سیگار یک سوم جوانان چینی را به کام مرگ می‌کشد

t سیگار یک سوم جوانان چینی را به کام مرگ می‌کشد

سیگار

گزارش‌ها حاکی است یک سوم مردان زیر بیست سال چینی به علت بیماری‌های ناشی از سیگار دچار مرگ زودرس خواهند.

تحقیقی که در نشریه پزشکی لنست منتشر شده، نشان می‌دهد دو سوم مردان چینی سیگار کشیدن را قبل از بیست سالگی شروع می‌کنند و نیمی از آنها به علت این عادت بد جان خود را از دست خواهند داد.

این نتیجه دو تحقیق ملی به فاصله ۱۵ سال در چین است که صدها هزار نفر را بررسی کرده است.

در سال ۲۰۱۰ سیگار جان یک میلیون نفر را در چین گرفت اما اگر روند فعلی ادامه پیدا کند تا سال ۲۰۳۰، هر سال دو میلیون نفر -عمدتا مردان- دچار “همه‌گیری مرگ زودرس” خواهند شد.

چین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده سیگار در دنیا است. از هر سه نخ سیگاری که در دنیا دود می‌شود یک نخ در چین آتش زده می‌شود.

شمار سیگاری‌های چین به سیصد میلیون نفر می‌رسد که معادل یک چهارم جمعیت این کشور است و سیگار به قیمت ارزان در دسترس همه حتی فقرا است.

سیگار کشیدن در چین بیشتر عادتی مردانه است، نیمی از مردان چینی سیگار می‌کشند -به طور متوسط روزی ۲۲ نخ- اما فقط ۲.۴ درصد زنان چینی اهل دود هستند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی فقط یک چهارم چینی‌ها می‌توانند بیماری‌های ناشی از سیگار مثل سرطان ریه یا بیماری قلبی را نام ببرند، از این رو در چین فقط ۱۰ درصد سیگاری‌ها به میل خود سیگار را ترک می‌کنند.

دولت سیگار کشیدن در اماکن عمومی و فضای سر بسته را از تقریبا دو ماه پیش در پکن ممنوع کرده اما این عادت بد چنان رایج است که در عمل به اجرا در نیامده، شاید دلیل دیگر این باشد که تجارت سیگار برای دولت سودآور است و سالی ۶.۷ میلیارد دلار از آن مالیات می‌گیرد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کردهسیگار نیمی از مصرف‌کنندگانش را در دنیا می‌کشد.

گاردین

 

t سیگار یک سوم جوانان چینی را به کام مرگ می‌کشد
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مقاله شماره (3): خانم بدیهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *