آگاهی، چراغ راه (ایرانی نیستی اگه نخونی)

t آگاهی، چراغ راه (ایرانی نیستی اگه نخونی)

«عرب‌ها به ما آموختند به‌ جای خوراک بگوییم غذا که خودشان به ادرار شتر می‌گویند. به ما آموختند برای شمارش خودمان از نفر استفاده کنیم که خودشان برای حیوانات به کار می‌برند. به ما آموختند به‌ جای واق‌واق سگ بگوییم پارس که نام سرزمینمان است. به ما آموختند بگوییم شاهنامه آخرش خوش است؛ چون آخر شاهنامه ایرانی‌ها از عرب‌ها شکست خوردند. آیا زمان رهایی از ناآگاهی فرانرسیده است؟ “ایرانی نیستی به اشتراک نگذاری”.» (بخشی از شایعه‌های پخش‌شده برای ایجاد نفرت نسبت به اعراب در ایرانیان)

آگاهی

این‌ها تنها بخشی از شایعاتی است که در فضای مجازی پخش‌شده است. همان‌طور که می‌دانید عصر، عصر ارتباطات است. امروزه حتی یک بچه‌ 3 ساله هم تبلت به دست دنبال امواج اینترنت می‌گردد که بازی‌های اینترنتی خود را از سر بگیرد و یا نوجوانان و جوانان ایرانی هم با گوشی‌های 4 یا 5 اینچی و یا حتی بیشتر خود مشغول گشت‌وگذار در میان شبکه‌های اجتماعی معروف هستند؛ پس طبیعی است که این شایعات آن‌قدر سریع پخش شود که سرعت نور هم به گردپای آن نرسد.

پاسخ‌ به این شایعات

در یک ماه گذشته، صدای (voice) یکی از طنز نویسان گل‌آقا با نام مستعار “دردانه عزیزالله خوان” در فضای مجازی پخش‌شده است و ما امروز می‌خواهیم با استناد به این صدا و همچنین تحلیل این موضوع شما را از عمق فاجعه‌ ناآگاهی باخبر سازیم.

در این صدا، در جواب به «عرب‌ها به ما آموختند به‌جای خوراک بگوییم غذا …» گفته‌شده است که خود اعراب هم به خوراک غذا می‌گویند؛ ولی ما بدون آگاهی این متن را پخش می‌کنیم. در جواب به «به ما آموختند برای شمارش خودمان از نفر استفاده کنیم …» گفته‌شده است که واحد شمارش حیوانات نفر نیست، واحد شمارش شتر نفر است و این هم به دلیل اهمیت و کاربردهای فراوان در زندگی روزمره پیشینیان است. آن‌ها از عبارت “نفر المجرد” هم استفاده می‌کنند؛ پس این شایعه هم رد می‌شود. در پاسخ به «به ما آموختند به‌جای واق‌واق سگ بگوییم…» گفته‌ شده است که عرب‌ها حتی نمی‌توانند نام سرزمین ما را درست تلفظ کنند چه برسد به توهین به ما. علاوه بر آن پارس از ریشه پاسیدن به معنای هشدار دادن است. در پاسخ به «به ما آموختند بگوییم شاهنامه آخرش خوش است …» گفته می‌شود که در آخر شاهنامه فردوسی شعری علیه سلطان محمود غزنوی سروده است. درست است که شاهنامه روایت کننده زندگی شاهان و وصف آنان است؛ اما در آخر جایگاه شاه وقت را با خاک یکسان می‌کند.

منحرف سازی با محرکه‌ وطن

این‌گونه متون با استفاده از یکی از ویژگی‌هایمان، ما را در ناآگاهی مطلق فرو می‌برند و این هم تقصیر خودمان است؛ زیرا اگر می‌خواستیم که این‌گونه متون بر روی ما تأثیرگذار نباشد، اول سطح آگاهی و فهم خود را بالا می‌بردیم. خوب این هم خود نقطه‌ضعفی است. نویسنده این‌گونه متون با استفاده از عشق ما نسبت به وطنمان، انگیزه به اشتراک‌گذاری این مطلب پوچ را در ما ایجاد می‌کند. آن‌ها با استفاده از جمله‌ «ایرانی نیستی اگه …» ما را منحرف می‌سازند و باعث می‌شوند که ناآگاهی را مانند یک ویروس مهلک به دیگران هم منتقل کنیم. در یک کلام، احساساتمان را مدیریت کنیم. آیا جای تأمل ندارد؟ دیگر بس نیست؟ چگونه این پیام‌های مضحک و بی‌محتوا را بدون آن‌که زحمتی به خود بدهیم، قبول می‌کنیم؟

تنها این نیست

این تنها نمونه‌ کوچکی از این شایعات است. شایعات دیگری هم هست که بدین شرح است: (منبع فهرست: برترین‌ها)

1- سال‌ها پیش در کتاب‌های مفاتیح و زیارت‌نامه حرم‌ها و حتی در کوچه‌ها و خیابان‌ها یادداشت‌هایی می‌دیدیم با این مضامین که ائمه به خواب شخصی آمده‌اند و نکته‌ای را متذکر شده‌اند یا تأکید کرده‌اند که چیزی را به مردم منتقل کنید. در آخر یادداشت هم از قول ائمه بزرگوار قسم می‌دادند که آن یادداشت را در 5 یا 10 کتاب دیگر بنویسیم و متذکر می‌شدند که اگر این کار را انجام بدهیم حتماً خبر خوشی به ما می‌رسد و اگر آن را تکرار نکنیم، خبر بد و بلایی گریبانگیر ما خواهد شد. اما این روزها پخش نسخه اینترنتی و مجازی همین مضامین را در شبکه‌های اجتماعی شاهد هستیم؛ البته این‌گونه پیام‌ها بیشتر مختص شبکه‌های اجتماعی موبایلی است که کاربران آن را قشر زیادی از مردم تشکیل می‌دهند.

2- مطمئناً اگر شما حتی یک روز کاربر یکی از شبکه‌ها و گروه‌های اجتماعی موبایلی باشید، پیام رأی‌گیری گوگل برای تغییر نام خلیج‌فارس برایتان آمده و از شما خواسته‌شده به لینکی بروید و به نام خلیج‌فارس در برابر خلیج عربی رأی بدهید. متأسفانه اکثر کاربران تحت تأثیر جملاتی قرار می‌گیرند که احساسات ملی را نشانه گرفته است. به همین دلیل علاوه بر رأی دادن در سایت مذکور، لینک آن را برای سایر دوستان خود هم می‌فرستند تا آن‌ها هم به خلیج‌فارس رأی دهند و از اعراب در این رأی‌گیری عقب نمانند. در صورتی‌که نمی‌دانند گوگل اگر بخواهد رأی‌گیری انجام دهد یا در سایت خودش آن را قرار می‌دهد یا خبر یا لینکی از آن را در سایت خود می‌گذارد.

2-1- پشت پرده

به گزارش پلیس فتا، این سایت توسط یک جوان غیر ایرانی ایجاد شده و هدفی جز کسب درآمد از این راه نداشته است. هر کدام از ما با کلیک کردن روی این لینک و رأی دادن در آن سایت، به بالا رفتن رتبه این سایت در اینترنت و بیشتر شدن اعتبار آن کمک می‌کنیم، بدون این که این نظرسنجی نفع یا ضرری برای خلیج‌فارس داشته باشد. علاوه بر این، بررسی‌های آماری این سایت نشان می‌دهد بیشتر شرکت‌کننده‌های آن از کشورهای ایران، آمریکا، انگلستان و آلمان هستند و در واقع از کشورهای عربی تقریباً هیچ شرکت‌کننده‌ای وجود ندارد. این یعنی تمام موضوع این نظرسنجی دروغ و فقط برای سوءاستفاده از احساسات وطن‌دوستی ایرانیان است.

3- چرخیدن ماه به دور کعبه یکی دیگر از یادداشت‌های کپی شده بود که بین کاربران فضای مجازی چندین بار دست‌به‌دست می‌شد. در این پیام آمده است که رأس ساعت 9 امشب، ‌ماه به بالای خانه کعبه می‌آید و آن را طواف می‌کند. اگر در این ساعت این دعاها و این نمازهای یاد شده را بخوانید هر حاجتی داشته باشید مستجاب خواهد شد.

3-1- پشت پرده

این مطلب در هیچ منبع دینی و حتی کتب نجومی به این صورت نیامده است ولی کاربران بدون توجه به منبع و صحت داشتن یا نداشتن این خبر، آن را برای هم ارسال می‌کنند. اصلاً هم به این نکته دقت نمی‌کنند که حتی اگر اصل موضوع هم صحیح باشد، امشبی که در خبر آمده ممکن است همین امشب نباشد و چندین شب و حتی چند ماه قبل باشد که این پیام تازه به دست ما رسیده. توجه کنید که غالباً زمان‌های خاص استجابت دعا به‌طور ویژه در مفاتیح آمده است. حالا بگذریم از این موضوع که برای ارتباط گرفتن با خدا و عرض حاجت نزد او نیازی به طواف ماه دور کعبه نیست. او همه‌جا و همه‌وقت حاضر و ناظر است.

4- گاهی اوقات پیام‌هایی از قول شاعران یا نویسندگان و افراد مشهور و معروف و رئیس بیمارستان‌های کذایی و… در گروه‌های مجازی منتشر و دست‌به‌دست می‌شود که در هیچ‌کدام از دیوان اشعار و کتاب‌های آن‌ها پیدا نمی‌شود. هیچ سندی هم برای تأیید آن مطلب وجود ندارد.

4-1- پشت پرده

غالباً در این‌گونه پیام‌ها محتوا از ادله کافی عقلی برخوردار نیست. به همین دلیل جعل کنندگان با آوردن این پیام‌ها از قول افراد معروف و شناخته‌شده، می‌خواهند مستندسازی کنند چون معمولاً مردم با دیدن اسامی بزرگان، قول آن‌ها را می‌پذیرند اما اگر نقل‌قولی در کار نباشد ممکن است مردم درباره آن پیام تفکر و آن را نقد کنند.

سرچشمه‌ ای با قابلیت خشکاندن

مطمئناً همه‌ شما به‌ خوبی می‌دانید، این پیام‌ها نشأت‌ گرفته از ناآگاهی فردی است که این‌ها را به اشتراک می‌گذارد؛ همچنین باید متذکر شد که نویسنده‌ این پیام‌ها مطمئناً یک ایرانی نیست یا این که ایرانی هست ولی منافع و آگاهی مردمان کشورش برایش هیچ اهمیتی ندارد.

در هر صورت خدا به تمام انسان‌ها بدون هیچ بی‌عدالتی، عقل و شعور مساوی داده است؛ این اراده فرد است که خود را در برابر این‌گونه پیام‌های کذب، مقاوم سازد و نباید بدون حتی ثانیه‌ای تفکر آن را واقعی و راستین پندارد. عکس این موضوع نشأت‌گرفته از ناآگاهی است؛ زیرا او نمی‌داند که باید در برابر این پیام‌ها چه واکنشی نشان دهد و در پایان هم راه اشتباه را برمی‌گزیند.

چه کار کنم خوبه؟

نکته مهم اینجاست که ما باید خودمان را تربیت کنیم که غیر از کپی و ارسال این‌گونه پیام‌ها، کارهای دیگر هم می‌توانیم انجام بدهیم.

اولاً، باید فکر کنیم و بدون این فکر نباید آن پیام را به خورد مغزمان دهیم. فرصت دهیم تا مغز درباره‌ این پیام فکر کند. درباره‌ این موضوع که چقدر احتمال این وجود دارد که این پیام درست یا نادرست باشد. درباره‌ این فکر کنیم که آیا این اطلاعات با اطلاعاتی که ما در دست داریم همخوانی و یا ارتباطی دارد و آیا می‌توان با استفاده از اطلاعات خودمان، این پیام را اثبات نمود.

دوماً، پس از کمی تأمل، باید این اطلاعات را با پرس‌وجو اثبات کنیم و حتماً در اطرافیان ما کسی وجود دارد که بداند این اطلاعات درست است و یا این که غلط است و به دنبال آن، این اطلاعات با استفاده از شواهد و دلایل به‌راحتی رد می‌شوند. این مرحله از اثبات، مهم‌ترین بخش است.

سوماً، اگر درباره پیام مورد‌ نظر به نتیجه‌ای نرسیدیم، از زاویه دید یک منتقد آگاه پیام‌ها را بازخوانی کنیم. آن‌وقت نقطه‌ضعف‌های پیام خود را نمایان می‌کنند.

یادداشت سردبیر:

با تشکر فراوان از آقای علیرضا فقیه از اعضای فعال سایت که این مطلب را برای ما ارسال کرده اند.

 

t آگاهی، چراغ راه (ایرانی نیستی اگه نخونی)
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
انواع مدل لاک قرمز اکلیلی ترند ۲۰۲۳

‫7 نظر ارسال شده در “آگاهی، چراغ راه (ایرانی نیستی اگه نخونی)

  1. mojib.heidarian :

    ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

    الله

    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

  2. agirl :

    فقط یکم زیادی مزخرف بود …
    کاری به احترام بشریون و جامعه اسلام واین چیزا ندارم
    فرهنگ عجم رو با عرب های… مقایسه کردی هم ب کنار
    فقط یکم اطلاعاتتو درمورد خیانت های عربها ب ایران ببر بالا…
    هنوز آتیش خلیج عرب**** نخوابیده ، حمایت از عرب و جلوگیری از شایعاتشون رو راه انداختید؟؟

  3. avista :

    واستا واستا!!! اقا یا خانوم محترم
    ۱- عرب ها ب جای غذا میگن طعام !
    ۲- نفر برای شمارش شتره مگه شتر حیوون نیس؟؟؟ آدمه؟؟؟
    ۳-سگ پارس نمیکنه سگ پاس میکنه!!
    ۴-مگه اخره شاهنامه خوشه؟ مشتی وحشی بیابون گرد میان سرزمینمون رو اشغال میکنن؟؟ خوبه؟ قشنگه؟ جذابه؟ والا اشکه ادم درمیاد!
    برای حمایت از چند تا عرب بیابون گرده وحشی نگاه کن چه پستی گذاشته!!
    اسم خودشم میزاره ایرانی!!
    واقعا که
    متاسفم برات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *