دلیل پرواز پرندگان مهاجر به شکل V کشف شد

دلیل پرواز پرندگان مهاجر به شکل V کشف شد
t دلیل پرواز پرندگان مهاجر به شکل V کشف شد

همواره این سوال مطرح بوده است که چرا پرواز پرندگان مهاجر به شکل V انجام می گیرد؟

دانشمندان می دانستند پرواز پرندگان مهاجر به شکل V نمی تواند به صورت تصادفی و بدون دلیل باشد چون پرندگان همیشه برای پروازهای طولانی این الگو را ایجاد می کنند اما موفق به کشف دلیل این امر نشده بودند. اخیرا گروهی از دانشمندان دانشگاه آکسفورد انگلیس کشف کردند پرندگان با پرواز به این شکل تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.

مهاجرت کاری بسیار سخت و طاقت فرساست و تحقیقات پیشین نشان داده است تا 35 درصد از پرنده های جوان ممکن است بر اثر خستگی در طول مهاجرت بمیرند. دانشمندان با مطالعه دقیق پرندگان مهاجر کشف کردند پرواز به صورت V به پرندگان کمک می کند در حین پرواز  10 تا 14 درصد انرژی کمتری مصرف کنند. دلیل این امر این است که پرندگان به این صورت روی جریان هوایی که پرنده جلویی ایجاد کرده است پرواز می کنند و به انرژی کمتری نیاز دارند. اما پرنده ای که در نوک V یعنی جلوتر از همه پرواز می کند و رهبری سایر اعضای گروه را برعهده دارد کار طاقت فرسایی دارد چون از پرنده دیگری کمک نمی گیرد.

دلیل پرواز پرندگان مهاجر به شکل V کشف شد

چون پرواز در نوک V کار سختی است پرندگان یک گروه به صورت نوبتی و در فواصل زمانی برابر و مشخص پرواز در این نقطه را عهده دار می شوند. این تحقیق نشان داد مهاجرت پرندگان یک کار گروهی بسیار دقیق است که از طریق همکاری منظم و برنامه ریزی شده همه اعضا گروه انجام می شود. این تحقیقات نشان داد پرندگان حتی اگر در گروهی دو تایی در حال مهاجرت باشند یکی کمی جلوتر پرواز می کند و در فواصل مشخص جای خود را تغییر می دهند تا از این طریق در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه دوچرخه اختراع شد؟

استیو پرچوگال، محقق این تحقیق و همکارانش، ردیاب و سرعت سنج کوچکی به هر پرنده متصل کردند تا حرکت باد را کنترل کنند.نتایج این تحقیق نشان داد: پرندگان از جریان هوای ناشی از پرنده جلویی برای حرکت خود استفاده می‌کنند. اما دانشمندان عملکرد استفاده از این مورد را نمی‌دانستند به همین دلیل به کمک هواپیماهای تحقیقاتی کوچک پرندگان را تا ایتالیا تعقیب کردند.این محققان اظهار کردند: اگر هر پرنده خود را در گوشه سمت راست پرنده بالایی قرار دهد، می‌تواند از این موقعیت استفاده کند.

دلیل پرواز پرندگان مهاجر به شکل V کشف شد

دلیل دوم پرواز پرندگان مهاجر به شکل V آن است که پرواز در دسته هایی به شکل V سبب می شود پرندگان جلوی دید یکدیگر را سد نکنند و هر کدام دید بازی نسبت به مقابل خود داشته باشند. نتایج مدل سازی های رایانه ای نیز نشان می دهد برای به دست آوردن همزمان این دو مزیت، بهترین وضعیت پرواز برای دسته پرندگان به شکل V است. نکته جالب این است که در مدلسازی های رایانه ای، برخورداری از هیچ کدام از این دو نکته (دید بهتر و مقاومت هوایی کمتر) به تنهایی سبب پیدایش شکل V برای دسته پرندگان نمی شود بلکه ترکیب آنها با یکدیگر است که سبب انتخاب شکل V توسط رایانه می شود

t دلیل پرواز پرندگان مهاجر به شکل V کشف شد
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *