کدهای دو بعدی یا QR code

t کدهای دو بعدی یا QR code

کد QR که مخفف عبارت Quick Reponse Code است٬ نوعی بارکد دوبعدی است که اولین بار توسط یکی از مجموعه‌های وابسته به تویوتا برای رهگیری خودروها حین تولید ابداع شد. ویژگی اصلی این نوع بارکد سرعت بالای خواندن آن است که همین امر باعث استفاده روزافزون این نوع کدها خارج از صنعت خودرو شده است.

این کدها می‌توانند حاوی اطلاعات متفاوتی باشند. نوشته٬ آدرس اینترنتی٬ Vcard تنها نمونه‌ای از اطلاعاتی است که می‌توان در کد QR گنجاند. برای خواندن این کدها هم کافیست یک گوشی تلفن همراه مجهز به دوربین و یک برنامه QR خوان داشته باشید. برنامه را اجرا کرده دوربین گوشی را بر روی کد می‌گیرید. برنامه کد را اسکن کرده و اطلاعات را از آن استخراج می‌کند.

qr

برای مثال می‌توانید اطلاعات کارت ویزیت خود را به صورت Vcard درآورده و سپس آن را درقالب QR بر روی کارت چاپ کنید و یا می‌توانید در بروشور محصولات خود زیر صفحه مربوط به هر محصول آدرس اینترنتی صفحه آن محصول را به صورت کد درآورده و در زیر صفحه بروشور چاپ کنید. بدین ترتیب افرادی که تعدادشان هم کم نیست به راحتی با اسکن کردن این کدها اطلاعات شما را همیشه همراه خود خواهند داشت

قالب اصلی کدهای QR به شکل مربعی است با پس‌زمینه سفید که با اشکالی به رنگ سیاه پر شده است. این قالب استاندارد کدهای QR است اما شما می‌توانید کمی خلاق‌تر باشید و کدهای QR جالب‌تری را بسازید که برای مثال کدی که نشان شرکت شما را هم در بر داشته باشند. تصویر سمت راست یک کد QR استاندارد است و تصویر سمت چپ کدی متفاوت را نشان می‌دهد.

qr-1qr-2

 

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سایت اختصاصی من (1)

                                                                                                                                                                                                                                                            برای ساخت کد QR متفاوت می‌توانید از سایت QRhacker استفاده کنید. در این سایت پس از ساخت کد استاندارد٬ امکان ایجاد تغییرات در آن را نیز خواهید داشت. این تغییرات می‌تواند تغییر دادن رنگ پس‌زمینه و یا افزودن تصویر به کد باشد. حتی می‌توانید با دقت پیکسلی کد را رنگ کنید. نمونه‌ای از کدهای بسیار زیبا را در ادامه می‌بینید

qr-3

 

t کدهای دو بعدی یا QR code
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *