گفتگو با فاطمه امجدیان مجری شبکه امید

مجری شبکه امید
t گفتگو با فاطمه امجدیان مجری شبکه امید

خانم فاطمه امجدیان مجری جوان شبکه امید هستند که در این گفتگو از راه های رسیدن به موفقیت با نوجوانان ایران صحبت کرده اند.

خودتان را معرفی کنید

فاطمه امجدیان متولد ۲۸ شهریور سال ۷۷دانشجوی مقطع دکتری رشته روانشناسی تربیتی

چه شد که مجری شدید؟

به نظرم هیچ اتفاقی، اتفاقی نیست. در دوران مدرسه ودانشگاه و در زندگی، اتفاقاتی برای افراد می افتد که شاید زیاد به آن توجه نشود. مثل صحبت سر صف، خوش بیان بودن در جمع فامیل و…

از سال های دوران دبیرستان علاقه خاصی به اجرا داشتم و با اعتماد به نفس بالا در مراسم های مختلف مدرسه اجرا می کردم.اما ورود من به اجرا با جدی گرفتن رشته تحصیلی ام (روانشناسی) صورت گرفت.

 

حضور حرفه ای شما در صدا و سیما به چه صورت شکل گرفت؟

اگر از حضور حرفه ایم در عرصه رسانه می خواهید برایتان بگویم، باید از آنجا شروع کنم که دغدغه رشته تحصیلی ام برایم فراتر از تصوراتم بود. همیشه دوست داشتم ورودم به عرصه اجرا همراه با مسیری اثرگذار باشد. به همین دلیل سال ۹۵ طرح برنامه خشت اول را به رادیو فرهنگ تحویل دادم و با اجرای این برنامه، خشتِ اولِ اجرا هم برایم بنا شد .

خانم مجری، چطور وارد تلویزیون شدید؟

در طول دوسال اولِ حضورم در رادیو، کم و بیش پیشنهاد اجرای برنامه تلویزیونی از گروه های مختلف برنامه سازی داشتم. اما هدفم این بود که اگر قرار است در کنار فعالیت های رادیو پا به عرصه تلویزیون هم بگذارم پس باید حضوری موثر در شبکه ای که به فضای سنی من هم در آن دوران نزدیک بود، رقم می زدم .  به همین جهت حضور جدی بنده برای اجرای تلویزیونی از شبکه امید سیما، شبکه نوجوان آغاز شد.

 در چه برنامه های تلویزیونی و رادیویی حضور داشتید؟

الهی شکر تعداد برنامه ها و اعتماد برنامه سازان باتوجه به این سالهایی که در رسانه بودم قابل توجه بود و این را مدیون و مرهونِ جوان باوریِ اهالی رسانه هستم و سعی می کنم شاگرد خوبی در این مسیر باشم.

برنامه های رادیویی :  خشت اول از رادیو فرهنگ، هواتو دارم از رادیو جوان، دایره از رادیو جوان، دعوتنامه از رادیو جوان، فوق العاده از رادیو جوان ، دست به نقد از رادیو جوان، همسایه ستاره از رادیو جوان،برتر شو از رادیو جوان .

برنامه های تلویزیونی : قاب امید از شبکه امید، سال تحویل ۱۴۰۰ از شبکه امید، خیلی دخترونه از شبکه امید، دوربین امید از شبکه امید ؛ فوق العاده از شبکه امید، سرقرار (ویژه افطار)از شبکه امید،  ما دهه هشتادیا از شبکه امید، راحیل از شبکه دو، گزارش روز از شبکه سه ، باشما از شبکه شما، مادر دیار آفتاب از شبکه یک،سرزمین نور از شبکه مستند

مجری شبکه امید

از حس و حال آنتن زنده تلویزیون بگویید؟

به نظرم اجرای برنامه تولیدی(ضبطی) و زنده کاملا متفاوت است و حسِ در لحظه هم صحبت شدن با مخاطب بسیار لذت بخش است. خدارا شاکرم که این فرصت همراهیِ مفید برای بنده پیش آمده و ۸۰ درصد از برنامه های رادیویی و تلویزیونی بنده زنده است که همین همراهِ لحظاتِ مردم بودن باعث افتخار ماست .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبه با هانیا جناب نوجوان موفق در رشته موسیقی

آنتن زنده می تواند فرصتی برای محک جدی یک مجری باشد که آیا می تواند با مخاطب ارتباط ویژه برقرار کند یا خیر؟

خانم امجدیان، کسانی که می خواهند مجری شوند از کجا شروع کنند؟ نوجوانان بسیاری این سوال را از من می‌پرسند و پاسخ همیشگی من به این دسته از عزیزان این است که مطالعه مفید در حوزه های مختلف علمی و فرهنگی قطعا موثر خواهد بود و فراموش نکنیم که حضور یک فرد تحصیل کرده قطعا اثرگذار تر خواهد بود پس ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه را جدی بگیرند .

ویژگی های یک مجری خوب از نظر خانم مجری؟

بنده هنوز خودم را مجری خوب و کامل نمی‌دانم بنابراین چون خودم همچنان مشغول یادگرفتن هستم در این مورد نمی توانم دقیق نظر بدهم اما بی شک مجری خوب باید دایره واژگان عالی داشته باشد و هیچ زمانی خود را کامل و بی نقص نداند و قطعا اعتماد به نفس و عزت نفس هم موثر خواهد بود.

فاطمه امجدیان

از نظر فاطمه امجدیان اجرا در تلویزیون سخت تر است یا رادیو؟ کدام را دوست دارید؟

به این موضوع که یکی سخت تر و یکی آسان تر است معتقد نیستم زیرا اجرای اصولی در هردو بستر رسانه ای سختی ها و جذابیت های خاص خود را دارد و هردو بی شک برای بنده دوست داشتنی و دلچسب هستند.

خاطره ای شیرین از اجرا برایمان تعریف کنید.

اجرا برای من هرلحظه اش شیرین و خاطره انگیز است اما به یاد دارم روز مادر سال ۹۸ به صورت غیر منتظره و بدون اطلاع خودم مادرعزیزم را به صورت تلفنی روی خط برنامه زنده آوردند و ایشان در یک جمله انتهای کلامشان گفتند (من به تو افتخار می کنم) همین جمله بی شک شیرین ترین لحظه اجرا برای من را ساخت و بی شک اندک آبروی امروزم را هم مدیون دعای خیر پدر و مادرم هستم.

 خانم مجری در حال حاضر در چه رشته ای تحصیل می کند؟

همه مقاطع تحصیلی دانشگاهی بنده در رشته روانشناسی تربیتی بوده است و هم اکنون هم به لطف خدا دانشجوی مقطع دکتری هستم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دکتر علی شریعتی در گذر زمان

روانشناسی را دوست دارید یا اجرا؟

از روانشناسی به اجرا رسیدم و بی شک برای بنده هر دو مکمل هم هستند و تلفیق این دو عرصه را مفید می دانم .

مجری
خانم روانشناس، چقدر از رشته تحصیلی خود در اجرا کمک می گیرید؟

بسیار زیاد. همانطور که در ابتدای گفتگو عرض کردم شروع فعالیت بنده در رادیو به واسطه ارائه طرح برنامه رادیویی خشت اول با رویکرد روانشناسی بوده که این برنامه همچنان پس از شش سال به دلیل استقبال مخاطبان عزیز و فهیم در حال پخش است . در ادامه مسیر هم برنامه های روانشناسی دیگری اجرا داشته ام. مثل دایره از رادیو جوان یا فوق العاده از شبکه امید یا انتخاب رشته از شبکه امید.

مخاطب اغلب برنامه های شما نوجوانان هستند، چه حسی دارید وقتی باهاشون صحبت می کنید و‌برایشان برنامه اجرا می کنید.

قطعا ابعاد مختلفی در زمینه اجرا برای نوجوانان به من کمک می کند .  فاصله سنی کمی که با نوجوانان عزیز دارم و به صورت تخصصی در رشته روانشناسی تربیتی با روش صحیح برقراری تعامل با این عزیزان آشنا شدم و از همه مهمتر اینکه سعی می کنم بیشتر باهاشون هم صحبت بشوم تا علایق خودشان را در اجراها بیان کنم .همه این مراحل، اجرا برای نوجوان را برای بنده دلچسب و متفاوت می کند. امیدوارم از نظر دوستان نوجوان هم شیوه اجرای بنده مقبول واقع شود.

انرژی و لبخند فاطمه امجدیان از کجا می آید؟

این سوال را خیلی از نوجوانان عزیز هم از من می‌پرسند. گاهی بعضی دوستان این طور مطرح می‌کنند که شما چطور ۲۴ ساعته انرژی دارید ؟ ‌دوستان عزیزم، انرژی من از همراهیِ با مردمِ نازنینِ کشورم سرچشمه می‌گیرد. همیشه سعی کردم فارغ از دغدغه های روزمره زندگی،لحظاتِ اجرا را فقط معطوف به انتقال حال خوب کنم.  چون همین لبخند و انرژی در ذهن ماندگار خواهد بود و مثل همیشه همان طور که در برنامه هایم گفتم پیشنهاد می کنم شما هم از غصه هایتان قصه نسازید. همیشه سعی کرده ام از گذشته درس بگیرم ، در لحظه زندگی کنم و به آینده امیدوار باشم. بنابراین فقط تلاش می‌کنم که بهترینِ خودم باشم .

الگوی شما در اجرا کیست؟ چرا؟

مقایسه گذشته خودم نسبت به اکنونِ خودم بهترین الگویم می‌تواند باشد. برای همه همکاران پرتلاش و دغدغه مندم احترام فراوان قائل هستم. همیشه سعی می کنم نکات خوب در هر اجرایی را یاد بگیرم .

حس شما نسبت به کلمات زیر:

خدا   :  من حسابم ز همه مردم این شهر جداست / من امیدم به خدا بعد خدا هم به خداست

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگوی اختصاصی با عبدالله روا؛ مجری تلویزیون

پدر  : مشوّق و دلسوز همیشگی

مادر  : به نظرم اگر می خواهیم عاقبت به خیر بشویم از تاثیر دعای مادر نباید غافل بشویم ، قدردانشم تا ابد؛ بسیار مهربان است

ایران  : هویّت ، امنیت ، کشورمه ، دوستش دارم

شبکه امید :  نوجوان باوری

آشپزی : کم پیش می آد آشپزی کنم ولی اگه غذایی درست کنم بی نظیر و خوشمزه می شه

 

به نوجوانان کتاب معرفی کنید.

یکی از کتابهایی که به نوجوانان پیشنهاد می کنم که حتما مطالعه کنند، کتاب غلط ننویسیم می باشد که دایره واژگان آنها را تقویت می کند و به سبک زندگی آنها  در عصره ادبیات کمک می کند.

کتاب های دیگر را هم مطالعه بفرمایید و به قول اساتید که می فرمایند، دریایی به وسعت یک بند انگشت اطلاعات داشته باشید.

بهترن کادویی که گرفتید چه بوده است؟

سفر کربلایی که پدر و مادرم به من هدیه دادند . این سفر سرآغازی برای یک نگرش تازه تر به زندگی بود و ان شاالله این سفر برای  همه پیش بیاید.

از تپق هایتان تعریف کنید.

تپق برای مجری است. یک مدیر در رادیو داشتیم که با حالت طنز می گفتند، تپق زدی بشمار. تا ده تا تپق برای گوینده است، ده تا به بعد را باید جواب پس بدهی.تپق زدن یک امر بدیهی است ولی اینکه چطور بعد از تپق بتوانی شرایط برنامه  و محیط را کنترل کنی بحث دیگری است.

مثلا اگر من تپقی بزنم در لحظه سعی می کنم با خودم و آن تپق شوخی کنم.به این ترتیب از همان فرصت و موقعیت اتفاق خنده داری را برای مخاطب رقم بزنم. به طور مثال یک بار پیش آمده بود که می خواستم در برنامه ای پیامک یکی از مخاطبان را بخوانم که اسمشان لیلا بود. این لیلا خانم برای همسرشان که اسمش علی بود می خواستند پیام بفرستند.  من آمدم پیام را بخوانم می خواستم بگویم لیلا به آقا علی پیام داده.ولی گفتم آقا لیلا به علی پیام داده .

 صحبت شما با نوجوانان؟

برای بهترینِ خودتون بودن تلاش کنید و یادتون نره شما لایق بهترین ها هستین

خانم فاطمه امجدیان کلام آخر شما؟

باتوجه به اینکه این گفتگو ویژه برای نوجوانان عزیز کشورم است ، پس صحبت پایانی من با شما آینده سازان ایران است. برای بهترین بودن باید در قدم اول خودتون رو باور داشته باشید. سپس هرروز تلاش کنید که بهتر از دیروزتان باشید، چون شما لایق بهترین ها هستین ؛ آرزومند آرزوهایتان هستم.

گفتگو : سجاد زین العابدین

گفتگو با نوجوانان موفق ایرانی را در صفحه یک فنجون گپ بخوانید.

t گفتگو با فاطمه امجدیان مجری شبکه امید
3/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *