چه کنیم وقتی نمی توانیم تصمیم بگیریم؟

t چه کنیم وقتی نمی توانیم تصمیم بگیریم؟
t چه کنیم وقتی نمی توانیم تصمیم بگیریم؟

تصمیم گیری یکى از مهارت هاى مهم در زندگى است. چند بار پیش اومده که موقع تصمیم گیری دودل بشید و ندونید که کدوم تصمیم درسته؟
زندگی خیلی وقت ها، ما رو سر دو راهی هایی قرار میده که باید مزایا و معایب هر کدوم از این راه ها رو بالا و پایین کنیم؛ به صدای دلمون گوش کنیم و اجازه ندیم کسی رو تصمیمی که گرفتیم تاثیر بذاره.
اگه می خواید تو زندگی شاد و خوشحال باشید، باید بدونید که تصمیم گیری، از مهارت مهم توی زندگیه که همه ما بهش احتیاج داریم.

اما چرا تصمیم گیری سخته؟

در حقیقت، ما هر روز رو با گرفتن صدها تصمیم مختلف سپری می کنیم. اینکه کی بیدار بشیم؛ ورزش کنیم یا نه؛ چی بپوشیم؛ چی بخوریم؛ کجا بریم؛ چطور بریم وخیلی چیزهای دیگه. این تصمیم ها خیلی زود و به راحتی گرفته میشه چون که به تنهایی اثر مهمی رو زندگی ما نداره.
اما این وضعیت می تونه تغییر کنه وقتی که این تصمیم ها با تاثیر گرفتن از فاکتورهای بیرونی پیچیده بشن. مثلا نوع لباس پوشیدن در محل کار به طور روزمره اهمیت زیادی نداره اما وقتی شما قراره یه مصاحبه کاری مهم انجام بدید؛ انتخاب لباس مناسب برای شما جرء تصمیمات مهم به حساب میاد.

تصمیم گیری

تصمیم بگیرید

اگر شما در تصمیم گیری دچار مشکل هستید و برای زمانهای طولانی با انتخاب هاتون کلنجار میرید و به این فکر می کنید که آیا اونچه که انجام دادید درسته یا نه؛ باید توقف کنید…

گرچه ما هرگز به شما پیشنهاد نمی کنیم که تصمیمات آنی بگیرید و بدون سبک سنگین کردن گزینه هاتون، یکی از اونا رو انتخاب کنید. شما باید سریع و اجمالی تصمیم بگیرید و این نکات رو به خاطر داشته باشید…

بیشتر فکر کردن، همیشه منجر به بهتر فکر کردن نخواهد شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
امروز خورشید کجای زمین سایه ندارد

 یاد بگیرید که به ندای قلبتون، اعتماد کنید.

برای تصمیم گیری محدوده زمانی در نظر بگیرید.

چشم پوشی کنید

 بپذیرید که هیچ وقت نمی تونید همه چیز رو با هم داشته باشید و گاهی باید کمی چشم پوشی کنید.
 در نهایت، فکر کنید که آیا در حال حاضر شواهدی وجود داره که ثابت کنه تصمیم شما غلطه؟
چگونه مهارت های تصمیم گیری رو در خودم تقویت کنم؟

اینکه بدونید در تصمیم گیری دچار مشکل هستید، قدم بزرگیه. علایم رو تشخیص بدید. اگر شما حتی نمی تونید برای خودتون از روی منو شام سفارش بدید؛ احتمالا زمانش رسیده که مهارت های تصمیم گیری رو در خودتون تقویت کنید؛ صاف بایستید و به اونچه که دلتون میگه اعتماد کنید.

قانون ۱۰-۱۰-۱۰ برای گرفتن تصمیم های محکم اما ضروری

خانم سوزی ولچ، نویسنده نشریات مهم و متعددی هست که یک روش ساده ابداع کرده که میتونه به ما کمک کنه که راهمون رو انتخاب کنیم و به جلو حرکت کنیم که این روش،۱۰-۱۰-۱۰ نام داره و در یک کتاب با همین نام، توضیح داده شده. این قانون، پیشنهاد میده که درباره یک تصمیم، در سه بازه زمانی فکر کنیم. اینکه ۱۰ دقیقه بعد، چطور درباره اش فکر می کنیم؟ ده ماه بعد چطور؟ ده سال بعد چطور؟

با ترس هاتون رو در رو بشید

این روش، به سادگی به ما کمک می کنه که از یک افق دید تازه مسایل رو ببینیم و به ما اطمینان میده که پشیمانی بخشی از زندگی ما نخواهد بود. اگر ما بتونیم پیش بینی کنیم که تصمیمی که امروز میگیریم، احتمالا در آینده موجب پشیمونی ما خواهد شد؛ پس باید انتخاب دیگه ای داشته باشیم که نتیجه زیباتری رو برای ما به ارمغان بیاره.
با ترس هاتون رو در رو بشید و سپس به جلو حرکت کنید.

تصمیم گیری

بنویسید

بسیاری اوقات، تصمیم گیری ما رو فلج یا گنگ می کنه چرا که از نتیجه کارمون می ترسیم. ما از نتیجه ای که تصمیممون میتونه به وجود بیاره می ترسیم و همین مانع از توانایی ما برای بررسی مساله میشه و خیلی وقتها به خاطر اضطرابی که پیدا کردیم؛ ساکن و بی حرکت می مونیم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نخستین خودروی خودران مسابقه‌ای!

کلید خارج شدن از این ترس عمیق، مواجهه و نام گذاری هر یک از این ترس هاست. بدترین چیزهایی که ممکنه به خاطر تصمیم شما اتفاق بیفتن رو روی یک کاغذ بنویسید. برای مثال شما با همسرتون مشکل دارید و میخواید که نارضایتیتون رو بروز بدید. اما نگرانید که این کار موجب دعوا و یا جدایی شما از همدیگه بشه.

مزایا و معایب رو یادداشت کنید

قدم بعدی اینه که ببینید آیا میتونید با بدترین اتفاق ممکنی که روی کاغذ نوشتید کنار بیایید؟ مثلا اگر ابراز نارضایتی از همسرتون موجب جدایی شما از هم بشه آیا توانایی تحملش رو دارید؟ درباره اش طولانی و جدی فکر کنید و خواهید دید که گاهی حتی بدترین نتایج ممکن هم در صورت وقوع، قابل مدیریت و تحمل هستن.

گیج شدید؟ مزایا و معایب رو یادداشت کنید.

سرعت بخشیدن به مهارت های تصمیم گیری

راس چانگ، یکی از ارائه دهندگان تد تالک، یک روش ساده برای سرعت بخشیدن به مهارت های تصمیم گیری اختراع کرده. اون میگه که مزایا و معایب تصمیمی که گرفتید یادداشت کنید چرا که هیچ تصمیم کاملا درست یا کاملا غلطی وجود نداره. به عنوان انسان، ما به شکل ناخودآگاهی تحت تاثیر تمایلات و نیازهامون هستیم حتی اگر با بی رحمی اونا رو سرکوب کرده باشیم. این روش خیلی مفید خواهد بود وقتی که ما بین دوتا انتخاب، گیر افتادیم و هردو اونها به نظر خوب میان.

اگر شما مزایا و معایب هر دو گزینه موجود رو بنویسید خواهید دید که مزایای یکی طولانی تر از دیگری خواهد شد. معمولا میل درونی و قلب شما برای شما انتخاب خواهد کرد!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عادت‌های اشتباه در شست‌و‌شوی صورت را بشناسید

مراقب خواسته ها، علایقتون و تصمیم گیری بر پایه اونها باشید.

تصمیم گیری

چیزی که دوست داریم

متخصصین می گویند ما زمانی به غلط تصمیم گرفتن پایان خواهیم داد که به اشتباه گرفتن خواسته هامون با علایقمون پایان بدیم ما به عنوان انسان، تحت تاثیر احساسات و عواطفمون قرار داریم. اما احساسات معمولا به ما درست و دقیق نمی گویند که از کجا آمده اند و اغلب اوقات ما متوجه منشا اونها نمیشیم.


به علاوه ممکنه ما چیزی رو بخواهیم اما آیا واقعا اون چه که میخواهیم رو دوست داریم؟ مثلا میخواهیم ظاهرمون تغییر کنه اما آیا واقعا ظاهر جدیدمون رو دوست خواهیم داشت؟ میخواهیم از موزه لوور دیدن کنیم اما آیا واقعا موزه لوور رو دوست داریم؟ نمیدونیم!

لذا گاهی اوقات، تصمیمات ما باید بیشتر بر پایه علایق ما باشند تا خواسته های ما. مثلا ما می خواهیم به یک منطقه غیربومی سفر کنیم اما می دونیم که زیبایی و خلوت تپه ها رو بیشتر از دیدن جزایر کارائیب دوست داریم. خب تصمیم ما باید سفر به تپه ها باشه چرا که این دقیقا اون چیزی هست که ما دوست داریم.

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

t چه کنیم وقتی نمی توانیم تصمیم بگیریم؟
5/5 - (2 امتیاز)

‫1 نظر ارسال شده در “چه کنیم وقتی نمی توانیم تصمیم بگیریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *