رنگین کمان چگونه به وجود می آید؟

رنگین کمان چگونه به وجود می آید؟
t رنگین کمان چگونه به وجود می آید؟

 

یکی از شاهکارهای خلقت رنگین کمان است. رنگین کمان نمایش عالی از پراکندگی نور و مدرکی است دال بر چگونگی تشکیل طیف امواج طولی نور که هر کدام با یک رنگ مجزا همراه است. آیا تا به حال با خود فکر کرده اید رنگین کمان چگونه به وجود می آید؟

مشاوره سئو حرفه ای با زهرا رئیسی🔥 (کلیک کنید)😍

قطرات آب پراکنده در جو به صورت عدسی نوری عمل می کنند. آب به صورت یک محیط با تراکم نوری متفاوت از هوای اطراف خود عمل می کند. امواج نور هنگامی که از یک محیط به یک محیط دیگر عبور می کنند منعکس می شوند. کاهش در سرعت ورودی نور به قطره آب موجب انحراف مسیر نور از حالت طبیعی می شود، یعنی در هنگام ورود و خروج نور از قطره، قطره آب موجب انحراف در مسیر نور می شود.

اگر رنگین کمان را از روی زمین ببینید، اغلب به صورت یک قوس نیم دایره ای در آسمان دیده می شود. اگر کسی آن را در هواپیما دیده باشد، حتما رنگین کمان را به صورت یک دایره کامل دیده است. این دایره (یا نیم دایره) به دلیل وجود قطره های آب پراکنده در جو است که قابلیت متمرکز شدن نور پراکنده در زاویه 40 تا 42 درجه نسبت به مسیر اصلی نور از خورشید را دارند.

این قطرات آب در واقع یک قوس دایره ای را تشکیل می دهند که هر قطره در قوس نور را پراکنده می کند و آن را به بیننده منعکس می کند. هر قطره در قوس کل طیف مرئی نور را منعکس و پراکنده می کند. هر رنگ در رنگین کمان با زاویه خاصی منعکس می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گاو دریایی (گوکین) پستاندار کمیاب و در معرض انقراض آب های جنوبی ایران

رنگین کمان)1(

رنگین کمان به پراکندگی نور توسط قطرات باران محدود نمی شود. ترشح آب در پایه آبشار موجب ایجاد مه آب در هوا می شود که اغلب رنگین کمان را به وجود می آورد. ریزش آب در حیاط نیز یک منبع معمول رنگین کمان است. آفتاب درخشان و قطرات پراکنده ی آب و زاویه مناسب دید سه مولفه لازم برای دیدن یکی از شگفت انگیزترین شاهکارهای بزرگ خلقت هستند.

عکسهای زیبای رنگین کمان

پدیده ی زیبای رنگین‌کمان‌ را می‌توان پس از بارش باران، هر زمان که قطرات آب در هوا وجود دارند و نور خورشید از پشت سر در یک زاویه عمودی کوچک می‌تابد مشاهده کرد . همواره رنگین‌کمان هایی که بواسطهٔ نور خورشید بوجود می‌آیند در بخشی از آسمان درست در سوی مخالف خورشید ظاهر می‌شوند.

اغلب جلوه‌های تماشایی رنگین‌کمان زمانی رخ می‌دهند که نیمی از آسمان هنوز با ابرهای بارانی تاریک است و ناظر در نقطه‌ای در جهت خورشید که آسمان آن صاف است قرار دارد . مقوله رنگین‌کمان از نظر علمی حرف و حدیث کم ندارد هرچند تماشای منظره های زیبای رنگین‌کمانی دست کمی از دیگر عجایب شگفت انگیز طبیعت ندارد …

رنگین کمان 

رنگین کمان 

رنگین کمان 

CB017727

Rainbow.nojavanha6

Rainbow.nojavanha7

Rainbow.nojavanha9

Rainbow.nojavanha10

Rainbow.nojavanha11

Rainbow.nojavanha12

Rainbow.nojavanha13

t رنگین کمان چگونه به وجود می آید؟
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *