۶ روش موثر که عمر باتری لپ‌تاپ شما را زیاد می‌کند

t ۶ روش موثر که عمر باتری لپ‌تاپ شما را زیاد می‌کند

یکی از نگرانی‌های همیشگی کاربران لپ‌تاپ‌ها، کاهش عمر باتری لپ‌تاپ و نیاز به تعویض یا تعمیر آن است. به طور کلی باتری‌ها عمر مشخصی دارند اما با انجام تعدادی نکات ساده و کاربردی می‌توان از کاهش عمر آن‌ها جلوگیری کرد.

تاثیر حافظه باتری (شارژ باتری لپ‌تاپ را کاملا خالی نکنید)

در باتری‌های قدیمی که از جنس نیکل‌کادمیوم بودند، حافظه باتری یک امر اثبات شده بود اما در باتری‌های پیشرفته لیتیومی امروز، این امر صادق نیست. این بدان معناست که نیازی نیست مانند باتری‌های قدیمی، باتری را کاملا خالی کرده و سپس تا 100 درصد ظرفیت شارژ کنیم. باتری‌های امروزی با هر مقدار شارژ، می‌توانند به‌راحتی شارژ شوند که تاثیری بر عمر آن‌ها ندارد؛ حال آن که خالی کردن کامل شارژ آن‌ها به دفعات زیاد، می‌تواند باعث کاهش عمر آن‌ها شود.

در زمان استفاده از برق مستقیم، باتری را جدا کنیم؟ (هم بله هم خیر!)

زمانی که برق مستقیم از طریق آداپتور به لپ‌تاپ متصل است، باتری دیگر جریان دریافت نمی‌کند و جریان مستقیما برای تامین انرژی لپ‌تاپ استفاده می‌شود. در این حالت دو راه پیش روی ما وجود دارد: اگر دمای باتری و کل سیستم در شرایط نرمال بود، نیازی به جدا کردن باتری نیست اما چنانچه دمای سیستم بالا رفته باشد، بهتر است باتری را جدا کرده و از برق مستقیم برای تامین اترژی لپ‌تاپ استفاده کنیم.

برای نگه‌داری طولانی مدت باتری بدون استفاده، آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید!

اگر برای مدت زیادی قصد استفاده از باتری لپ‌تاپ خود را ندارید، بهتر است آن را تا حدود 40 درصد شارژ نموده، از دستگاه جدا کنید و در جایی خنک نگه‌داری کنید. اگر می‌خواهید باتری را در یخچال بگذارید، حتما آن را عایق‌بندی کنید تا هیچ رطوبتی به باتری لپ‌تاپ وارد نشود. به طور کلی، گرما دشمن لپ‌تاپ است پس سعی کنید همیشه و در هر شرایطی از گرم شدن لپ‌تاپ و باتری آن جلوگیری کنید.

باتری اضافه، شرایط و نکات

اگر قصد دارید یک باتری اضافه برای لپ‌تاپ خریداری کنید، بهتر است زمانی این کار را انجام دهید که باتری قدیمی عمر زیادی کرده باشد، اگر شما باتری خریداری کنید و در درازمدت از آن استفاده نکنید، بهتر است با روش بالا آن را نگهداری کنید. فراموش نکنید که باتری لپ‌تاپ نیز تاریخ تولید و انقضا دارد.

باتری لپ‌تاپ را کالیبره کنید

کالیبره کردن یعنی اصلاح عملکرد و محاسبات یک محصول. بهتر است هر ماه یک بار، باتری لپ‌تاپ را کالیبره کنید تا اطلاعات عمر و کارکرد آن به روز شود و عملکرد دقیق‌تری داشته باشد. دستورالعمل کالیبره کردن لپ‌تاپ به این صورت است:

1- باتری را به طور کامل شارژ کنید.

2- به مدت دو ساعت به باتری استراحت دهید تا خنک شود (در این زمان می‌توانید از لپ‌تاپ استفاده کنید)

3- طبق تصویر زیر تنظیمات باتری را برای hibernate شدن در شارژ 5درصد انجام دهید و آداپتور را جدا کنید.

باتری

تنظیمات hibernate در شارژ 5٪ باتری لپتاپ

4- از لپ‌تاپ استفاده کنید تا به‌طور مداوم شارژ باتری کم شود و پس از رسیدن به 5درصد، دستگاه به حالت hibernate رود.

5- مجددا 2 ساعت به باتری استراحت دهید.

6- در نهایت بار دیگر باتری را تا 100درصد شارژ کنید.

از یک نرم‌افزار مناسب برای گزارش‌گیری از عملکرد لپ‌تاپ استفاده کنید

بهتر است برای اطلاع داشتن از عملکرد و عمر باتری لپ‌تاپ از یک برنامه کمکی استفاده کنید. اغلب این برنامه‌ها، روند کالیبره کردن و راه‌های جانبی برای افزایش عمر لپ‌تاپ را نیز به شما آموزش می‌دهند. یکی از این نرم‌افزارهای مفید، Battery Care است که در ادامه لینک دانلود آن قرار دارد. 

برای دانلود Battery Care اینجا را کلیک کنید.

itresan.com

t ۶ روش موثر که عمر باتری لپ‌تاپ شما را زیاد می‌کند
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خانه‌هایی با کولرهای طبیعی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *