کتاب های رشته کودکیاری

کتاب های رشته کودکیاری
t کتاب های رشته کودکیاری

برای آشنایی به هر رشته ای همه ما ملزم به آشنایی با کتاب های مربوط به آن رشته می شویم، رشته کودکیاری نیز از رشته هایی است که دارای کتاب های گوناگونی است بیاییم با کتاب های رشته کودکیاری

آشنا شویم:

کتاب های  رشته کودکیاری دوره متوسطه

1-ایمنی و کمک های نخستین(در این درس کمک های اولیه را دانش آموز فرا می گیرد و در آن مطالبی نظیر:علائم حیاتی بدن ، علائم تشخیص ضایئات ، زخم ها و بانداژ وجود دارد)

2-روانشناسی عمومی(هدف از این درس شناخت صحیح انسان و علت رفتارهای او است و مطالبی نظیر:احساس و ادراک، شخصیت،یادگیری،هوش و … وجود دارد)

3-بهداشت فردی و عمومی(مطالبی که در این درس برای حفظ خود از بیماری ها عبارتند از:بهداشت فردی،وضعیت بهداشت در ایرانآموزش بهداشت و پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر )

کتاب های رشته کودکیاری

4-تولید و کاربرد مواد آموزشی(این درس دانش آموز را با برخی از مواد آموزشی و نحوه ساخت آنها آشنا می سازد. تولید رسانه های آموزشی، رسانه های شنیداری،فیلمبرداری و … در این درس وجود دارد.)

5-فنون مراقبت و نگهداری کودک(این درس مطالبی نظیر مراقبت های بهداشتی دوران نوزادی،مراقبت از کودکان بیمار یا معلول جسمی،مراقبت از کودکان 2 تا 6 ساله را برای آموزش فنون مراقبت درست از کودکان در سنین پیش از دبستان را دارد.)

6-زیست شناسی

7-بهداشت مادر و کودک(این درس دانش آموز را با مسائل مختلف زندگی مادر و کودک در دوران های متفاوت زندگی آن ها آشنا میسازد و در آن مطالبی نظیر:بهداشت دوران بلوغ، بهداشت دوران بارداری، تنظیم خانواده،تغذیه در دوران نوزادی و شیر خوارگی

8-فعالیت های آموزشی پیش دبستانی(این درس در شناختن نیاز های همه جانبه کودکان و ارائه فعالیت ها و بازی های آموزشی مخصوص کودکان پیش از دبستان به دانش آموز کمک می کند که در آن مطالبی نظیر:ویژگی های کودکان پیش از دبستان،نقش و اهمیت بازی در دوران پیش از دبستان،نقش و اهمیت فعالیت های هنری در دوران پیش از دبستان وجود دارد)

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ماساژ پیشانی و گیجگاه و سر

9-پرورش خلاقیت در کودکان(مطالبی که در این درس وجود دارد عبارت است از: مفاهیم خلاقیت ،عوامل و موانع خلاقیت ،پرورش خلاقیت در کودکان پیش دبستانی)

10- بهداشت روانی( هدف از این درس تامین و حفظ سلامت روانی، بهزیستی و تطبیق منطقی در مقابله با مشکلات زندگی برای نوجوانان است.)

11- بیماری های شایع کودکان(شناخت نشانه های بیماری می تواند کودکان را که بسیار آسیب پذیر هستند آن ها را از خطرات بعدی مصون نگه دارد. در این درس مطالبی نظیر:کلیات بیماری کودکان، بررسی علایم شایع بیماری ها در کودکان،سیستم ایمنی و بیماری های نقص ایمنی،بیماری های عفونی  وجود دارد.)

12- تغذیه وبهداشت مواد غذایی(برای بهتر زیستن و تامین سلامت بدن دانستن این درس لازم است و در آن مطالبی نظیر:برنامه ریزی و تنظیم برنامه های غذایی و کنترل وزن، بیماری ها و مسمومیت های حاصل از مصرف مواد غدایی آلوده، اصول بهداشت و نگهداری مواد غذایی برای آشنایی دانش آموز وجود دارد.)

13-تربیت کودک

14-اصول و مفاهیم آموزش و پرورش پیش از دبستان

15-مشاهده کودک (در مراکز پیش از دبستان)

کتاب های رشته کودکیاری

کتاب های کاردانی پیوسته رشته کودکیاری:

1    جامعه شناسی عمومی
2    سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی
3    اصول و فنون مشوره و راهنمایی
4    کودکان استثنایی
5    کلیات روش ها و فنون تدریس
6    روانشناسی تربیتی
7    آمار عمومی
8    روانشناسی رشد
9    آموزش هنر،نقاشی و کاردستی
10    آموزش مفاهیم 1
11    حقوق کودک
12    ادبیات کودکان و نمایش های خلاق
13    شروع خواندن و نوشتن

14    برنامه ریزی در دوره پیش از دبستان
15    تغذیه کاربردی
16    زبان آمزی
17    آموزش علمی1
18    اصل و تئوری بازی ها در دوره پیش از دبستان

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
لکه های سفید روی ناخن و علت به وجود آمدن آن ها+ روش درمان

جدیدترین ویرایش این کتابها را می توانید از سایت پایگاه کتاب های درسی دانلو د کنید

هنرجویان رشته کودکیاری در طی دوران تحصیل با سلامت جسمی و روانی کودکان و عوامل مؤثر در آن، ساختار و چگونگی کار انـدام های بدن، نیازهای تغذیه ای مادران و کودکان ، بهـداشت فـردی وعمومی،بهداشت روانی،بهداشت مادر وکودک،پرورش خلاقیـت در کودکان ، بیماریهای شایع در کودکان ، ایجاد مهارتهای علمی درتهیه وتولید مواد آموزشی ، ایجاد نگرش علمی در زمینه های پـرورش، نگهـداری و آمـوزش کـودکان قبل از دبستـان و … آشنـا می شوند.

زمینه های شغلی رشته کودکیاری عبارت است از:

۞ مسئول تغذیه و بهداشت مواد غذایی
۞ مربی کودکان پیش از دبستان
۞ بهداشت یار مادر و کودک
۞ فعالیت در واحد فوریتهای پزشکی
۞ مسئول آموزش تنظیم خانواده
۞ همکاری با تیم های پزشکی
۞ مسئول واکسناسیون
۞ سرپرست خانه های بهداشت
۞ برنامه ریز رژیم غذایی مادر و کودک

نحوه ادامه تحصیل هنرجویان:

کلیه هنرجویان شاخه فنی حرفه ای و کاردانش، پس از پایان دوره سه ساله و اخذ دیپلم می توانند به طرق ذیل در سطوح بالاتر ادامه تحصیل دهند:

۱-  در آزمون سراسری دوره کاردانی پیوسته شرکت نموده و پس از احراز قبولی در یکی از آموزشکده های فنی حرفه ای سراسرکشور ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.

۲-  در آزمون ورودی آموزشکده های وابسته به دانشگاه جامع تکنولوژی (علمی_ کاربردی)شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.

۳-  در آزمون سراسری دانشگاه آزاداسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی، در دوره کاردانی پیوسته ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چند نمونه جمله خنده دار با کلمه تشکر برای کلاس دوم

۴- در آزمون تغییر رشته یکی از دوره های پیش دانشگاهی هنر،علوم ریاضی، علوم تجربی،علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی شرکت نموده وپس از احراز قبولی،دوره ی مذکور را گذرانده و سپس ازطریق آزمون سراسری دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند.

۵- فارغ التحصیلان تعدادی از رشته های کاردانی پیوسته فنی و حرفه ای که دوره کارشناسی ناپیوسته رشته تحصیلی آنان مصوب گردیده است،می توانند در آزمون ورودی مربوط شرکت نموده و پس از احراز قبولی، دردانشگاه های طرف قرارداد وزارت آموزش وپرورش ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند.

۶- کلیه فارغ التحصیلان دوره کاردانی پیوسته، می توانند درازمون سراسری دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل دهند.

مراقبت و پرستاری از کودک تواناییهای لازم:

علاقـه منـدی و محبّت و توجه کافی به کودک و برخورداری از سلامت جسمی و روانی ازمهمترین عواملی است که داوطلب ایـن رشتــه بایـد دارا باشــد. همـچنـیـن داوطلبـان بایـد در درس زیست شناسی نیز توانایی لازم را داشته باشند .

t کتاب های رشته کودکیاری
3.4/5 - (15 امتیاز)

آنچه دیگرانجست و جو کرده اند:

  • https://www nojavanha com/کتاب-های-رشته-کودکیاری/

‫32 نظر ارسال شده در “کتاب های رشته کودکیاری

  1. حسینی نژاد :

    سلام وقتتون بخیر
    من دیپلم ریاضی دارم برای سال ۱۴۰۰ و آمار قبول شدم نرفتم
    میخوام برم کودک یاری(دانشگاه آزاد)،میتونم؟؟
    و الان در مهدکودک مربی هستم

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام دوست عزیز چون باید با رشته تجربی آزمون بدهی باید مواد امتحانی را کاملا بخوانی و خود را برای این رشته اماده کنی

  2. الهام. م :

    سلام، من دیپلم تجربی و فوق دیپلم بهداشت حرفه ای دارم. بخاطر علاقه و شغلم که کار در مهدکودک بود، مدرک پداگوژی فنی و حرفه ای هم گذروندم و گرفتم. سوالم اینه که با دادن امتحان در شهریور امکان تغییر دیپلم به کودک یاری هست؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام تغییر رشته برای کسانی است که هنوز دانش آموز هستند شما درحقیقت می خواهید یک دیپلم جدید بگیرید برای دانستن شرایط این کار بهتر از به واحد فنی حرفه ای آموزش وپرورش مراجعه کنید

      • maryam :

        سلام من رشتم علوم انسانی هست و دیپلم علوم انسانی دریافت کردم کنکور سراسری رشته انسانی هم شرکت کردم اما تعیین رشته نکردم، الان بخوام وارد رشته کودک یاری بشم میتونم؟ میتونم از بهمن ماه ثبت نام کنم؟

        • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

          امسال دوبار می نوانید در کنکور شرکت کنید برای اطلاعات دقیق تر بهتر است به دفتر چه ثبت نام مراجعه کنید

  3. شايسته جليل زاده :

    سلام ، آیا میتوان بدون داشتن دیپلم کودکیارى ، در مقطع کاردانى این رشته را خواند؟ و آیا براى رشته کوکیارى هم آموزش مکاتبه اى (مانند بعضى از رشته هاى پیام نور) وجود دارد؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام دوست عزیز شما در کنکور می توانید در هر رشته ای شرکت کنبد به شرطی که توانایی و آمادگی شرکت درآزمون را داشته باشید یعنی کتابهای اون رشته را خودتون بخونید . پیام نور هم به شکل مکاتبه ای نیست و باید درکلاسها شرکت کنی اما برای اطلاعات بیشتر می تونی دفترچه آزمون امسال را دانلود کنی ورشته های پیام نور را ببینی

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      همه رشته ها معملا ریاضی و زبان دارند اما ممکن مقدارش کم باشد به سایت کتابهای درسی مراجعه کن و فهرست کتابهای رشته کودکیاری را ببین

  4. سارا :

    سلام
    من رشته دانشگاهیم بهداشت عمومیه
    برا استخدامی میخام هنراموز کودکیاری شرکت کنم .منابع دانشگاهی یا استخدامی کودکیاری لطف میکنین بگین

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      سلام این منابع چون تغییر می کنند باید آن ها را از دفترچه استخدامی که به صورت هماهنگ برگزار می شود پیدا کنید

  5. ریحانه :

    سلام من یازدهم انسانی ام میخواستم رشتمو به کودکیاری تغییر بدم چون بهش علاقه دارم باید از دهمش شروع کنم یا یازدهم؟درساش مثل ریاضی و….سخته؟

  6. masoom :

    سلام خسته نباشید.ببخشید من رشته مدیریت خانواده هستم.میخواستم بدونم بعداز گرفتن دیپلم میتونم کودکیاری بخونم؟؟بعد منظورتون از اینکه نوشتین باید دروس جبرانی بگذرونه منظورتون چیه؟
    ممنون میشم جواب بدین.

    • جمال رادفر :

      سلام در دانشگاه اگر به رشته ای وارد شوید که که مرتبط با مدرک دیپلم شما نباشد تعدادی درس رابه عنوان جبرانی باید مطالعه کنید

  7. فاطمه :

    سلام خواستم بپرسم که الان ما میتونیم تو چه سالی دوباره تغییر رشته بدیم؟؟ بعد اینک سال دهم اون رشته رو میخونیم یا میریم پایه یازدهم یانه

  8. .... :

    سلام من دهم تجربی هستم اما میخوام تغییر رشته بدم و برم کودک یاری، باید سال دهم تجربی تموم کنم؟ یا میتونم نصفه بشینم دهم کودک یاری بخونم؟ که برای امتحانات خرداد آماده باشه…
    و ببخشید یه سوال دیگه از چیزی که توی سایت ها فهمیدم رشته کودک یاری در دبیرستان دوسال، درست؟ یعنی فقط دهم و یازدهم؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ آقای رفعت پناه مشاور سایت :سلام دوست عزیز برای تغییر رشته باید تقاضای خودرا به مدیر دبیرستان دهید و سپس با معرفی شما به یکی هنرستانهای که رشته کودکیاری دارد درامتحان تغییررشته دروس تخصصی رشته کودکیاری در امتحانات خرداد ویا شهریور ماه شرکت کرده ودر صورت کسب نمره قبولی با تغییر رشته شما موافقت میشود.و سال دهم تجربی با سال دهم کودکیاری تطبیق داده میشود و وارد پایه یازدهم میشوی وبعد دوازدهم ودیپلم می گیری.موفق باشید.

  9. نگین :

    من رشته دهم تجربی هستم میخام تغییر رشته بدم توی خرداد اما گفتن باید باز دهم رشته تربیت کودک بخونم اما مشاورها همچین چیزی ب من نگفتند و گفتند در خرداد امتحان میدم و پایه یازدهم رشته رو ادامه میدهم میشه کمک کنید شماهم که چه اتفاقی میفته

  10. الهه باقری :

    سلام من دیپلم علوم انسانی دارم…امکانش هست از آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای دوروس تخصصی رشته کودکیاری را اخذ کنیم سپس مدارک را معادل سازی کنیم و مدرک معادل دیپلم کودکیاری را اخذ کنیم.

  11. آناهید :

    سلام من کلاس دهم رشته انسانی هستم ولی الان که داره امتحانات دی ماه شروع میشه میخام به کودکیاری در هنرستان فنی حرفه ای تغییر رشته بدم باید چه کارهایی رو انجام بدم آیا امکانش هست؟

    • جمال رادفر (دبیر هیئت تحریریه سایت ) :

      پاسخ مشاورتحصیلی سایت به شما :
      سلام . به امور اداری مدرستون مراجعه کن . اگر مشکلت رو تونستن حل کنن که بهتر ولی اگر نشد حتما با والدین به اداره آموزش و پرورش محل زندگیتون مراجعه کن تا در صورت امکان راهنمایی و کمک کنن .

  12. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “الهام رفیع پور”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست من سلام .
    شرایط پذیرش دانشجو در رشته کاردانی پیوسته مربی کودک
    افرادی می توانند در این رشته مشغول به تحصیل شوند که شرایط زیر را داشته باشند :
    دارا بودن دیپلم فنی و حرفه ای و کاردانش در رشته کودکیاری (سایر رشته ها باید دروس جبرانی را بگذرانند)
    دارا بودن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی
    پذیرفته شدن در آزمون سراسری
    شرایط تحصیلی دوره آموزشی کاردانی پیوسته علمی کاربردی مربی کودک
    دروس این دوره شامل ۷۱ واحد دانشگاهی می باشد که ۱۱ واحد آن دروس عمومی مصوب شورای عالی برنامه ریزی است و هر واحد نظری معادل ۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ، هر واحد کارگاهی معادل ۴۸ ساعت و ۲ واحد کارآموزی که هر واحد آن معادل ۱۲۰ ساعت است. دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی می تواند از ۴۸ تا ۶۴ ساعت افزایش یابد.
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  13. الهام رفیع پور :

    سلام خسته نباشید من دیپلم عکاسی دارم شاخه کار و دانش می خواستم بدونم که می تونم برای دانشگاه رشته کودکیاری بخونم یا نه؟ اگر نه باید چکار کنم؟ ممنون میشم اگر راهنماییم کنید

  14. nojavanha.com :

    کاربر عزیز “خالق”
    آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    هنرجویان رشته کودکیاری در طی دوران تحصیل با سلامت جسمی و روانی کودکان و عوامل مؤثر در آن، ساختار و چگونگی کار انـدام های بدن، نیازهای تغذیه ای مادران و کودکان ، بهـداشت فـردی وعمومی،بهداشت روانی،بهداشت مادر وکودک،پرورش خلاقیـت در کودکان ، بیماریهای شایع در کودکان ، ایجاد مهارتهای علمی درتهیه وتولید مواد آموزشی ، ایجاد نگرش علمی در زمینه های پـرورش، نگهـداری و آمـوزش کـودکان قبل از دبستـان و … آشنـا می شوند.
    در ضمن زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

    ۞ مسئول تغذیه و بهداشت مواد غذایی
    ۞ مربی کودکان پیش از دبستان
    ۞ بهداشت یار مادر و کودک
    ۞ فعالیت در واحد فوریتهای پزشکی
    ۞ مسئول آموزش تنظیم خانواده
    ۞ همکاری با تیم های پزشکی
    ۞ مسئول واکسناسیون
    ۞ سرپرست خانه های بهداشت
    ۞ برنامه ریز رژیم غذایی مادر و کودک
    نحوه ادامه تحصیل هنرجویان:

    کلیه هنرجویان شاخه فنی حرفه ای و کاردانش، پس از پایان دوره سه ساله و اخذ دیپلم می توانند به طرق ذیل در سطوح بالاتر ادامه تحصیل دهند:

    ۱- بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دوره کاردانی پیوسته شرکت نموده و پس از احراز قبولی در یکی از آموزشکده های فنی حرفه ای سراسرکشور ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.

    ۲- بدون گذراندن دوره ی پیش دانشگاهی در آزمون ورودی آموزشکده های وابسته به دانشگاه جامع تکنولوژی (علمی_ کاربردی)شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.

    ۳- بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری دانشگاه آزاداسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی، در دوره کاردانی پیوسته ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.

    ۴- در آزمون تغییر رشته یکی از دوره های پیش دانشگاهی هنر،علوم ریاضی، علوم تجربی،علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی شرکت نموده وپس از احراز قبولی،دوره ی مذکور را گذرانده و سپس ازطریق آزمون سراسری دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند.

    ۵- فارغ التحصیلان تعدادی از رشته های کاردانی پیوسته فنی و حرفه ای که دوره کارشناسی ناپیوسته رشته تحصیلی آنان مصوب گردیده است،می توانند در آزمون ورودی مربوط شرکت نموده و پس از احراز قبولی، دردانشگاه های طرف قرارداد وزارت آموزش وپرورش ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند.

    ۶- کلیه فارغ التحصیلان دوره کاردانی پیوسته، می توانند بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی درازمون سراسری دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی شرکت نموده و پس از احراز قبولی ادامه تحصیل دهند.
    مراقبت و پرستاری از کودک تواناییهای لازم:

    علاقـه منـدی و محبّت و توجه کافی به کودک و برخورداری از سلامت جسمی و روانی ازمهمترین عواملی است که داوطلب ایـن رشتــه بایـد دارا باشــد. همـچنـیـن داوطلبـان بایـد در درس زیست شناسی نیز توانایی لازم را داشته باشند .
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  15. خالق :

    سلام و خستە نباشید من کارشناسی مدیریت بازرگانی خوندم ایا من میتوانم در رشتە کودک یاری بهداشت ادامە تحصیل بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *