راز جزیره ای که شبیه اثر انگشت است!

t راز جزیره ای که شبیه اثر انگشت است!

این جزیره کوچک که در دریای ادریاتیک در جانب ساحل کرواسی قرار گرفته است ۱.۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و به طور کامل با دیوارهای سنگی منحصر به فرد و عجیبی محافظت شده است.

وقتی از بالا و از آسمان به آن نگاه کنید آن را بیضی شکل و همانند اثر انگشت غول پیکری خواهید یافت که بر گستره آبی دریا خودنمایی می کند.  اما راز این جزیره چیست و چرا به این شکل دیده می شود؟!

اثر انگشت (1)جزیره بالژناک کرواسی به دلیل وجود دیوارهای سنگی که درون آن وجود دارد به این شکل درآمده است، در بسیاری از کشورهای اروپایی مانند ایرلند، انگلستان و اسکاتلند شما می توانید شبیه این دیوارهای سنگی عجیب را ببینید که در روستاهای کرواسی تعداد آن ها بیش تر است.

اثر انگشت (2)در روستاهای کرواسی از این دیوارهای سنگی به عنوان مرزبندی بین زمین های زراعی استفاده می شود. از آن جا که بسیاری از سواحل کرواسی توپوگرافی «کارستی» دارد و یا به عبارت دیگر سنگی و صخره ای هستند، برای همین کشاورزان کروات، سنگ ها را از خاک جدا کرده و محصولات را در خاک می کاشتند و با سنگ های به جای مانده اطراف زمین های زراعی خود را دیوارچین می کردند.

اثر انگشت (3)دیوارهای سنگی این جزیره تا ۲۳ کیلومتر امتداد دارند و به تازگی دولت کرواسی از یونسکو خواسته تا این جزیره را در فهرست جهانی میراث فرهنگی قرار دهند.

اثر انگشت (4)این دیوارهای سنگی علاوه بر مرزبندی بین زمین ها از محصولات کشاورزی در برابر وزش بادهای شدید محافظت می کنند.

اثر انگشت (5)

اثر انگشت (6)

tabnakbato.ir

t راز جزیره ای که شبیه اثر انگشت است!
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
به احترام بازماندگان جنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *