چرا من این قدر با والدینم دعوا می‌کنم؟

t چرا من این قدر با والدینم دعوا می‌کنم؟
t چرا من این قدر با والدینم دعوا می‌کنم؟

مشاجره والدین و نوجوان ها یکی از مسائلی است که همه ما با آن رو به رو می شویم. این مشاجره ها برای برخی از افراد بسیار و برای برخی اندک اند. لباس‌هایی که می‌پوشید، غذاهایی که می‌خورید، رنگ دیوار اتاق‌خواب تان، این که کجا می‌روید و چطور می‌روید، آدم‌هایی که با آن ها نشست‌ و‌ برخاست می‌کنید، این که کی می‌خوابید همه و همه می توانند میان شما و والدین‌تان بحث های طولانی راه بیندازند. اما چرا چنین اتفاقی می افتد؟ برای حل این مسئله باید چه کار کرد؟

تصویری از مشاجره والدین و نوجوان

کودکی که نوجوان می شود

وقتی شما بچه بودید همه کارها و انتخاب هایتان تحت اختیار و کنترل والدینتان بود. وقتی بچه بودید در اتفاقاتی که برایتان می‌افتاد خیلی صاحب‌نظر نبودید و پدر و مادرتان بودند که درباره همه چیز برایتان تصمیم می‌گرفتند؛ از اینکه صبحانه چه بخورید تا اینکه وقتی بیرون می روید چه لباسی تنتان کنید. البته این مسئله در دوران کودکی لازم است چون بچه‌ها آنقدر بالغ نیستند که بتوانند از خودشان مراقبت کنند و تصمیمات درستی برای خودشان بگیرند.

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

اما بالاخره همه بچه‌ها بزرگ می‌شوند و به نوجوانی می‌رسند. یعنی سنی که شما در آن قرار دارید. بخشی از نوجوان بودن ساختن هویت تان است، هویتی که جدا از والدینتان باشد. برای نوجوانان خیلی طبیعی است که نظرات، افکار و ارزش‌های خودشان را برای زندگی داشته باشند. همین چیزهاست که آن ها را برای بزرگسالی آماده می‌کند.

نقطه شروع مشاجره والدین و نوجوان

مشاجره والدین و نوجوان درست از همین نقطه شروع می شود: شما تغییر می‌کنید و به یک فرد جدید تبدیل می‌شوید و می خواهید خوتان برای خودتان تصمیم بگیرید. ممکن است درک این مسئله برای والدینتان دشوار باشد. آن ها به شخصیت جدید شما عادت ندارند. آن ها شما را همان کودکی می‌دانند که خودشان برایتان تصمیم می‌گرفتند. شما دوست دارید دیوار اتاقتان را از پوسترهای مختلف پر کنید اما آن ها متوجه نیستند که دیگر کاغذ دیواری قدیمی اتاقتان را دوست ندارید. شما فکر می‌کنید اشکالی ندارد که اگر هر روز بعد از مدرسه با دوستانتان به پاساژ نزدیک خانه بروید و بگردید اما والدین‌تان ترجیح می‌دهند به ‌جای این کار به یک ورزش بپردازید.

در این مرحله شما عصبانی می‌شوید چون فکر می کنید والدین‌تان به شما احترام نمی‌گذارند و به شما فضای کافی را برای انجام کارهایی که دوست دارید نمی‌دهند. از طرفی دیگر، والدین هم به این دلیل عصبانی می‌شوند که عادت ندارند نتوانند فرزندشان را کنترل کنند یا فرزندشان با نظرات آن ها مخالفت کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
من ایران را دوست دارم اما پدر و مادرم اصرار دارند که به خارج از کشور مهاجرت کنند

وقتی کشمکش‌هایی از این قبیل اتفاق می‌افتد، مطمئناً ناراحتی‌هایی هم پیش می‌آید. درباره مسائل خیلی مهم‌تر مثل دوستانی که انتخاب می‌کنید و ارتباط با جنس مخالف یا مهمانی رفتن حتی می‌تواند مجادلات وسیع‌تری هم بشود چون والدینتان دوست دارند همیشه از شما حمایت و مراقبت کنند و برایشان مهم نیست که شما چند سال داشته باشید.

ابراز نظر و درک متقابل، کلید حل مشاجره والدین و نوجوان

نکته خوب درباره این دعواها این است که در بسیاری از خانواده‌ها با تطبیق یافتن بیشتر والدین با شرایط سنی شما و با درک اینکه فرزندشان دیگر حق تصمیم‌گیری و اعمال نظرات خود را دارد، این مشاجرات کمتر می‌شود. البته ممکن است سال‌ها طول بکشد که والدین و نوجوانان با نقش‌های جدید خود تطبیق یابند. در حال‌ حاضر، باید سعی کنید تا جایی‌که می‌توانید رابطه خود با والدینتان را بهتر کنید.

ممکن است این‌کار برایتان غیرممکن به نظر برسد اما حرف زدن و ابراز نظراتتان کمک می‌کند احترام بیشتری از جانب والدینتان برای خود کسب کنید و با هم به مصالحه برسید. مثلاً اگر دوست دارید یک ساعت بیش تر بیرون بمانید، اتاقتان را تمیز کنید. با این کار هم به برنامه دلخواه خودتان می رسید و هم والدین‌تان را راضی نگه خواهید داشت.

همیشه به‌خاطر داشته باشید که والدینتان هم روزی نوجوان بوده‌اند و در اکثر موارد می‌توانند احساسات تان را درک کنند.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها

t چرا من این قدر با والدینم دعوا می‌کنم؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *