فیبروز کبدی حاصل داروهای نیروزا که باعث مرگ زودهنگام می‌شود!

t فیبروز کبدی حاصل داروهای نیروزا که باعث مرگ زودهنگام می‌شود!

داروهای نیروزا (1)مربی بین‌المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB با تشریح «کبدشوری» به‌عنوان یک اصطلاح غیرعلمی بین مربی‌نماهای ورزشی گفت: «فیبروز کبدی» حاصل مصرف داروهای نیروزا است که باعث مرگ زودهنگام می‌شود.

برخی از مربی‌نماهای تمامی رشته‌های ورزشی در توجیه تجویز داروهای استروییدی برای ورزشکاران با به‌کار بردن اصطلاح و جمله مضحک این‌چنین بیان می‌کنند: «با قطع مصرف داروها و مصرف کبدشور آنزیم‌های کبد شما به حالت نرمال برمی‌گردد»، جمله‌ای بسیار مضحک و غیرعلمی.

در این رابطه اکبر خزایی ــ مربی بین‌المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB در توضیح این اصطلاح غیرعلمی عنوان کرد: دارو یا ماده‌ای با عنوان بسیار ابتدایی و غیرعلمی کبدشور وجود ندارد، بلکه با قطع مصرف چربی‌های مضر، نمک و مشروبات الکلی برای افرادی که از این مواد استفاده می‌کنند و مصرف برخی داروها و عرقیات گیاهی که در طب سنتی ادعا بر این است که می‌توانند عملکرد کبد را بهبود بخشند می‌توان تا حدی از بالا رفتن آنزیم‌های کبد نظیر SGOT ،SGPT ،BiLi ،ALK_p جلوگیری کرد.

خزایی ادامه داد: بنابراین حداقل جمله‌ای که در شأن یک کارشناس یا مربی ورزشی باشد این است که گفته شود سم‌زدایی کبد؛ زیرا جمله‌ای تحت عنوان «کبدشوری» در هیچ منبع علمی و مورد تأیید نه وجود دارد و نه اشاره شده است.

این محقق علوم پزشکی ورزشی ادامه داد: با هر بار مصرف داروهای نیروزا، مشروبات الکلی، مصرف مداوم چربی‌ها و مصرف خودسرانه سایر داروها، کبد دچار فیبروز می‌شود که هرچند با قطع و اصلاح علت ایجاد کننده آنزیم‌های مورد اشاره فوق به حالت نرمال برمی‌گردند ولی فیبروز ایجادشده هرگز از بین نخواهد رفت و این روند و ایجاد فیبروزها با مصرف مداوم و دوره‌های متعدد طی چندین سال باعث تخریب کامل بافت‌ها و سلول‌های کبد و در نتیجه سیروز کبد خواهد شد و شخص با این دنیا خداحافظی خواهد کرد.

خزایی در تشریح فیبروز کبد توضیح داد: به‌طور مثال با هر بریدگی و بخیه ایجاد شده بر سطح پوست پس از ترمیم کامل زخم باز هم آثار و جای بخیه و یا گاهی گوشت اضافه ایجاد می‌شود که در جایگاه مقایسه با همان فیبروز کبد است که با قطع مصرف استروییدها یا همان داروهای دوپینگ و نیروزا آنزیم‌های کبد کاهش می‌یابد و به سطح نرمال می‌رسد ولی فیبروز ایجاد شده همانند جای زخم سطح پوست در کبد باقی خواهد ماند.

مربی بین‌المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB در خاتمه خاطرنشان کرد: پس هیچ‌گاه تحت تأثیر مربی‌نماها یا برخی نسخه‌پیچ‌های داروخانه‌ها که اخیرأ لاین بیزینسی فوق‌حرفه‌ای با تجویز و فروش داروهای استروییدی و پپتاییدی برای ورزشکاران در برخی داروخانه‌ها باز کرده اند قرار نگیرید.

salamatnews.com

t فیبروز کبدی حاصل داروهای نیروزا که باعث مرگ زودهنگام می‌شود!
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دانستنی هایی درباره بدن انسان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *