کابل های جفت به هم تابیده (twisted-pair)-درس اول

t کابل های جفت به هم تابیده (twisted-pair)-درس اول

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

از انواع رایج کابل های شبکه، کابل های Twisted Pair هستند که به دسته بندی هایی تقسیم می شوند:

CAT 3 — 10 Mbps

CAT 5 — 100 Mbps

CAT 5e — 1000 Mbps

CAT 6 — 1000 Mbps

CAT مخفف و ابتدای کلمه انگلیسی Category به معنی دسته بندی می باشد .CAT 3 دارای سرعت انتقال 10 مگا بیت بر ثانیه می باشد و به دلیل این که امروزه سرعت بالاتر از 10 مگابیت بر ثانیه در ارتباطات شبکه ای مد نظر می باشد , امروزه اینگونه کابل ها کمتر دیده می شود . CAT 5 نسبت به CAT 3 بیشتر دیده می شود ولی به دلیل محدودیت سرعت انتقال داده کمتر کاربرد دارد .CAT 5 e که واژه e مخفف Enhanced می باشد   (واژهEnhanced به معنی بهبود یافته می باشد ) بیشترین کاربرد را در شبکه های امروزی بوجود آورده است . این کابل ها داده ها را با سرعتی بالغ بر 1000 مگابیت بر ثانیه یا 1 گیگا بیت بر ثانیه انتقال می دهند . کابل های دیگری با نام CAT 6 وجود دارند که این کابل ها مشابه CAT 5e داده ها را با سرعت 1 گیگا بیت بر ثانیه انتقال می دهند . حتما خواهید پرسید پس تفاوت این دو در چیست ؟

کابل های CAT 5e برای رنج 100 مگاهرتز طراحی شده اند در صورتی که کابل های CAT 6 برای رنج 200 مگاهرتز طراحی شده اند و CAT6 در آینده جایگزین CAT5e خواهد شد . درست است که هر دو کابل قابلیت انتقال داده با سرعت یکسانی را دارند ولی عواملی نظیر تداخل سیگنال باعث کاهش سرعت بیشتری در کابل های CAT5e نسبت به کابل های CAT6 خواهد شد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
درس چهارم - پروتکل چیست؟

کابل های Twisted Pair از منظر پوشش کابل به دو دسته تقسیم می شوند :

Unshielded Twisted Pair – UTP – جفت های به هم تابیده شده بدون محافظ خارجی

Shielded Twisted Pair – STP   – جفتهای به هم تابیده شده دارای محافظ خارجی

کابل های بدون محافظ دربرابر امواج Electro Magnetic Interference حساس هستند . امواج EMI در محل هایی که ژنراتور برق یا لامپ های فلورسنت وجود دارند وجود دارد بنابراین توصیه می شود از کابل های دارای محافظ خارجی برای این گونه مکان ها استفاده کنید .تصویری از کابل های دارای محافظ را در زیر می بینید:

net.nojavanha

آخرین مطلب در مورد نوع متصل کننده های کابل های است که برای کابل های Twisted Pair از کانکتر های RJ45 استفاده می شود. حتما تاکنون این کانکترها را هنگام اتصال مودم به کامپیوتر و بالعکس دیده اید.

net.nojavanha.2

آماده اید درس بعدی را شروع کنید؟ درس دوم – عوامل موثر بر سرعت و مسافت انتقال سیگنال

نوشته مهدی فاریابی

t کابل های جفت به هم تابیده (twisted-pair)-درس اول
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *