روبات ها و خطرات آنها

t روبات ها و خطرات آنها

 

خطر رباتها (2) 

روبات ها مانند سایر ماشین آلات و ابزار و ادوات ممکن است مخاطره آمیز باشند . آنها ممکن است در یک لحظه مهم از کار بیفتند یا قطعاتی از آنها بشکنند و رها شوند و انسان را مصدوم کنند . روبات هایی که در محیط کارخانه ها با نیروی الکتریسیته قوی ، سیستم مایعات یا گازهای تحت فشار ، مواد شیمیایی خطرناک و قطعاتی که خیلی سریع می چرخند سروکار دارند ، در صورتی که اختلالی در کار آنها روی دهد بسیار خطر آفرین اند .

هیچ صدمه ای به انسان نمی رسانند

 سه قانون کلی روباتیک ، قوانینی هستند که همه روبات ها باید از آنها تبعیت کنند . این قوانین نه به وسیله کارشناسان و متخصصان روبات ، بلکه به دست یک نویسنده داستان های علمی – تخیلی به نام ایساک آسیموف در سال 1942 میلادی نوشته شدند . نخستین قانون می گوید که یک روبات نباید به یک شخص آسیب برساند یا او را مصدوم کند . در زندگی واقعی جراحاتی که از سوی روبات ها به انسان وارد می شود ناشی از حوادث اتفاقی اند و روبات ها عمدا قصد آسیب رساندن به انسان ها را ندارند . در سال 1979 میلادی در ایالت میشیگان آمریکا ، بازوی مکانیکی یک روبات کارخانه با فردی برخورد کرد و موجب مرگ وی شد . این حادثه مرگبار نخستین تلفات انسانی ثبت شده مربوط به روبات هاست .

 خطر رباتها (1)

دردسر بزرگ

در کارخانه ها و مراکز صنعتی ، روبات ها در کنار بسیاری دیگر از ماشین های غول پیکر و نیرومند نظیر مته های عظیم و تجهیزات جوشکاری مشغول به کارند . همه این ماشین آلات در صورتی که بشکنند ممکن است حوادث گوناگون به بار آورند و از اینرو هنگام کار با آنها اقدامات ایمنی لازم تدارک دیده شده است . روبات ها طوری طراحی می شوند که اگر اختلالی در کار آنها روی دهد یا بشکنند بلافاصله به طور خودکار متوقف می شوند . علل بعضی از حوادث ناشی از سهل انگاری افراد است که اقدامات احتیاطی و نکات ایمنی را رعایت نمی کنند و روبات ها مسبب آنها نیستند .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی سایت موزه صنعت برق

کارگران هنگام کار از کلاه های ایمنی ، نقاب های محافظ صورت ، دستکش ها و لباس های محافظ استفاده می کنند . همه این وسایل ایمنی به منظور کاهش آسیب ها و صدمات احتمالی در حین کار طراحی و در اختیار آنها قرار داده می شوند . این آسیب ها و صدمات نه فقط از سوی روبات ها بلکه ممکن است از طرف هر نوع ماشین آلات دیگر متوجه کارگران شود .

مشکلات جزیی

قطعات کوچک ممکن است از بدنه یک روبات عروسکی جدا شوند یا بشکنند و لبه های تیز آنها خطر آفرین باشند یا آن که کودکان کم سن و سال ممکن است این قطعات ریزه میزه را بردارند و در دهانشان بگذارند و ببلعند . اما این خطرات در مورد همه نوع وسایل اسباب بازی ، از خرس های اسباب بازی گرفته تا سفینه های فضایی ، صدق می کند و فقط مختص اسباب بازی های روباتی نیست . همه این اسباب بازی ها پیش از عرضه شدن در فروشگاه ها مراحل آزمایشی متعددی را از لحاظ ایمن بودن پشت سر می گذارند .

 

                                                                                                                   روبات ها در خانه ها و دنیای سرگرمی

                                                                                                                   نوشته : استیو پارکر

                                                                                                                   مترجم : مجید عمیق

 

t روبات ها و خطرات آنها
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “روبات ها و خطرات آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *