سال جدید در راه است، آیا می دانید برای امسال چه هدف هایی دارید؟

برنامه ریزی سال اینده
t سال جدید در راه است، آیا می دانید برای امسال چه هدف هایی دارید؟

برای امسال چه هدف هایی دارید

معمولا همه‌ افراد در آستانه‌‌ سال جدید هدف‌ها و برنامه های جدید را برای خود طراحی می کنند، اما متاسفانه در پایان سال، بیشتر هدف ها و خواسته هایشان بدون نتیجه باقی می ماند.آیا به یاد دارید در آستانه سال قبل تصمیمات مهم شما چه بوده اند؟ آیا توانسته اید به آن ها جامه عمل بپوشانید؟امیدوارم پاسخ شما مثبت باشد و تصمیمات خود را به مرحله عمل رسانیده باشید، اما اگر جزء افرادی هستید که در این مسیر موفق نبوده اید به مطالب این مقاله توجه کنید.بیشتر افراد برای شروع سال جدید معمولا دو تصمیم عمده‌ ترک عادت های منفی و تلاش برای تغییر سبک زندگی را در نظر می گیرند.

ترک عادت های منفی به چه معناست؟

بسیاری از افراد علاقه مندند برخی عادت های منفی خود را کنار بگذارند، برای مثال تنبلی را کنار بگذارند، اما با کمال تاسف هیچ وقت موفق به انجام این موارد نمی شوند و یا اگر قدمی برداشته اند خیلی زود با گفتگوهای درونی خود را متقاعد کرده اند که عادت منفی، فواید و لذت هایی دارد پس دوباره آن کار را از سر گرفته اند و تصمیم خود را به طور کلی فراموش کرده اند.

تلاش برای تغییر سبک زندگی به چه معناست؟

برخی افراد معمولا از وضعیت تحصیلی، تفریح، ارتباطات، مسایل جسمانی خود و بسیاری موارد دیگر ناراضی هستند. در این حالت ممکن است به خود قول بدهند که حتما این موضوع را در سال جدید به طور معجزه آسایی حل خواهند کرد، اما در پایان سال با کمال تاسف خود را در همان نقطه آغاز می یابند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آرامش در محیط مطالعه (1)

موارد مذکور برای بسیاری از ما آشناست، رویا پردازی و سپس ناامیدی، اما به راستی دلیل عدم موفقیت چیست؟ در واقع عمده ترین مشکلی که در رابطه با تصمیم های ما برای سال جدید و هر زمان دیگری وجود دارد این است که اولا این خواسته ها بسیار نامفهوم و کلی هستند، ثانیا به آن ها تعهد نداریم و ثالثا به طور ناخواسته معمولا بر جنبه های منفی موضوع تمرکز می کنیم نه بر روی جنبه های مثبت. برای مثال ذهن ممکن است بر روی خوردن زیاد و لذت از آن تمرکز کند، به جای آن که بر رژیم متمرکز شود. حالا که موانع رسیدن به هدف را شناختید به منظور موفقیت هر چه بیشتر به نکات ذیل توجه کنید.

social life

زندگی خود را ارزیابی کنید

همواره و به ویژه در آغاز هر سال جدید، زندگی خود را ارزیابی کنید و از خود بپرسید آیا درباره شیوه زندگی‌ام احساس خوبی دارم؟ آیا کار مثبت و ارزشمندی در طول سال انجام داده ام؟ آیا معنای مثبتی مثل عشق، شادمانی و لذت در زندگی دارم؟ چگونه می توانم رشد کنم؟ چه منابع حمایتی در این راه دارم؟

خواسته های خود را پیدا کنید

همه ما علاقه مندیم تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنیم، اما اگر برای آن تغییر انگیزه‌ قوی و محکمی نداشته باشیم، نمی توانیم این تغییر را عملی سازیم.

هدف های واقع بینانه برای سال جدید طراحی کنید

از خودتان بپرسید امسال چه هدف هایی دارید؛سپس هدف هایی را طراحی کنید که قابل دسترسی، قابل اندازه گیری و محدود به زمان باشد. به عبارتی حتما زمان شروع و پایان هدف مشخص باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شکست خورده های معروف

هدف.سایت نوجوان ها (1)

برای رسیدن به هدف های مذکور، راه های متعددی را در نظر بگیرید

برای مثال اگر یکی از هدف های شما در سال جدید توسعه ارتباط است، برای رسیدن به این هدف چند روش را در نظر بگیرید که در صورت عدم موفقیت یکی از روش ها، حق انتخاب بیشتری داشته باشید.

مداومت و پشتکار داشته باشید

هر روز زمان مشخصی را به کارهای مورد نظر خود مثل ورزش، عبادت، مطالعه و … اختصاص دهید و نسبت به انجام آن امور در زمان مقرر متعهد بوده و استمرار داشته باشید.

مراحل رسیدن به هدف را نیز به اندازه‌ خود هدف ارزشمند بشمارید

اگر صرف نظر از ارزش هر مرحله، تنها به هدف نهایی خود توجه کنید ممکن است دچار ناخرسندی شوید. اما اگر برای هر مرحله از کار، ارزش و معنای مثبتی پیدا کنید در مسیر رسیدن به هدف نیز لذت خواهید برد.

احساس رضایت

از هر اقدام کوچکی رضایت داشته باشید

وقتی در مسیر رشد خود گام برمی دارید حرکت های کوچک بهتر از ایستادن است. پس اگر در برخی گام ها کند بوده اید و یا موفقیت زیادی نداشته اید، نا امید نشوید . بر حرکت های مثبت خود متمرکز شوید.همواره محدودیت های خود را در نظر بگیرید.

از اشتباهات خود بیاموزید

اگر در مسیر رسیدن به هدف هایتان، مشکلاتی پیش آمد و یا اشتباهاتی رخ داد، به جای افسوس و احساس شکست، درس های لازم را بیاموزید. سپس با تجربه‌ بهتری به مسیرتان ادامه دهید. برای یادگیری از اشتباهات، تواضع، جرات و حمایت لازم است.تصمیم برای انجام یک کار مثبت و یا ترک یک عادت منفی فقط محدود به شروع سال جدید نمی شود. اگر چه سال جدید نزدیک است، هم اکنون برای تغییرات مثبت اقدام کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مشکلات نوجوانی و راهکارهای عملی برای والدین

 

سمانه کاملی

 

t سال جدید در راه است، آیا می دانید برای امسال چه هدف هایی دارید؟
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *