گفتگو با دانوش قنبری نوجوان موفق ،خوشنویس و ربات ساز

t گفتگو با دانوش قنبری نوجوان موفق ،خوشنویس و ربات ساز
t گفتگو با دانوش قنبری نوجوان موفق ،خوشنویس و ربات ساز

این بارپای حرف های یک نوجوان ربات ساز وهنرمند نشسته ایم.

خودتان را برای کاربران سایت نوجوانها معرفی کنید

دانوش قنبری متولد1385 و  دانش آموز دوره اول متوسطه دبیرستان استعدادهای درخشان گرمسار.

چطور به رشته رباتیک و ساخت وطراحی ربات علاقه پیدا کردید؟

پدر و مادر من هر دو در دانشگاه  رشته الکترونیک میخواندند و به همین دلیل در خانه ما لوازم الکترونیکی زیاد پیدا می شد ومن نیز به همین دلیل به رشته الکترونیک علاقه پیدا کردم

همچنین یادم می آید که وقتی پیچ گوشتی می دیدم برمی داشتم و با آن اسباب بازی هایم را باز می کردم و خیلی دوست داشتم بدانم که چطور این وسایل کار می کنند و از همان اول خیلی کنجکاو بودم.

به عنوان یک ربات ساز چه مقام هایی در این رشته کسب کرده اید؟

در سال 93یک مقام سوم در شهرستان و در همان مسابقه طرح رباتم مقام اول را کسب کرد. همچنین درسال97 دو مقام اول در نادکاپ دانشگاه شریف به دست آوردم.

کسانی که می خواهند وارد رشته رباتیک شوند چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

کسی که می خواهد وارد این رشته شود باید در درجه اول علاقه داشته باشد وکنجکاوباشد ومهمتر از آن هم که بتواند خوب ببیند تا بتواند هرچیزی که اطرافش هست به خوبی نگاه کند و سعی کند در ذهن خود دنبال این باشد که آن وسیله را چطور بهتر کند مثلا همین تاب ساده ای که در هر پارکی مشاهده می شود اول خوب ببیند که چطور کار می کند وبعد فکر کند که چکار کند تا این تاب جذاب تر باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با آقای محمدرضا کریمی؛ قهرمان مکعب روبیک با یک دست

ربات ساز

یک نوجوان ربات ساز دوست دارد چه رباتی بسازد؟

اغلب  تصادفات بر اثر صحبت کردن با موبایل پشت فرمان است من می خواهم دستگاهی بسازم که وقتی ماشین کوچکترین حرکتی کرد یک پالس برای موبایل بفرستد تا بتواند امواج رادیویی را مختل کند و نگذارد فرد در هنگام رانندگی با موبایل صحبت کند

این یکی از ایده هایی است که دارم و دوست دارم که حتما طراحی کنم و اگر بشود به ثبت برسانم البته باید همه جوانب را در نظر بگیرم

خاطره ای از ساخت ربات و مسابقات تعریف کنید

تابستان سال 93 بود باید برای ربات خودمان یک طرح انتخاب می کردم و من هم با الهام از تصویری که روی لباسم بود طرح رباتم که شبیه هلیکوپتر بود را انتخاب کردم.

آقای دانوش قنبری شما تا به حال شکست خورده اید؟

بله، من معتقدم که شکست خوردن پلی به سوی پیروزی است . آدم از شکست هایش درس می گیرد.مهمترین شکستم برای همان مسابقه سال 93بود. رباتم عالی بود ولی در مسابقه باتری مشکل پیدا کرد ومن نتوانستم اول بشوم ودر آن زمان برایم خیلی سخت بود قبول این موضوع واینکه من تازه اول راه هستم وباید حالا ،حالاها شکست را تجربه کنم.

الگوی شما در این رشته وبه عنوان یک ربات ساز کیست؟

الگوی اول هرکس در زندگی نزدیکان او هستند و من برای شروع از والدینم الگو گرفتم وسایل الکتریکی درخانه بود و استفاده از آنها در جرقه های من بی تاثیر نبوده همچنین روزی در مورد ادیسون کتابی خواندم در مورد پشت کارش و استعدادی که در کارش داشت آنجا بود که به خودم گفتم من هم باید تحولی ایجاد کنم تا زندگی آسان تر شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با نویسنده نوجوان زهرا زارع

خنده دار ترین رباتی که دیده اید چه بوده است؟

به نظرم من هیچ رباتی خنده دار نیست.برای ساخت همه ربات ها تلاش شده و هرچقدر هم که خنده دار باشد باز هم تلاش سازندش  قابل ستاش است.

ولی در یکی از مسابقات ربات های جنگجو دیده بودم رباتی کوچک وخنده دار بود که ظاهرش نشان می داد به راحتی می بازد؛ ولی در کمال ناباوری همان ربات کوچک برنده مسابقه شد . در ذهن من ضرب المثل فلفل نبین چه ریزه تشکیل شد و من هم کلی خندیدم.

  به عنوان یک نوجوان ربات سازبه جز حرفه رباتیک چه فعالیت های دیگری دارید؟

آدمی هستم که عاشق رباتیک و ساخت وسازهستم .ولی همیشه که نمی توانم فقط بسازم. من وقتی که خسته می شدم آهنگ گوش می کردم. ولی یک روزی فکری به سرم زد که چرا خودم آن آهنگ را نزنم.من در زمینه موسیقی فعالیت دارم و وقت های آزادم را به نقاشی و خطاطی می پردازم.

کمی درباره خطاطی برایمان تعریف کنید

قلم خطاطی برای افراد راست دست طراحی شده ومن چپ دست هستم. اوایل کار این قضیه باعث آزار من می شد ولی به خودم قول دادم بااینکه این هنر برای من ساخته نشده من با سماجت و تلاش باید بتوانم این کار را انجام بدهم. در نهایت الان به آسانی با دست راستم خطاطی می کنم و چندین مقام شهرستانی در این حوزه دارم.

در حوزه موسیقی چه فعالیتی دارید؟

قبل از اینکه به این سوال جواب بدهم باید بگویم که من دوست دارم وقتی موفقیتی کسب می کنم تمام احساس موفقیت برای خودم باشد نه کس دیگری.من حدود 6ماه است که  به کلاس های ویولن می روم و علاقه خاصی هم به صدای زیبای آن دارم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگوی اختصاصی با مهران رجبی؛ فکر نمی کنم کسی در ایران نوجوانی من را تجربه کرده باشد

ربات ساز

بیشتر چه نوع موسیقی هایی گوش می دهید؟

من بیشتر موسیقی های اصیل ایرانی را گوش می کنم .چون یک احساس خاصی پشت این آهنگ ها خوابیده وقتی این نوع آهنگ ها رو گوش می کنم آن تلاشی که برای ساخت این آهنگ شده را احساس می کنم. طوری که احساس می کنم آهنگ دارد با من صحبت می کند.

برنامه ریزی خاصی برای موسیقی و خطاطی دارید؟

من موسیقی و خطاطی را برای دلخوشی خودم ادامه می دهم . اگر بشود علاقه زیادی هم دارم که به دیگران هم یاد بدهم.

آقای قنبری  ربات ساز ، برنامه ریزی شما برای آینده چیست؟

هیچ کس از آینده خبری ندارد. پس من تلاش خودم را می کنم که از همین روزها بهترین استفاده راببرم تا بتوانم آینده بهتری داشته باشم.

ربات ساز

صحبت شما با نوجوانان؟

تنها حرفی که با جوانان و نوجوانان دارم این است که علایقشان را دنبال کنند وهیچ وقت در زندگی از حرف (ن) استفاده نکنند،نمیتونم،نمیشه،….واقعا مانع پیشرفت می شود.

کلام آخربه عنوان یک نوجوان ربات ساز و هنرمند؟

به امید آینده بهتر برای داشتن کشوری آباد با جوانان شاد و سلامت.

گفتگو : سجاد زین العابدین

t گفتگو با دانوش قنبری نوجوان موفق ،خوشنویس و ربات ساز
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *