کاردستی دستگاه تصویر متحرک

t کاردستی دستگاه تصویر متحرک

وسایل لازم

مقوا

چسب کاغذی

تیغ موکت بری

شیوه ساخت

برای ساختن این دستگاه نیاز به یک دایره مقوایی به شعاع 25 سانت است. پس از آن یک مستطیل به طول دور دایره و به ارتفاع 2 سانت برش بزنید و دور دایره آن را بچسبانید تا به صورت یک بشقاب در آید.

وسط دایره را با یک تیغ موکت بری سوراخ کنید و با یک تکه چسب کاغذی از پشت آن را مهار کنید.

از مقوای سیاه نواری به طول دور تا دور دایره و به عرض 15 سانت برش بزنید. از یک سمت این مستطیل خط هایی به بلندی 7 سانت و به فاصله 4 سانت رسم کنید. دقت داشته باشید خطوط کاملا اندازه هم باشند و این خط ها را با قیچی برش بزنید و نیم میل از پایین هر خط جدا کرده و یک مستطیل باریک از آن جدا کنید لطفا برای برش زدن به تصویر زیر دقت کنید.

برای این کار نیاز به یک تصویر است که به تدریج کامل شود. مثلا یک جام را ابتدا پایه سپس بدنه و به همین شکل تا تصویر کامل جام ترسیم شود روی یک کاغذ مستطیل بزرگ به طول و مقوای سیاه و  عرض نصف مقوا  نقاشی کنید. تصویر باید به صورت کادر کادر کشیده شود و اندازه هر کادر دقیقا به اندازه ی همان مستطیل سیاه است که قبلا برش زدید. قبل از نقاشی به تصویر زیر دقت کنید.

برای سهولت کار شما ما تصاویری را آماده کردیم که می توانید از این تصاویر پرینتی تهیه کرده و به جای نقاشی کشیدن از آن ها استفاده کنید توجه داشته باشید که هر مستطیل برای یک دستگاه است و در تصویر زیر 4 تویر مجزا برای 4 مرتبه دیدن شما قرار گرفته است.

پس از این کار مقوا سیاه را به صورت استوانه از یک طرف با چسب یا منگنه به هم متصل کنید و داخل بشقاب مقوایی قرار دهید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده و آموزش ساخت ساعت آفتابی کلاس دوم

تصویر نقاشی شده نواری را که آماده کردید درون این دایره قرار دهید.

بشقاب مقوایی را با یک مداد، خودکار یا یک میله، روی سوراخی که وسط بشقاب درست کرده بودید قرار دهید. حال کافیست از لای درزهای ایجاد شده مقوای سیاه به تصویر نگاه کنید و استوانه را روی مداد بچرخانید. به سادگی خواهید دید که تصویر درون استوانه به حرکت در می آید و یک جام کشیده می شود یا یک زرافه می دود. هرچه حرکت استوانه تند تر باشد، تصویر سریعتر می دود و هرچه کندتر حرکت کند، تصویر نیز آهسته ترحرکت می کند.

با ساختن این کاردستی شما یک دستگاه کوچک برای دیدن انیمیشن یا نقاشی متحرک به وجود آوردید. انیماتورها از همین شیوه اما به صورت تکنیکی تر برای تولید یک کارتون استفاده می کنند. امیدواریم از تماشای تصاویر متحرک در کاردستیتان لذت ببرید.

دستگاه تصویر متحرک (7)

دستگاه تصویر متحرک (3)

دستگاه تصویر متحرک (5)

دستگاه تصویر متحرک (6)

دستگاه تصویر متحرک (4)

دستگاه تصویر متحرک (2)

دستگاه تصویر متحرک (8)

دستگاه تصویر متحرک (1)

دستگاه تصویر متحرک (9)

 

t کاردستی دستگاه تصویر متحرک
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *