چگونه دیگران را به نماز خواندن ترغیب کنیم؟

چگونه دیگران را به نماز خواندن ترغیب کنیم؟
t چگونه دیگران را به نماز خواندن ترغیب کنیم؟

قبل از هرچیز از پرسشگر عزیز بابت سوال در خصوص نماز خواندن و حس مسئولیت پذیری که دارد، تشکر و قدردانی می کنم.اینکه انسان حس مسئولیت پذیری نسبت به دیگران داشته باشد و برایش اهمیت داشته باشد که آن‌ها هم به عباداتشان اهمیت بدهند بسیار خوب است.

برای دعوت دیگران به نماز خواندن باید چند نکته و مهارت را به یاد داشته باشیم

۱- قرآن به ما یاد داده است که دیگران را با شیوه و زبان نیکو، دعوت به کارهای خوبی مثل نماز کنیم. بنابراین باید از هر گونه اجبار و روش های ناپسند برای دعوت به کارهای خوب پرهیز کنیم.

۲- باید به دوستانمان که از نماز و عبادت دور هستند، کمک کنیم که در مرحله‌ی نخست از آلودگی‌های ظاهری و باطنی پاک شوند، زیرا اگر به طرف لذت‌های مادی شبیه لهو و لعب و خودآرایی و پول و شهوت و مانند آن جذب شد، سوق دادن او به لذت‌های معنوی کار بسیار سختی است. البته این را هم فراموش نکنید که فطرت انسانی به طرف معنویات است و آرامش واقعی انسان در ارتباط با خداست.

۳- اگر بخواهید دوستانتان را به طرف نماز و عبادت مشتاق کنید، ابتدا باید سعی کنید آگاهی او را بالا ببرید تا از نماز و ارتباط با معنویات لذت ببرد. باید احساسات و لذت‌ها و آثاری که نماز خواندن برای خودتان داشته است، با آن‌ها در میان بگذارید. با تشویق، این لذت را در او ایجاد کنید تا به تدریج عمیق شود.

۴- بهترین شیوه برای تشویق دیگران به کارهای خوب، انجام عملی آن کارها است. این نکته‌ای است که امامان شیعه به ما یاد داده‌اند. ما باید با رعایت آداب و شرایط نماز خواندن، دیگران را به این کار تشویق عملی کنیم. نماز اول وقت خواندن، به جماعت خواندن، اهمیت به شرایط آن و غیره باعث می‌شود که دیگران نیز ترغیب عملی به نماز شوند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
باید از خدا بترسیم یا نترسیم؟

در نتیجه…

دوستان من! مطمئن باشید که اگر دیگران، خوب بودن شما را در زندگی ببیند و متوجه شوند که پراهمیت ترین مسئله در زندگی شما، نماز و ارتباط با خداوند است، آن‌ها هم به سوی مسیری که شما هستید، هدایت می‌شوند. پس تا می‌توانید خوب باشید و خوب زندگی کنید تا دیگران هم، هم مسیر شما شوند.

اختصاصی نشریه‌ی اینترنتی نوجوان‌ها – محمدامین خوانساری

 

t چگونه دیگران را به نماز خواندن ترغیب کنیم؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *