چگونه یک زندگی جدید را آغاز کنیم؟

چگونه یک زندگی جدید را آغاز کنیم؟
t چگونه یک زندگی جدید را آغاز کنیم؟

 

هر کسی در هر برهه‌ای از زندگی ممکن است به دلایلی به دنبال آغاز یک زندگی جدید باشد. برای مثال ممکن است دوستان و روابط خود را از دست داده باشید، والدین‌تان از یکدیگر جدا شده باشند و یا حتی از یک بیماری سخت به سلامتی عبور کرده باشید. برای آغاز یک زندگی جدید باید به دنبال پیشرفت‌ها، ترک عادت‌های بد و روابط ناسالم بود.

در اینجا به چند راهکار اشاره خواهیم کرد:

انگیزه‌ی خود را تعیین کنید

باید مشخص کنیدکه چرا به دنبال آغاز یک زندگی جدید هستید. دلایل مختلفی ممکن است شما را به سوی تغییر زندگی متمایل کند و حقیقت آن است که همیشه انگیزه‌ی این تغییر ناشی از مسائل مثبت نیست. فراموش نکنید که استفاده از «تغییر زندگی» برای فرار از احساسات ناخوشایند، ایده‌ی خوبی نیست؛ زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند از واقعیت زندگی و احساسات درونی خود فرار کند. احساسات شما همیشه و در هر موقعیتی که باشید همراه شما هستند پس قبل از اینکه بتوانید یک زندگی تازه را شروع کنید باید با آن‌ها رو به ‌رو شوید.

آیا به تازگی رویداد‌ها و حوادث مهمی را در زندگی تجربه کرده‌اید؟

ممکن است موقعیت اجتماعی، اقتصادی و یا تحصیلی شما تغییر کرده باشد، از مدرسه فارغ‌التحصیل شده، محل زندگی خود را تغییر داده و یا دوستان و خانواده‌ی خود را از دست داده باشید. برخی از این تغییرات موجب شادی و برخی از آن‌ها سبب ناراحتی و یا اضطراب و افسردگی شما می‌شوند. به یاد داشته باشید که اگر به تازگی از یک تغییر و یا رویداد مهم در زندگی خود عبور کرده‌اید قضاوت و تصمیم‌گیری شما نمی‌تواند کاملاً صحیح و واقع‌بینانه باشد. پس قبل از هر اقدام و تصمیمی کمی صبور باشید و بیشتر فکر کنید.

برای مثال اگر فرد و یا چیز مهمی را در زندگی از دست داده‌اید به خودتان اجازه‌ی اندوه و سوگواری بدهید و فوراً به دنبال عبور از این مرحله‌ی زندگی نباشید.

گذشته‌ی خود را بررسی کنید

گذشته‌ی خود را واکاوای کنید تا مطمئن شوید که آیا شروع یک زندگی تازه می‌تواند واقعاً برای شما موثر و مفید باشد؟
به الگوها و مسیر‌های گذشته‌ی خود فکر کنید. مطمئن شوید که انگیزه‌ی شما برای این تغییر، فرار از مشکلات زندگی نیست. زیرا فرار از مشکلات و سختی‌ها به برطرف شدن آن‌ها کمکی نمی‌کند.

ارزش‌ها و هنجار‌های ذهنی خود را درنظر بگیرید

ارزش‌های شخصی شما تعیین‌کننده‌ی مسیر زندگیتان هستند. این ارزش‌ها نگاه شما به دیگران، زندگی و هویت‌تان را مشخص می‌کنند. پیش از هر تغییر، بسیار مهم است که بدانید در ذهن خود چه هنجارها و ارزش‌هایی دارید و چه چیزهایی برای شما مهم است. برای مثال به این فکر کنید که چه کسانی در زندگی مورد تحسین شما هستند؟ به چه دلیلی این افراد را تحسین می‌کنید؟ کدام ویژگی‌های آن‌ها را دوست دارید؟ فراموش نکنید که ارزش‌ها و معیارها بالاتر یا پایین‌تر از هم نیستند و رتبه‌بندی آن‌ها برای افراد متفاوت است. ممکن است شما به یک معیار شخصی، یک ویژگی و یا خصوصیت علاقه‌ی بیشتری داشته باشید اما اطرافیان شما به مسائل دیگری اهمیت بدهند. این امر به شخصیت شما، علایق شما و نگاهتان به زندگی بستگی دارد.

چگونه یک زندگی جدید را آغاز کنیم؟

تا چه اندازه می‌خواهید در زندگی خود تغییر ایجاد کنید؟

برای بعضی افراد آغاز زندگی جدید به معنی آغاز دوباره در همه‌ی ابعاد زندگی است. برای مثال تغییر موقعیت، تغییر محل تحصیل و یا کار، ایجاد روابط اجتماعی جدید و غیره. اما برای برخی دیگر از افراد، تغییر به معنی تغییرات کوچک‌تر اما در مسائل اساسی و بنیادین است. برای مثال تغییر یک عادت قدیمی و یا ایجاد عادت‌های مثبت جدید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مهربانی ساده است

در هرصورت به دنبال هرچه که هستید، ابعاد و اندازه‌ی تغییر مدنظر خود را مشخص کنید. برای آنکه در این مورد مسیر پیش روی خود را روشن کنید، راه‌هایی وجود دارد. برای مثال به این فکر کنید که در زندگی چه چیزهایی موجب شادی شما و چه مسائلی سبب غمگین شدن شما می‌شود؟ آیا باید در همه‌ی ابعاد زندگی تغییر ایجاد کنید تا خشنود شوید و یا صرفاً برخی از جنبه‌های زندگی خود را دوست ندارید؟با این حال فراموش نکنید که تغییر زندگی کار دشواری است پس بهتر است با قدم‌های کوچک اما موثر مسیر خود را آغاز کنید.

برای رسیدن به بهترین نوع از خودتان تلاش کنید

این کار به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه اهداف و آینده‌ای را مدنظر دارید. خودتان را در آینده‌ای تصور کنید که در آن حتماً به همان انسانی که دوست داشته‌اید تبدیل شده‌اید. در این آینده چه کسانی در کنار شما هستند؟ چه ویژگی‌هایی دارید؟ کجا و به چه سبکی زندگی می‌کنید؟ احساسات شما چگونه است؟

حالا با دقت بررسی کنید که برای رسیدن به این آینده‌ی مدنظر به چه چیزهایی نیاز دارید؟ در این مسیر چه چیزهایی دارید که به شما برای رسیدن به آن آینده کمک می‌کند و چه چیزهایی ندارید و یا در چه زمینه‌هایی باید رشد و پیشرفت کنید؟ برای مثال اگر می‌خواهید موسیقی‌دان و یا نوازنده‌ی یک ساز شوید، باید در این حوزه مطالعه و تحصیلات داشته باشید و مهارت‌های مورد نیاز آن را کسب کنید.

حقیقت آن است که شما نمی‌توانید یک فرد خارق‌العاده شبیه داستان‌های افسانه‌ای باشید. با این حال، همیشه مثبت‌اندیش باشید و بهترین‌ها را برای آینده‌ی خود تصور کنید. باید بدانید که نیاز نیست در آینده کاملاً شبیه خیال‌پردازی‌هایتان شوید. همین که در این راه نهایت تلاش خود را به کار بگیرید و رشد و تغییرات مثبت داشته باشید، ارزشمند و قابل تقدیر است.

شروعی دوباره برای زندگی

برای شروع زندگی جدید هدف‌گذاری کنید

سفر شما در جهت مسیر شروع زندگی جدید از گام‌هایی تشکیل می‌شود که باید آن‌ها را شناسایی کنید. پس تعیین اهداف شخصی در این راه به شما کمک خواهد کرد.در ابتدا خودتان را در 6 ماه، یک سال و یا چند سال آینده تصور کنید. اهدافتان را مشخص کنید. هدف بزرگ شما چیست؟ هر هدف بزرگی از چندین هدف کوچک تشکیل شده است. با دقت همه‌ی جزییات مورد نظر را مشخص کنید.

تغییر را آغاز کنید

بعد از آنکه تغییرات مورد نظر خود را مشخص کردید و اهداف شما روشن شد در جهت عملی کردن آن‌ها گام بردارید.

الف) برای برخی از افراد سلامت جسمانی یکی از موثرترین و ابتدایی‌ترین گام‌ها در جهت تغییر مثبت زندگی است. در این راستا می‌توانید از پزشک تغذیه کمک بگیرید، وزن ایده‌آل خود را مشخص کنید و غذای سالم مصرف کنید. به یاد داشته باشید که ورزش هم در سلامت جسمی و هم در عملکرد بهتر ذهنی شما موثر و مفید خواهد بود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی عروسک پونی تک شاخ

ب) لازم است که کمی در احساسات خود تغییر ایجاد کنید. می‌توانید با چند کار ساده این تغییر را آغاز کنید. برای مثال به خاطر کوچک‌ترین زیبایی‌ها، توانمندی‌ها و داشته‌های خود در زندگی سپاسگزار و قدردان باشید. هر روز چند دقیقه‌ای به چیزهایی که قدردان آن‌ها هستید فکر کنید.

خودتان و دیگران را برای گذشته و اشتباهات‌تان ببخشید. این کار به شما کمک می‌کند تا استرس و اندوه خود را کاهش دهید.

در نهایت‌، نیازهای خود را مورد توجه قرار دهید. تا زمانی که به نیازهای درونی‌تان توجه نداشته باشید و برای خودتان وقت نگذارید نمی‌توانید تاثیر مثبتی روی زندگی داشته باشید.

ج) می‌توانید تغییرات مکانی داشته باشید. گاهی اوقات تغییر محل زندگی، مدرسه یا محل گذران اوقات فراغت به شما کمک خواهد کرد تا از آنچه دوست ندارید عبور کنید و مسیری تازه را آغاز کنید. در این باره با والدین خود مشورت کنید و از آن‌ها کمک بگیرید.

روابط خود را بررسی کنید

اگر با افراد نادرستی در ارتباط باشید نمی‌توانید یک زندگی جدید و مثبت را شروع کنید. در برخی موارد نیاز است که این افراد مضر و نا‌سالم را که تاثیر منفی بر شما و زندگی‌تان دارند از دایره‌ی روابط خود حذف کنید. در چنین شرایطی می‌توانید شاد‌تر و آرام‌تر باشید.

تحقیقات نشان داده است که ما به مقدار قابل توجهی تحت تاثیر اطرافیان خود هستیم. پس در اولین قدم روابط مسموم خود را حذف کرده و با آدم‌هایی در ارتباط باشید که به شما عشق، محبت، توجه، انرژی مثبت، انگیزه و احترامی را که شایسته‌ی آن هستید ارائه می‌کنند.

برای مثال کسانی که مدام شما را مورد نکوهش و نقد غیرسازنده قرار می دهند، کسانی که تمرکز شما را از بین می‌برند و اجازه‌ی پیشرفت به شما نمی‌دهند، کسانی که در کنار آن‌ها احساس امنیت نمی‌کنید و یا به احساسات و افکارتان احترام نمی‌گذارند، افراد مناسبی برای معاشرت نیستند. از این افراد و از هر فردی که می‌تواند موجب نارضایتی شما از زندگی و کسی که هستید شود، فاصله بگیرید.

روابط اجتماعی خود را تطهیر کنید

رها شدن از روابط ناسالم کار دشواری است. با این حال پیش از آن که افراد را به طور کامل حذف کنید باید به چند نکته توجه داشته باشید.

در ابتدا با فرد مورد نظر، که از او آسیب دیده اید، صحبت کنید. احساسات خود را صریحا و صادقانه بدون توهین با او درمیان بگذارید. اگر رابطه شما برای او مهم بود و به دنبال اصلاح آن بود، به او فرصت دهید. در غیر این صورت او را از دایره روابط خود حذف کنید.

گاهی اوقات شما از افرادی ضربه می خورید که انسان های بدی نیستند، صرفا ممکن است در برخی شرایط چیزهایی بگویند که دوست ندارید بشنوید یا کاری کنند که باب میل شما نباشد. در مقابل، هرگز نباید فراموش کنید که کسانی که همیشه از شما تعریف می کنند و یا با شما رفتار ملایمی دارند الزاما گزینه های مناسبی برای معاشرت نیستند.

آن چه که در روابط ما با افراد مهم است این است که دیگران دوستمان بدارند، با ما روراست باشند و احساسات و نیازهای ما برایشان مهم باشد. ضروری است که صحبت کردن و رابطه داشتن با افراد نامناسب را متوقف کنید و به جای آن روابط خود را با کسانی که به شما انرژی مثبت و شادی و روحیه سازندگی منتقل می کنند، گسترش دهید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
این نکات را برای بهبود عملکرد بازی در اندروید خود امتحان کنید

از مشاور کمک بگیرید

حتی اگر به لحاظ روحی دچار چالش یا مشکل نیستید، بازهم در زمان آغاز یک مسیر تازه در زندگی، مراجعه به یک مشاور و یا روان شناس به شما کمک خواهد کرد. یک مشاور کمک می کند تا ابعاد و جنبه های حقیقی و واقعی آرزوها، اهداف، افکار و تجربیات خود را ببینید و تصمیمات درستی در جهت تغییر زندگی خود بگیرید. برخی افراد گمان می کنند که تنها در شرایط خاص و در مشکلات بزرگ باید از مشاور و روان شناس کمک گرفت، اما نباید فراموش کرد که مراجعه به مشاور مانند مراجعه به دکتر عمومی و یا یک دندانپزشک مساله ای معمولی و درعین حال ضروری است.

حل مشکلات کوچک پیش از تبدیل شدن آنها به یک فاجعه از همین طریق امکان پذیر خواهد بود. مراجعه به مشاور به معنای ضعیف بودن شما نیست بلکه به معنای توجه شما به سلامت ذهنی و روحیتان است.

از حمایت دیگران بهره مند شوید

شروعی دوباره برای زندگی

شروعی دوباره برای زندگی امر پیچیده و دشواری است. در این راه شما به کمک کسانی که صادقانه دوستتان دارند نیازمند هستید. از خانواده و والدین و دوستان واقعی خود کمک بگیرید و اگر چنین کسانی را در کنار خود ندارید، می توانید به گروه ها و انجمن های حمایتی، که فعالیت های اجتماعی و کمک های داوطلبانه انجام می دهند، بپیوندید و از حمایت و راهنمایی آن ها بهره مند شوید.

به ظاهر و باطن خود توجه داشته باشید

شروعی دوباره برای زندگی

یک حقیقت نه چندان خوب در همه جوامع آن است که ظاهر افراد می تواند روی دیگران تاثیر بگذارد. کسانی که خوش لباس یا خوش اندام هستند بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. با این حال مهم تر از همه این موارد، احساس درونی شما است.

تا زمانی که اعتماد به نفس نداشته باشید و به خودتان علاقه مند نباشید نمی توانید تاثیر مثبتی روی دیگران بگذارید. پس هم ظاهر و هم باطن مهم است. اما آنچه که می تواند زندگی شما و نگاه شما را تغییر بدهد، دیدگاه و باورهای ذهنی شما است.

منفی نگری را متوقف کنید

شروعی دوباره برای زندگی

از قضاوت و سرزنش خود دست بردارید. به خودتان لقب بازنده ندهید و گمان نکنید که تلاش های شما بی نتیجه خواهند ماند. به یاد داشته باشید که هیچ چیز در دنیا کاملا سیاه و یا کاملا سفید نیست. در تمام موقعیت ها و در وجود تمام انسان ها نکات مثبت و منفی در کنار هم قرار دارند.

هر گاه احساس شکست کردید به خودتان گوشزد کنید که این فقط یک حس گذرا است، برای مثال اگر شکست خوردید و سرخورده شدید به جای آنکه به خودتان بگویید: «من یک بازنده هستم» بگویید : «من در این مرحله و مقطع بازنده ام اما در سایر مقاطع و در تلاش های بعدی ام موفق خواهم بود.»

 مجتبی ناطقی

چگونه با اقوام و آشنایانی که موجب ناراحتی ما می‌شوند کنار بیاییم؟

t چگونه یک زندگی جدید را آغاز کنیم؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *