درس ۴-۳: لایه های مدل OSI

t درس 4-3: لایه های مدل OSI

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

اکنون به شرح هفت لایه شبکه می پردازیم.

ابتدا به توضیح لایه Application می پردازیم و دلیل این که از لایه هفتم شروع می کنیم این است که اولین پروسه از سازماندهی داده در این لایه صورت می پذیرد تا به لایه های پایین تر برسد. لایه Application Network API در حقیقت لایه رابط برنامه نویسی بین کامپیوتر و شبکه می باشد. برنامه های کامپیوتر از طریق این رابط با شبکه ارتباط برقرار می کنند. 
لایه ششم Presentation می باشد که وظیفه فرمت دهی داده را بر عهده دارد (Formatting Data).
لایه پنجم Session می باشد که وظیفه آن همگام سازی و همزمان سازی ارتباط بین دو کامپیوتر مبدا و مقصد می باشد و بررسی می کند که دو کامپیوتر هماهنگ هستند و هیچ داده ای از بین نمی رود.  (Synchronization)
لایه چهارم Transport است. وقتی می خواهیم یک داده را در شبکه ارسال کنیم نمی توانیم تمام بیت های اطلاعاتی را به یک باره و یک جا ارسال کنیم. در نتیجه بایستی آن را به Packet هایی تبدیل کنیم. وظیفه لایه Transport یا انتقال همین تبدیل داده به بسته های کوچک است. (Packets)
لایه سوم Network: به یاد دارید که گفتیم برای این که یک بسته به مقصد برسد بایستی آدرس مبدا و مقصد بر روی آن قرار داشته باشد. در اینجا نیز وظیفه لایه Network آدرس دهی و مسیریابی بسته است. آدرس دهی در کامپیوتر توسط IP Address صورت می پذیرد که در مباحث بعدی درباره آن به صورت کامل شرح می دهیم. (Addressing / Routing)

لایه دوم Data Link که وظیفه Data Frames یا بسته بندی داده را برعهده دارد. در این لایه همچنین برچسب مک آدرس به بسته اضافه می شود.  (Data Frames)
لایه آخر یا بهتر است بگوییم لایه شماره یک لایه Physical یا فیزیکی شبکه است و حالتی را که کامپیوتر به شبکه متصل شده است نشان می دهد. (Hardware)

 OSI.nojavanha

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش تمیز کردن کیبورد کامپوتر

آماده اید؟ درس بعدی را شروع کنید: درس چهارم – جریان داده در مدل OSI

نوشته: مهدی فاریابی

t درس 4-3: لایه های مدل OSI
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *