سیری در دنیای ماهی ها

t سیری در دنیای ماهی ها

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

fish-nojavanha (3)

ماهی تقریبا در تمام محیط های آبی در سیاره زمین زیستگاه دارد. پوشش بدن و اندام داخلی این نوع جانور باعث شده که حتی چند گونه از ماهی ها در اعماق یخ زده قطب جنوب هم زندگی کنند، در حالی که گونه هایی نیز وجود دارند که در دمای بالاتر از 40 درجه سانتیگراد در استخر های صحرای نوادا در آمریکا زندگی می کنند.

 تنوع بسیار در زیستگاه های ماهی در سر تا سر جهان، موجب تکامل در شکل، اندازه و رنگ بی شمار ی در ظاهر ماهی ها شده است.

تنوع مشاهده شده در ظاهر ماهی نتیجه میلیون ها سال تکامل است. طبیعت این جانداران باعث شده است که ظاهر خارجی، آناتومی داخلی و رفتار هر ماهی شکل خاصی داشته باشد و به همین دلیل بتواند با چالش های محیط  انحصاری زندگی اش سروکار داشته باشند تا جایی که میلیاردها گونه ماهی در دریاها و آب های تازه جهان به وجود آمده اند. بیش تر گونه ها با جداسازی به وجود آمده اند.

این اتفاق زمانی می افتد که جمعیت ماهی ها به 2 یا چند گروه کوچک تر تقسیم شود. انتخاب طبیعی که این آبزیان در آن سهیم هستند سبب شده است که آن ها در هر گروه با روش های تقریبا متفاوت عمل کنند و به تبع آن تغییراتی را انجام دهند. بنابراین اگر اعضای هر دو گروه دوباره به هم برسند آن قدر متفاوت هستند که نمی توان به راحتی آن ها را از هم اصلاح نژاد کرد. به عبارتی بهتر می توان گفت یک گونه جدید به وجود آمده است.

fish-nojavanha (2)

تنوع ماهی ها 

ماهی ها از نظر شکل ظاهری، ساختمان بدن و اندازه به حدی متنوع هستند که برای شناسایی کلی آن ها احتیاج به طبقه بندی خاصی می باشد. در حال حاضر کارشناسان تلاش های زیادی برای طبقه بندی ماهی ها با روش های متفاوت انجام داده اند. به طور کلی ماهی ها به سه گروه تقسیم می شوند:

1- ماهی های بدون آرواره

2- ماهی های غضروفِی

3- ماهی های استخوانی

fish-nojavanha (1)

t سیری در دنیای ماهی ها
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
در مورد طلا بیشتر بدانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *