چگونه ربات مسیریاب بسازیم (۱)

ربات
t چگونه ربات مسیریاب بسازیم (1)

ربات مسیریاب همان چیزی است که احتمالا همه نوجوان های اهل دنیای ربات ها دوست دارند یکی از آنها برای خودشان بسازند. می دانیم که بعضی از شما بارها و بارها به این مورد فکر کرده اید و به نتیجه ای نرسیده اید و شاید هم به دنبال راه حل آن نرفته اید. برای ساختن یک ربات باید آشنایی مقدماتی با ۳ رشته مکانیک، برنامه نویسی و الکترونیک داشته باشیم که هر کدام از آن ها به نوبه خود بسیار پر اهمیت است.

به اختصار اگر بخواهیم بگوییم مکانیک در ساخت بدنه ربات بسیار کار آمد است. برنامه نویسی همان طور که از نامش نیز مشخص است برای قسمت برنامه های ربات مهم است و بخش الکترونیک برای برق رسانی و ساخت مدار ربات بسیار اهمیت دارد. در این مطلب و مطالب درباره هر سه علم با هم صحبت می کنیم و پس از آن ساخت ربات را به صورت ساده و مقدماتی آموزش می دهیم.

همان گونه که می دانید در تمام دنیا ربات سازی توسط یک تیم انجام می شود نه یک فرد. پس به طور حتم قرار نیست یک نفر تمام این رشته ها را به تنهایی بلد باشد. کافی است هر یک از اعضای گروه فقط یک رشته را به طور کامل بلد باشند تا تیم بتواند یک ربات ایجاد کند و در نهایت یک ربات مسیریاب بسازید.

تصویری از یک ربات مسیریاب

بخش یک: مکانیک

این جا سعی بر آن است که روی یک ربات ساده که مسیریاب است کار شود. در مکانیک یک ربات مسیریاب چند بخش وجود دارد. مکانیک این ربات جزو ساده ترین مکانیک ها محسوب می شود. این مکانیک شامل بخش های زیر است:

۱. شاسی (یا بدنه) که تمام اجزا روی آن قرار خواهند گرفت.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ربات پیشخدمت

۲. موتورها

۳. چرخ ها

۴. برد سنسور

در این مطلب فقط شاسی یا بدنه را برای شما توضیح می دهیم و در مطالب بعدی بقیه موارد را خواهید آموخت.

اجزا ربات ها از جمله ربات مسیریاب

شاسی یا بدنه: این بخش در ساده ترین حالت می تواند یک طلق پلاستیکی یا چوب (تخته سه‌لایی) باشد که نسبتا سبک بوده و استحکام خوبی دارد. برد الکترونیکی شما روی آن پیچ می شود، موتورها و چرخ ها به آن وصل می شود و برد سنسور در جای خود قرار می گیرد. این قسمت بدنه اصلی بوده که تمام قسمت ها به آن وصل می شود و کار را برای ما انجام می دهد.

برد سنسور: این برد جلوی ربات نصب می شود و باید فاصله استاندارد از سطح زمین را داشته باشد تا بهترین بازده از لحاظ وضعیت خط زیر ربات مسیریاب را به ما ارائه دهد. این قسمت در حرکت از راه دور مورد استفاده قرار می گیرد که اگر ربات شما دارای کنترل از راه دور است سنسورهای آن که در برد سنسور قرار دارند کار را برای شما به راحتی انجام دهند و ربات را به حرکت در آورند.

در مطالب آینده درباره این مباحث بیشتر صحبت خواهیم کرد و به طرز ساخت ربات مسیریاب خواهیم رسید.

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

t چگونه ربات مسیریاب بسازیم (1)
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *