربه گرای تئاتر که در عین تجربه گرایی قدرت برقراری ارتباط با مخاطب را هم دارد. نمایش در مورد شخصی به نام «مهران صوفی» است. نمایشنامه نویسی که بازتاب شرایط تلخ اجتماعی دوران خویش است.

ما در خلال نمایش در روایتی مدرن و ایپزودیک با نمایشنامه های متفاوتی از مهران صوفی مواجه می شویم که علاوه بر ابعاد آموزشی هنر نمایش، بازتاب شرایط یک نمایشنامه نویس در عصر عزلت و سیاهی است. گاه تم نمایش رئال می شود و گاه سویه های غیر واقعی به خودش می گیرد. در مورد بازیگران این نمایش ذکر این نکته جالب توجه است که به هر حال با کلی نقش های کوتاه مواجهیم که به کارآموزان وهنرجویان بعقوبی سپرده شده، یعنی تجربه گرایی یعقوبی در این نمایش حالتی افزون بر کارهای قبلی می گیرد.

«تنها راه ممکن» چون ساختار ایپزودیکی دارد شاید بخش هایی اش از آن را خیلی دوست داشته باشید و بخشی دیگر را نپسندید، اما در مجموع و میانگین تمامی بخش های نمایش درصد قابل قبولی از ارتباط گیری با مخاطب را مشاهده می کنیم.

%d9%be%db%8c%d8%b4%d9%86%d9%87%d8%a7%d8%af-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-2اکران: «خوب، بد، جلف» این تجربه کارگردانی پیمان قاسمخانی است که در جشنواره فجر مورد استقبال واقع شد. کاری که در کارگردانی ایرادات قابل توجهی دارد اما در فیلمنامه موقعیت های کمیک جالبی خلق کرده. از آن فیلم ها که واقعا مخاطب را می خنداند و به شوخی های ضعیف جنسی دست نمی اندازد.

داستان فیلم هم در امتداد زوج ابله پژمان جمشیدی و سام درخشانی  در مجموعه «پژمان»است که این بار با همراهی یک کارگاه پلیس با بازی حمید فرخ نژاد به ماجراهایی پرتاب می شوند که کلی ایده و بداهه کمدی در آن نهفته. فیلم دو نیمه متفاوت دارد؛ نیمه اول کم رمق تر و با نماهای اضافی و نیمه دوم خوش ریتم تر و جذاب موسیقی و ارجاعات سینمایی زیادی هم دارد که اهل فن لذتش را خواهند برد، گرچه که هفت مورد ممیزی خورده باید ببینیم، چقدر به مزه ی فیلم لطمه وارد شده.

%d9%be%db%8c%d8%b4%d9%86%d9%87%d8%a7%d8%af-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-3نمایش خانگی(ضد پیشنهاد): «چهارشنبه خون به پا می شود»؛ ماجرای ارس با همراهی خواهر و دوستانش، مشتری‌ها و کارکنان یک صرافی را به گروگان می‌گیرد و در ازایش از پلیس می‌خواهد دوستِ در آستانه‌ اعدامش را آزاد کنند …

«حماسه پارسا» فیلم راساخته، احتمالا فیلم جنایی های هالیوودی هم دوست دارد و البته شهرت را هم خوشش می آید! پول هم که دارد، پس فرامرز قریبیان و حامد بهداد را هم به کار اضافه می کند و در ضعیف ترین شکل ممکن یک کپی جنایی و معمایی می سازد با کلی بازی افتضاح و فیلمنامه ای که جنایی و دردناک نیست و بیش تر کمدی است. فیلم در وحدت خاصی کلا فاجعه است و انگار به قصد شهرت حماسه پارسا ساخته شده. کارگردان، نویسنده و بازیگر نقش اول! در ضمن اگر دوست دارد کلی کپشن ضعیف اینستاگرامی داشته باشید دیالوگ هایش را حفظ کنید، مثل: «یه خواهر داشتم از برگ گل نازک‌ تر، یه دوست داشتم از آب زلال‌ تر»!!

%d9%be%db%8c%d8%b4%d9%86%d9%87%d8%a7%d8%af-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-4آلبوم: «رویای بی تکرار» به نوعی اولین اثر مستقل علی زند وکیلی است. او پس از آلبوم «یادی به رنگ امروز» که بازخوانی آثار بزرگان موسیقی اصیل ایرانی بود. در این آلبوم خودِ هنری اش را بیش تر نشان می دهد. فضای موسیقایی کار نوعی پرسه میان پاپ و سنتی است و البته برخی قطعات هم تکرار کارهای قبلی زند وکیلی است و چیز زیادی ندارد.

آلبوم ۱۲ قطعه دارد، ترانه‌های آن‌ را افشین مقدم، حسین غیاثی، پرستو حراجی، داوود غلامی و فراز حلمی سروده‌اند، در بخش آهنگ سازی و تنظیم این آلبوم نیز علاوه بر خود علی زند وکیلی و گروه زند، افرادی چون علیرضا افکاری، محمد زند وکیلی، فراز حلمی و یاشار یاری همکاری داشته‌ اند. نکته ویژه آلبوم شاید قطعه «جدایی» باشد؛ شعر زیبا، صدای دلنشین و تنظیم خلوت همه اش می چسبد: شکستن با شکستن فرق داره/ جدایی با جدایی فرق داره/ یه وقتایی میخوای دیوونه باشی/ میبینی توی شهر عاقل زیاده…

%d9%be%db%8c%d8%b4%d9%86%d9%87%d8%a7%d8%af-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-5کتاب: «کافه اروپا»؛ در کشورهای اروپای شرقی تفاوت بین «ما» و «من» بسیار فراتر از تفاوتی صرفا در دستور زبان است. کتاب شرح و بسط این جمله است. جمله ای که در ظاهر شاید خیلی با اهمیت به نظر نرسد اما در حقیقت به قیمت نادیده گرفتن فردیت انسان ها با سلایق و علایق گوناگون است.

«کافه اروپا» مجموعه مقالات دیگری است از خانم اسلاونکا دراکولیچ، روزنامه نگار و نویسندهٔ کروات است.

کیوسک: مجله فرهنگی هنری «تجربه» منتشر شد. تصویر روی جلد به سالار عقیلی اختصاص دارد با مطالبی در تحلیل سبک کاری او به انضمام یک مصاحبه مفصل. از مطالب دیگر این شماره که قابل توجه است؛ نقد و بررسی رمان «ملک آسیاب» نوشته غزاله علیزاده در بخش ادبیات ایران، پرونده ای در مورد مرتضی کلانتریان در ادبیات امروز جهان، سلسله مطالبی در مورد ادوگاوا رانپو و رونمایی از رمان های کارگاهی، در موسیقی هم همچنان توجه به باب دیلن و البته رستاک و گفت و گو با آن ها.

 در نمایش هم کار آخر حسین کیانی «تابستان سی و دو تئاتر سعدی» و…«تجربه» به ماننند همیشه پیشنهاداتی در حوزه کتاب، فیلم و موسیقی دارد به علاوه داستان کوتاه هایی خواندنی و نه چندان وقت گیر.

برترین ها

برچسب ها:
بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

,

پیشنهادات فرهنگی (2)تماشاخانه: نمایش «موسیو ابراهیم و گل های قران» بر اساس داستانی از اریک امانوئل اشمیت و نمایشنامه علیرضا کوشک جلالی و بابازی رضا مولایی و اشکان خطیبی در تماشاخانه کنش معاصر بیش از یک ماه است که در حال اجراست و اتفاقا با استقبال خوبی هم مواجه شده، نمایش در مورد دوستی پسر بچه ای ۱۳ ساله ی یهودی با یک پیرمرد خردمند مسلمان است و از همین زاویه نمایش دو کاراکترش را علی رغم دوری سنی و مذهبی به هم نزدیک می کند.

کل نمایش به دیالوگ های شاعرانه و فلسفی این دو نفر تعلق دارد، دیالوگ های که با نورپردازی و دکور موجز و به جای کار دلنشین نشان می دهد و فضایی شازده کوچولوی طور را پیش رویتان می گذارد. اگر می خواهید کلی حرف های قشنگ بشنوید و کمی هم به فکر فرو بروید و البته دو عدد بازی قابل توجه ببینید، نمایش «موسیو ابراهیم و گل های قران» انتخاب مناسبی است، ضمن این که به راحتی با فضای کار ارتباط می گیرید همین در فضای کنونی تئاتر کم موهبتی نیست.

پیشنهادات فرهنگی (1)اکران: «نیمه شب اتفاق افتاد» دومین کار تینا پاکروان پس از «خانوم» روایت یک عشق نامتعارف میان یک بیوه زن با پسری جوان است، البته با این تفاوت که زن بیوه داستان نه نیاز مالی خاصی دارد و موقعیت اجتماعی پایین دستی او عاشق پسر جوان است و از ابراز عشقش ابایی ندارد. فیلم پر از صحنه های آواز خوانی حامد بهداد است و کلی سکانس های شلوغ دارد و از آن جایی که در تالار می گذرد تضاد عزا و عروسی سکانس های جالبی ایجاد می کند. اما همه ی این جذابیت های فیلم فارسی گونه در میان خلاهای  جدی فیلمنامه که نمی تواند بین داستان هایش تعادل برقرار کند و داستانش را گیرا و جذاب تعریف کند نا چیز به نظر می رسد. با تمام این حرف ها «نیمه شب اتفاق افتاد» اثری معمولی است که تماشایش در سینما تجربه خیلی آزار دهنده ای نیست.

پیشنهادات فرهنگی (3)نمایش خانگی(ضد پیشنهاد): «نزدیک تر» ساخته مصطفی احمدی با بازی صابر ابر، پارسا پیروزفر،پگاه آهنگرانی و….برخلاف تیم بازیگری جذابی که دارد کشش یک داستان در اندازه های فیلم بلند داستانی را ندارد. هسته مرکزی داستان در مورد اعضای یک خانواده است که پس از مدت ها دور هم جمع شده اند و حالا دوباره زخم های گذشته سرباز زده، هسته مرکزی تا حدی تکراری است حداقل در این سال ها اثری چون «مرگ ماهی» را هم داشتیم که آن هم همین ضعف ها را داشت؛ کم کشش و کسل کننده و حوصله سر بر با موقعیت های تصنعی و غیر قابل باور. «نزدیک تر» حتی در مدیوم نمایش خانگی هم خیلی دلچسب نیست.

خورجین: در «خورجین» هر هفته یک فیلم درجه یک بی مناسبت خاص برای تماشا معرفی می کنیم، با دامنه وسیع؛ از ایرانی تا اروپایی و آمریکایی و از قدیمی و تا همین امسال. ملاک فقط ماندگاری و تماشایی بودن فیلم است. «دو روز و یک شب» اثری از برادران  داردن که روایتگر آدم های تنها و درمانده است. قصه ساندرا که در موقعیتی تراژیک برای ماندن در محیط کار باید وارد نبردی دشوار شود و رای همکارانش را داشته باشد که میان پاداش هزار دلاری و یا ماندگاری ساندرا یک کدام را انتخاب کنند. فیلم تک تک نبرد های ساندرا تعریف می کند و در این خلال ما ذره ذره به او نزدیک تر می شویم، فیلمنامه کم عیب و نقص که نشان می دهد چقدر می شود متفاوت تر وسیع تر نوشت و ساخت.

پیشنهادات فرهنگی (4)کتاب: «تن دال» نوشته سید مجید حسینی  در حوزه فرهنگ سیاسی و سینمای ایران اثری فوق العاده خواندنی است اگر دوست دارید نقش ایدئولوژی را در ساخت فیلم های سینمایی پس از انقلاب درک و دریافت کنید حتما این اثر را بخوانید. کتابی که با موشکافی تاثیر ساخت حاکمیت در آثار سینمای ایرانی در دوره های مختلف از دهه شصت تا دهه نود بررسی کرده، موشکافی با ذکر مصادیق از اجاره نشین ها بگیرید تا آدم برفی. در «تن دال» با ارجاع به سخنان امام خمینی(ره) و سیر تحولات سیاسی و کنارهم گذاشتن پازلی که نشان دهنده تاثیر تغییرات سیاسی در موضع فرهنگی نظام است، نشان می دهد که بافت سیاسی چگونه می تواند هنری مثل سینما را تحت تاثیر قرار بدهد.«تن دال» اثری به غایت خواندنی است.

برترین ها

برچسب ها:
بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مجله آنلاین نوجوانها

https://www.nojavanha.com 2019

با ما در تماس باشید

هر موقع به ما ایمیل بزنید در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهیم داد

Sending

نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید

یا    

رمز خود را فراموش کرده اید؟

ساخت یک حساب جدید