, ,
,

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

زهرا امیربیک:

داستان نویسی.سایت نوجوان ها (1)با بخش دوم زاویه دید در داستان نویسی در خدمت شما هستیم.

در جلسه قبل با دو زاویه دید آشنا شدیم، یکی اول شخص مفرد که راوی یکی از شخصیت های داستان است و دیگری دانای کل که روای شخصی جدای از قصه است و داستان را روایت می کند.

در این جلسه می خواهیم زاویه دید های دیگر را بررسی کنیم.

زاویه سوم شخص یا همان دانای کل به دو صورت وجود دارد.

یکی سوم شخص عینی یا نمایشی که روایتگر از آدم های داستان نیست و بلکه بیرون از داستان آنچه روی می دهد باز می گوید اما افکار هیچ کدام از افراد را بازگو نمی کند مثل دوربین.

دیگری دانای کل کلاسیک است که روایتگر بیرون از داستان و سوم شخص است ولی می تواند به ذهن همه آدم ها نفوذ کند و از افکار و احساسات شخصی شان باخبر شود که این شیوه امروز خیلی مورد پسند نیست.

یک زاویه دید دیگر دوم شخص است که جز زاویه دید های خیلی خاص است. نویسنده خواننده را وا می دارد که تصور کند یکی از شخصیت های داستان است. اگر بخواهم کتابی را با این زاویه دید معرفی کنم کتاب آفتاب در حجاب سیدمهدی شجاعی است.

یک سری زاویه دید هم وجود دارد که بدون راوی است. مثلا چی؟

مثلا خاطره ها که یک سری اتفاق تنها تعریف شده است.

یک سری داستان ها که نامه است مثلا کتاب بابالنگ دراز اثر جین وبستر یا کتاب از به نوشته رضا امیرخانی.

یا مثلا داستان هایی که فقط دیالوگ هستند شبیه نمایشنامه ولی فرقشان این است که نمایشنامه توضیح صحنه دارد و برای تئاتر نوشته می شود ولی داستان اینگونه نیست.

دوستان عزیز انتخاب زاویه دید مناسب در داستان بسیار مهم است. همیشه قبل از شروع داستان به این فکر کنید که داستان را چگونه روایت کنید و زبان و لحن داستان (که در آینده راجع به آن صحبت خواهیم کرد) را براساس زاویه دیدتان انتخاب کنید.

چون این مبحث بسیار مهم است باز هم سعی کنید یک سوژه را با زاویه های مختلف بنویسید که به خوبی این مطلب را بیاموزید.

برچسب ها:
بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مجله آنلاین نوجوانها

https://www.nojavanha.com 2020

نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید

یا    

رمز خود را فراموش کرده اید؟

ساخت یک حساب جدید