بانو نصرت امین، اولین مجتهده تاریخ ایران

t بانو نصرت امین، اولین مجتهده تاریخ ایران

 

 

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها 400357_AVvoVoNa1 copy

حاجیه خانم نصرت امین معروف به بانوی ایرانی در اواخر ماه ذی الحجه الحرام سال 1312 ه.ق متولد شد. پدر او «حاج سید محمد علی» ملقب به امین التجار اصفهانی فرزند «سید محمد حسن» بود. سید محمد علی و سید محمد حسن هر دو از چهره های شریف و تجار بزرگ و سادات کریم بودند. اجداد ایشان نیز از فضلای بزرگوار و سادات حسینی بودند که در تخت فولاد دفن شده اند.

زهرا، مادر «حاجیه خانم» از زنان سیدۀ صالح، مؤمن و از خاندان شریف و سادات حسینی و دختر «حاج میرزا مهدی» ملقب به «جناب» بود.

«نصرت» وقتی به سنی رسید که می توانست خوب را از بد تشخیص دهد، پدر و مادرش به تربیت او مشغول شدند. آن ها برای تربیت و شکوفایی توانایی ها و استعدادهای فرزند خود بسیار تلاش کردند. وقتی سن نصرت بیشتر شد و به حد درس خواندن رسید، معلمی برای او انتخاب کردند که زنی عالم، مؤمن، عفیف و بی نظیر در زمان خود بود. این معلم در تربیت و نیکو کردن اخلاق وی کوشید. وقتی نصرت علوم فارسی و دیگر علوم را فرا گرفت و به حد رشد رسید، والدین برای ازدواج او اقدام کردند.

نصرت پس از ازدواج با وجود اشتغال به کارهای منزل، بسیار نسبت به مطالعۀ کتاب های علمی حریص بود. گویا قلب او عاشق گمشده ای بود که می بایست عمرش را در طلب معشوق سپری می کرد. هنگامی که بیست ساله شد با اشتیاق فراوان به تحصیل علوم عربی (صرف و نحو )، هیأت و هندسه پرداخت و در تحصیل آن ها بیش از حد کوشید، به نحوی که در تمام حالات حتی در دوران بیماری و بارداری و بلکه پس از بارداری نیز تحصیل علم را ترک نکرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اولین حوادث رانندگی دنیا

سه سال به طور پیوسته علوم ادبیات عرب، هیأت و هندسه را فرا گرفت. سپس به علوم دینی و فلسفی پرداخت و از خداوند متعال خواست تا به مراتب بالاتر راه یابد و به حقیقت علم و معرفت دست پیدا کند. پس خداوند متعال دعای او را اجابت کرد و در برخی اوقات، حقیقت را برای او روشن نمود و انوار علوم و حکمت را بر قلب او تاباند.

سپس در سن چهل سالگی علمای حوزه های علمیه از او امتحان گرفتند. وی از این امتحانات سربلند بیرون آمد و به مقام اجتهاد رسید و اولین زن مجتهده در تاریخ ایران شد.

آن گاه مشتاق شد که اندوخته هایش را به دیگران برساند. پس به تألیف و تصنیف مشغول شد. این کتاب ها از جمله تألیفات وی هستند:

1- اربعین الهاشمیه   2- مخزن اللئالی فی فضیله مولی الموالی   3- سیر و سلوک در روش اولیاء و طریق سیر سعدا   4- معاد یا آخرین سیر بشر   5- اخلاق و راه سعادت   6- ترجمه و اقتباس «طهارت الاعراق» تألیف ابن مسکویه   7- نفحات الرحمانیه   8- مخزن العرفان ( تفسیر قرآن کریم در 11 جلد )   9- جامع الشتات   10- روش خوشبختی و…

استادان ایشان از برجسته ترین شخصیت های علمی در رشتۀ خود و در زمان خود بودند. و بانوی ایرانی نهایت بهره برداری علمی را از ایشان می کرد.

تألیفات متعدد و تشکیل کلاس های درس و نوشتن مقالات مستدل موجب شهرت وی شد. بسیاری از دانش پژوهان در رشته های مختلف علوم دینی از داخل و خارج ایران برای دیدار و مصاحبه نزد ایشان می آمدند و با او گفتگوی علمی و تبادل نظر می کردند؛ همچون علامه طباطبایی، آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله سید هاشم حداد، علامه محمد تقی جعفری، آیت الله مرتضی مطهری و …

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
قائم ‌مقام فراهانی

برخی پس از مطالعۀ کتاب های ایشان و پی بردن به عمق اطلاعات و نیز بررسی شیوۀ زندگی و راه و رسم آموزش مطالب علمی و دینی و سایر فضایل این بانوی فرزانۀ ایرانی به ستایش  وی پرداختند.

او در زمان حیات خود یک دبیرستان و یک مدرسۀ علمیه تأسیس کرد.

دبیرستان دخترانۀ امین مانند دیگر مدارس بود، با این تفاوت که فقط از دبیران خانم استفاده می شد. سپس با شکوفا شدن تدریجی مدرسه، تعداد دانش آموزان افزایش یافت و دبیرستان در میان مردم به شهرت رسید و تا سال 1352 به کار خود ادامه داد و در این سال به دولت واگذار شد. اما «مکتب فاطمیه» مانند سایر حوزه های علمیه زیر نظر بانوی ایرانی به کار خود ادامه داد و تا امروز زیر نظر زبده ترین شاگردان بانوی ایرانی اداره می شود. 

بانو امین پس از سال ها تلاش در راه علم در سال 1363 ه.ش به دیار باقی شتافت.

400357_AVvoVoNa1 copy

تنظیم و ویرایش: نشریه اینترنتی نوجوان ها

t بانو نصرت امین، اولین مجتهده تاریخ ایران
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *