ترفندی ساده برای تقویت حافظه

t ترفندی ساده برای تقویت حافظه

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

بی

اگر می خواهید قدرت به یادآوردن اطلاعات را در خود افزایش دهید راهکاری ساده می تواند کمک قابل توجهی به شما کند.

اگر از شما خواسته شود تا فهرستی از شماره های تلفن و یا یک سری اطلاعات دیگر را به یاد آورید شما چه کار خواهید کرد؟ احتمالا شما هم راه را اشتباه خواهید رفت.

به گزارش نشریه اینترنتی نوجوان ها به نقل از بی بی سی، یکی از نکات جالب در مورد ذهن این است که با وجودی که همه ما می دانیم ذهن داریم ولی به طور دقیق و کامل نمی دانیم چطور باید از آن استفاده کنیم، چون نمی دانیم چطور باید در مورد نحوه فکر کردن خود فکر کنیم. به همین دلیل نقاط کوری در شیوه استفاده از ذهنمان وجود دارد.

بخشی از ذهن که نقاط کور زیادی در مورد آن وجود دارد یادگیری است و به همین دلیل نمی دانیم برای یادگیری چه طور می توانیم بهترین استفاده را از ذهن خود کنیم.

در تحقیقی که اخیرا انجام شده است پژوهشگران از گروهی از دانشجویان خواستند تا چندین جفت کلمه سواحیلی و انگلیسی را یاد بگیرند تا وقتی برای مثال به آن ها کلمه سواحیلی “ماشوا” داده شد بگویند که معنی آن “قایق” است. سپس قرار شد پس از یک هفته از آن ها یک امتحان بگیرند.

حال اگر قرار بود ما نیز در این آزمون شرکت کنیم احتمالا ما نیز شروع می کردیم به تهیه یک فهرست و حفظ کردن آن ها. سپس هنگام تمرین کلماتی را که فکر می کردیم بلدیم  از فهرست حذف می کردیم تا تمرکز بیش تری روی کلماتی داشته باشیم که به نظر ما دشوارتر هستند. دقیقا همین قسمت کار اشتباه است و می تواند نتایج فاجعه باری که حتی تصورش را هم نمی کنید در امتحان برای شما رقم بزند.

در این تحقیق پژوهشگران از دانشجویان خواستند تا به دو شیوه مختلف برای آزمون آماده شوند. از گروه اول خواستند تا در آزمون های آزمایشی که از خود می گیرند حتی کلماتی را که بلد هستند حذف نکنند و در بین پرسش ها قرار دهند.

از دسته دوم خواسته شد تا به شیوه سنتی کلماتی که بلد هستند را از آزمون های آزمایشی حذف کنند و فقط روی کلماتی که برایشان دشوار است متمرکز شوند.

در روز آزمون اختلاف قابل توجهی در عملکرد دو گروه بود. با وجودی که حذف برخی کلمات هنگام مطالعه اختلافی در عملکرد دو گروه ایجاد نکرده بود، اما حذف برخی کلمات از آزمون های آزمایشی تاثیر زیادی ایجاد کرده بود.

دانشجویانی که از استراتژی سنتی حذف کلمات در آزمون ها استفاده کرده بودند حدود 35 درصد از جفت ها را به یاد می آوردند در حالی که گروه دیگر که تمام کلمات را در آزمون ها داشتند حدود 80 درصد از مطالب را به یاد می آوردند.

این در حالی است که بسیاری از مشاوران آموزشی همواره این توصیه را به دانش آموزان می کنند تا از استراتژی حذف استفاده کنند ولی نتایج تحقیق جدید احتمالا آن ها را بر آن خواهد داشت تا در این توصیه خود تجدید نظر کنند.

نتیجه این تحقیق به طور خلاصه این است که برای یادگیری بهتر و تقویت قدرت به یادآوردن اطلاعات می توانید مطالب و یا اطلاعاتی را که بلد هستید حذف کنید ولی هنگامی که خود را امتحان می کنید و در آزمون های آزمایشی حتما باید ترکیبی از همه مطالب وجود داشته باشد، چه مطالبی که بلد هستید و چه مطالبی که بلد نیستید؛ چرا که تلاش برای حفظ کردن اطلاعات راه حل مناسبی برای یادگیری نیست، بلکه تمرین مکرر برای به یادآوردن اطلاعات است که باعث استفاده بهینه از ذهن برای یادگیری مطالب می شود.

 

 

 

 

t ترفندی ساده برای تقویت حافظه
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اتو، موها را بدرنگ می‌کند؟

‫1 نظر ارسال شده در “ترفندی ساده برای تقویت حافظه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *