گفتگو با امیر مهدی معافی مخترع ،کارآفرین و فعال نوجوان استارتاپی

t گفتگو با امیر مهدی معافی مخترع ،کارآفرین و فعال نوجوان استارتاپی
t گفتگو با امیر مهدی معافی مخترع ،کارآفرین و فعال نوجوان استارتاپی

گفتگو با امیر مهدی معافی مخترع دستگاه رگ یاب

امیر مهدی معافی کارآفرین نوجوان و فعال در زمینه راه اندازی استارتاپ است والبته یک مخترع نوجوان که این پار پای صحبت هایش نشسته ایم .

خودتان را معرفی کنید.

امیرمهدی معافی متولد سال 1383در قطب صنعتی ایران ، شهرستان اراک از استان مرکزی .  دانش آموز پایه دوازدهم دبیرستان علامه حلی 1 ، استعداد های درخشان و بنیانگزار تیم استارتاپی ساتورانو.

کارآفرین نوجوان

آقای معافی مخترع و کارآفرین نوجوان، از همان ابتدا تعریف کنید . ایده اختراع دستگاه رگ یاب از کجا آمد؟

با توجه به این که پدرم پرستار هستند در این زمینه از ایشان سوال های زیادی می پرسیدم،تا این که یک روز به واسطه پدرم متوجه وجود یک مشکل اساسی در بحث رگ گیری و تزریقات شدم . عمل رگ گیری کاری است که اگر کارشناس پزشک یا پرستار از تجربه بالایی برخوردار نباشد و بیمار هم دارای اضافه وزن باشد ، بچه باشد ، بیماری قند یا بیماری خاصی داشته باشد که رگ هایش مشخص نشود . دچار مشکل جدی ای در هنگام تزریقات می شود .

همچنین باعث اذیت شدن و خطرات احتمالی برای بیمار می شود . درضمن در آن زمان دستگاه های دیگری با این کاربرد بود که به دلایل مختلف اعم از مشکلات فنی قیمت بالا و خطراتی که برای کارشناس و بیمار داشت خیلی مورد استفاده قرار نمی گرفت . پس تصمیم گرفتم نسخه جدیدی از این دستگاه را نوآوری کنم که بتواند به صورت عملی جوابگوی بازار باشد .

چطور این دستگاه را ساختید و چه کار می کند؟

وقتی 14 ساله بودم متوجه این مشکل شدم و برای حل این مشکل اقدام به ساخت این دستگاه کردم . از قبل تر هم به الکترونیک و کار های مشابه علاقه داشتم . به همین جهت با ابزاری که در خانه موجود داشتم اولین نمونه از دستگاهی که در ذهنم بود را ساختم . این دستگاه زیر دست بیمار قرار می گیرد و با ال ای دی (LED) خاصی که دارد باعث می شود رگ های دست بیمار برای کارشناس پرستار یا پزشک مشخص شود تا عمل رگ گیری و تزریقات را بدون خطر و مشکل های احتمالی انجام دهد .

آیا این دستگاه برای شما درآمد داشته است؟

بله از همان ابتدای امر که این دستگاه را ساختم یکی از همکاران پدرم وقتی متوجه تولید همچین دستگاهی شد.گفت یک نمونه برای من درست کن من پولش را هم پرداخت می کنم. من نسخه اول را برای ایشان ساختم اما درآمدی نداشت چون پولی نخواستم. اما متوجه شدم که پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به کسب و کار و تجاری سازی دارد.

پس یک ویدیو از خودم و دستگاه داخل کانال آپاراتم گذاشتم که به طرزعجیبی بازدید داشت و از شهر های مختلف تماس می گرفتند و خواهان این دستگاه بودند . در حالی که این دستگاه هنوزهم دست ساز بود من تعدادی از این دستگاه به پرستاران و پزشک هایی که خواهان آن بودند فروختم  و بعد از سه سال در سال 1398 وقتی 15 ساله بودم این دستگاه را به همراه دوست و همکارم آقای محمدمهدی بازگیر بعد از 6 ماه کار بر روی پروژه به صورت نیمه صنعتی چند نمونه تولید کردیم . تعدادی فروش برای تست و بازخورد گرفتن از بازار هم داشتیم که منجر به درآمد شد .

دستگاه ردیاب

آقا امیر مهدی ، تا به حال خرابکاری کردید و دود بلند شود؟؟

یک بار داشتم یک دستکش خاص با قابلیت دفاعی می ساختم . این دستکش میتوانست با آتشی که از خود بیرون میدهد باعث ترس فرد مهاجم شود. در حین تست این دستگاه دستکش آتش گرفت و مجبور شدم از آن را از دستم بیرون بیاورم و روی زمین بیاندازم که نزدیک بود فرش ها و همه چیز آتش بگیرد اما خداروشکر چیزی آسیب ندید و سریع آتش را خاموش کردم . خب دروغ چرا آن روز واقعا دود بلند شده بود!

آیا اختراعات یا استارتاپ های دیگری هم دارید؟

چیز های زیادی ساخته ام. هر کدام هم نوآوری خاص خودش را داشته اما نمی توان از آن ها به عنوان اختراع نام برد . طرح ها و ساختار های نوآورانه ای هم در کار داشتم اما  به غیر از دستگاه رگ یاب. بله در حوزه دیجیتال مارکتینگ هم  یه عنوان یک کارآفرین نوجوان در استارتاپ ساتورانو فعالیت می کنیم .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با حلیاسلطانی نویسنده موفق نوجوان

آقای مخترع، چه مقام های علمی کسب کرده اید؟

موفق شدم در جشنواره علم و فناوری بسیج استان مرکزی با حضور استاندار استان مرکزی و مقامات بلند پایه استانی مقام اول به عنوان نخبه دانش آموزی را کسب کنم . همچنین در جشنواره خوارزمی در اراک در بخش دست سازه منتخب شدم .در المپیاد کارآفرینی دو سال متوالی در مرحله اول قبول شدم . دانش آموز استعداد های درخشان یا همان تیزهوشان هم هستم. این ها بخشی از مهم ترین های آن ها بود.

چه فردی خلاق است؟

از نظر من فرد خلاق کسی است که بتواند فرصت درست را در موقعیت درست آن تشخیص دهد و از آن استفاده کند . خلاقیت چیزی است که اکتسابی است و می شود به دستش آورد . فقط کافی است در هر چیزی دنبال فرصت باشیم و با دید بازتری به مشکلات نگاه کنیم .

مخترع نوجوان

بیشترین افسوس امیر مهدی معافی به عنوان یک کارآفرین نوجوان چیست؟

افسوسی ندارم چرا که در حال حاضر از هرکاری که انجام دادم چه درست و چه اشتباه تجربه و اطلاعات خوب و زیادی به دست آورده ام . اما اگر به گذشته برگردم سعی می کنم در برخی کار ها توجه بیشتری به ارزش های ذهنی ام و چشم انداز اصلی ام داشته باشم و سعی می کردم کارهایی که در مسیر رسیدن به هدفم نیستند را از زندگیم حذف کنم .

آدم باید همیشه دید بلند مدت و عمیقی به مسائل داشته باشد . بعضی وقت ها نیاز است که در اوج فشار کاری آدم چند روز استراحت کند و به کارهایی که می کند، فکر کند  و بررسی کند و ببیند آیا این کارها با ارزش های ذهنی او یکی است یا خیر . در ضمن ما باید برای زندگی خود یک دلیل انتخاب کنیم . که چرا داریم تلاش می کنیم . به قول معروف چرایی خودمان را باید پیدا کنیم و بعد از آن سعی  کنیم تمامی کار هایمان را در مسیر این چرایی تنظیم کنیم زیرا بقیه کارها حاشیه حساب می شوند و قطعا بعدا از آن ها پشیمان خواهیم شد .

نوجوان هایی که می خواهند مخترع ، کارآفرین و موفق بشوند از کجا شروع کنند؟

شروع هر چیز از ذهنیت ما نسبت به زندگی و مسائل است . سن نوجوانی سن بسیار مهمی است که هویت و مسیر ما نوجوان ها در این سال ها شکل می گیرد . سه تا چیز است که همه ما باید روی آن ها کار کنیم . ذهنیت ، شخصیت ، مهارت

هر کدام توضیح مختص به خود را دارد. اما اگر بخواهم خلاصه بگویم ذهنیت ما حاصل تفکرات ، دید و جهان بینی ما نسبت به چیز های مختلف است . ذهنیت ما کارها و عادات ما را می سازد و عادات ما و آداب زندگی مان شخصیت مارا می سازد و در نهایت عادات ما تعیین کننده موفقت یا عدم موفقیت ما خواهند بود .

در کنار این ها یک نوجوان باید تا آن جا که می تواند در حوزه های مختلفی که فکر می کند آموزش ببیند . البته اصلا از این نترسد که از این شاخه به آن شاخه بپرد . نوجوان باید سعی کند حوزه های مختلف را تست کند تا بتواند در نهایت علاقه خود را پیدا کند . اگر این فعالیت ها در این سن انجام نشود معلوم نیست در سنین بالا تر فرصتی برای انجام این کار ها باشد یا خیر .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چرا این‌قدر موهایم کم شده است؟

تا آنجا که می توانند با افراد موفق تر از خودشان نشست و برخواست داشته باشند و به کمک آن ها و همچنین مطالعه کتاب بتوانند روی ذهنیت شخصیت و مهارت های خوشان کار کنند .

آقای کارآفرین نوجوان تفریح شما چیست؟

بیشتر سعی میکنم با کارم تفریح کنم . در واقع طوری که کار و تفریح را یکی کنم. مثلا کافه رفتن یا ورزش و پیاده روی رفتن با افراد کارافرین، مشتری ها و همکار ها و صحبت کردن درباره کار پروژه طرح های جدید اقتصاد و… را ترجیح می دهم  ولی خوب در کل از تعامل درست با دیگران لذت می برم و برام تفریح حساب می شود .

البته دوست های خوبی هم دارم که ربطی به کار و پروژه ها ندارند اما از همنشینی و ارتباط با آن ها بسیار لذت می برم و کلی نکات خوب یاد می گیرم. من دوستان زیادی دارم که در حوزه های کاملا متفاوتی نسبت به من فعالیت می کنند مثلا دوستان خوبی در حوزه موسیقی و هنر دارم .از همنشینی با آن ها  نیز بسیار لذت می برم . در کل معاشرت و رویداد های اجتماعی مثل کوه پیمایی سالن فوتسال و… را به عنوان تفریح هفتگی دارم .

دستگاه رگ یاب

آقای معافی، درآینده چه اختراعات و کسب وکار هایی در نظر دارید؟

حوزه های مختلفی را مد نظر دارم ،که بتوانم در طی سال های آینده در این حوزه ها ورود پیدا کنم .  اما خوب اگر بخواهم بگویم به حوزه های فناوری و تکنولوژی مثل بلاک چین واقعیت افزوده و… همچنین حوزه های فرهنگی رسانه هم علاقه مند هستم .

جذابترین ایده اختراعی یا استارتاپی که دیده اید چه بوده است؟

ایده اختراع هایی که قابلیت تجاری سازی و مقیاس پذیری بالایی دارند خیلی برای من جذاب هستند . اختراع حتما یک شی یا وسیله نیست بلکه می تواند یک بستر یا پلتفرم نوآورانه را نیز اختراع به حساب آورد . مثلا در حال حاضر تمامی استارتاپ ها و اختراعات مربوط به حوزه متاورس و بلاک چین برای من جذاب هستند . چرا که این ها آینده دنیا تکنولوژی محسوب می شوند .

الگوی امیر مهدی معافی کارآفرین نوجوان در زندگی کیست؟

نمی توانم شخص خاصی را معرفی کنم چرا که هر شخصی نقاط ضعف و قوت خودش را دارد . اما به طور کلی افراد کارآفرین و مدیران اخلاق مدار ٫ خلاق و پویا که اولویت زندگیشان خدمت به نسل بشر و کشورشان هست برای من خیلی الهام بخش هستند .

کارآفرین نوجوان

برنامه ریزی شما برای آینده چیست؟

بعد از کنکور قصد دارم ان شالله در کنار تحصیل در دانشگاه کسب و کار های فعلی را ادامه بدهم و شرکت دانش بنیان مفیدی را به ثبت برسانم ؛ تا بتوانم در عرصه اقتصادی و علمی به کشور عزیزم کمک کنم . در کل چرایی خودم را فعالیت در عرصه اقتصادی و تجارت در کشورم می دانم . امیدوارم شرایط سخت اقتصادی استارتاپ ها در ایران نتوانند این تصمیم من را عوض کنند و همیشه در این مسیر قدم بردارم .

از استارتاپ خود بیشتر بگویید

کار های مختلفی در استارتاپ ساتورانو انجام داده ایم اما استارتاپ ساتورانو در حال حاضر در چندین بخش در حال فعالیت است . در حال حاضر در حال کار بر روی یک نسخه جدید از دستگاه رگیاب هستیم همچنین در کنار این در یک تیم مجزا برای شرکت ها و کسب و کار های مختلف خدمات بازاریابی دیجیتالی یا همان دیجیتال مارکتینگ به خصوص اینستاگرام مارکتینگ رو انجام می دهیم . در ضمن 80 درصد افراد تیم استارتاپ ما از نوجوان های پویا هدفمند و متخصص  وکارآفرین نوجوان تشکیل شده است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبه اختصاصی با آقای علیرضا خمسه

کارآفرین نوجوان تا به حال نا امید شده ؟

فکر نکنم کسی باشد که تا به حال ناامید نشده باشد  اما من از آن دسته هستم که کمتر نا امید می شوم . بله این مسیری است که هر کارآفرین مخترع یا هر کسی دیگری باید بگذراند. خیلی از مواقع در مسیر تولید نیمه صنعتی دستگاه رگ یاب به دلیل نبود امکانات و تجربه سرمایه نا امید می شدم اما وقتی آدم هدف و نیت درست داشته باشد هرجور شده به مسیر برمی گردد .

مخترع نوجوان

چقدر اهل مطالعه هستید؟ به ما کتاب معرفی کنید .

تا یک برهه ای از زندگی ام اصلا اهل کتاب خواندن نبودم  اما از وقتی تصمیم گرفتم در مسیر رشد ذهنیت شخصیت و مهارت هایم قدم بردارم خودم را ملزم دانستم کتاب بخوانم و خداراشکر از آن موقع تا به حال کتاب های زیادی را خوانده ام . کتاب ترن هوایی کارآفرینی از دارن هاردی ، نوپای ناب ، بازیکن تیمی ایده آل ، رهبران آخر غذا می خورند ، مدل کسب وکار و… چند تا از کتاب هایی است که من به شدت توصیه می کنم.

اما نکته ای که باید توجه داشت این است که برخی از این کتاب ها کمی سطحی هستند و ما نباید توجه به کتاب های داخلی و آموزه های دینی خودمان در زمینه کسب و کار و زندگی را نادیده بگیریم . باید سعی کنیم منابع داخلی را هم مطالعه کنیم و با برداشت مطالب از هر دو طرف به بهترین نتیجه ممکن برسیم .

صحبت شما با نوجوانان

از دوستان عزیزم و نوجوان های همسن و سال خودم می خواهم در کنار هر فعالیتی که دارند سعی کنند مفید زندگی کنند  و تعادل را در همه چیز رعایت کنند . و هیچ وقت ناامید نباشند و کوچک فکر نکنند . اگر نا امید نباشند و همیشه به دنبال فرصت باشند بالاخره یک روزی فرصت خیلی خوبی در مسیر زندگی شان قرار خواهد گرفت .

همچنین خواهش می کنم اول از هر چیز پیشرفت کشور عزیزمان را در اولویت ارزش ها و کار هایتان قرار بدهید . اگر آدم هدف و نیتش از کار درست باشد هر جور شده همه جهان دست به دست هم می دهند تا آن هدف مقرر بشود . در غیر این صورت شاید به موفقیت های موقت و کوتاهی برسید اما اگر می خواهید همیشه و در بلند مدت موفق باشید مسیر درست را همیشه در اولویت قرار بدهید . از مسیر درست و اخلاقی در زندگی تان خارج نشوید و خدا را ناظر برخود ببینید .

مخترع

کلام آخرامیر مهدی معافی مخترع و کارآفرین نوجوان

در مسیر زندگی ما آدم هایی قرار می گیرند که می توانند به کلی مسیر ما را تغییر دهند یا ما را به مسیر درست یاغلط هدایت کنند . پس مواظب آدم هایی که در مسیر زندگی ما قرار می گیرند باشیم . تشکر می کنم اول از خدای خودم که من را در مسیر درست حفظ می کند . دوم از پدر ومادر عزیزم که همیشه حامی و پشتیبانم هستند و همچنین از همه آدم های خوبی که در مسیر زندگی من قرار گرفتند و به من کمک کردند .

تشکر میکنم از شما و همچنین سایت خوبتون که از ما نوجوان ها حمایت میکنید . ممنون که دعوت کردید امیدوارم صحبت هایم برای تمام نوجوانان و نوآوران عزیز مفید واقع شده باشه . ان شالله همه در مسیر سرافرازی هر چه بیشتر کشورمون قدم برداریم .

گفتگو سجاد زین العابدین

گفتگو با نوجوانان موفق ایرانی را در صفحه یک فنجون گپ بخوانید.

t گفتگو با امیر مهدی معافی مخترع ،کارآفرین و فعال نوجوان استارتاپی
5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *