ادامۀ پرسش ۴۰

t ادامۀ پرسش 40

پرسش:

من دخترم و دوازده سال سن دارم. من در مورد خیلی چییز ها بدبینم و با یک حرف کوچک ناراحت و دلزده می شوم. لطفا کمکم کنید.

پاسخ:

دوست خوبم، اطلاعات بیشتری که در مورد خودت دادی رادریافت کردم. بدبینی و زود ناراحت شدن از هر چیزی دو امر متفاوت هستند که می توانند ناشی از دوران بلوغ و یا شرایط خاص زندگی باشند و یا به ویژگی­ های درونی یک فرد ارتباط داشته باشند.

بنابراین ممکن است تو این خصوصیات را به خاطر دوره نوجوانی ات احساس کنی و یا شاید در شرایط خانوادگی و یا دوستی با دیگران قرار  داری که این ویژگی ها بارز شده ­اند. بر این اساس این مهم است که بدانی چرا این طور هستی تا تلاش کنی شرایط را به کنترل خودت درآوری و اگر از ویژگی های همیشگی تو بوده و دلیل بیرونی ندارد، در این صورت قدم اول شناسایی آسیب ­هایی است که تو تنها به دلیل این ویژگی­ هایت دریافت می­ کنی.

برای مثال اینکه “زود ناراحت می ­شوی” تاکنون چه مشکلاتی برایت ایجاد کرده؟ چه بدی ­هایی داشته؟ ممکن است این خصوصیت موجب شده که تو تنهاتر شوی و دوستانت از تو دور شوند، یا شاید کمتر کسی از دور و بری­ها با تو شوخی می­ کند چون فکر می ­کند تو ناراحت می ­شوی و این ارتباط تو را با دیگران کمتر می ­کند و … تو به این لیست موارد دیگر را هم اضافه کن.

حالا برو سراغ بدبین بودنت، بدبینی موجب چه ناراحتی­ ها یا مشکلاتی برایت می­ شود؟ لیست آن ­ها را هم بنویس.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
افراد موفق بعد از برخاستن از خواب چه می کنند؟

وقتی این گام را برداری تو کمک بزرگی به خودت می­ کنی تا راحت ­تر بتوانی این ویژگی ­ها را کنار بگذاری. در قدم بعدی تلاش کن واکنش و رفتاری را که به دیگران نشان می ­دهی کنترل کنی یعنی الان بدبینی موجب شده که تو خشمگین شوی و یا زود رنجی موجب شده ناراحت شوی، سعی کن این خشم یا ناراحتی را که در خودت داری به دیگران نشان ندهی. این کار موجب می ­شود تا بهتر از قبل در کنترل بدبینی و زود رنجی موفق باشی.

ممکن است سوال کنی برای اینکه بتوانم این رفتارها را کنترل کنم، چه راهی وجوددارد؟ باید بگویم که برای این منظور راه ­های مختلفی وجود دارد که می تواند خیلی ساده باشد مانند این که در چنین مواردی خودت را به انجام کار دیگری مشغول کن و یا ممکن است پیچیده باشد که در این حالت نیازمند مشاوره هستی. اما چیزی که روشن است این است که هر فردی دارای توانمندی و ویژگی خاص خودش است و حتما می­ تواند بر اساس همین ویژگی راه ­های کنترل خودش را جستجو کند. تلاش کن این راه ها را هم پیدا کنی و لیستی از آن ها را بنویسی و هر بار که از هر کدام استفاده می­ کنی مقابل آن در لیست خودت بنویس که موثر بوده یا نه؟

در نهایت بد نیست اگر همچنان با این موضوع درگیر بودی و نیز اگر ویژگی ­هایی که گفتی در اقوام نزدیک هم وجود دارد به یک مشاور مراجعه کنی.

 

برای آشنایی با خانم مشاور و نحوه طرح پرسش خود از ایشان اینجـــــــــــا را کلیک کنید.

 

t ادامۀ پرسش 40
امتیاز به این نوشته