لباس های ضد آتش چطور ساخته می شوند و چگونه کار می کنند؟

t لباس های ضد آتش چطور ساخته می شوند و چگونه کار می کنند؟
t لباس های ضد آتش چطور ساخته می شوند و چگونه کار می کنند؟

لباس های ضد آتش (Bunkergear) از چندین لایه‌ی مختلف ساخته شده‌اند و از چند راه مختلف فیزیکی و شیمیایی جلوی سوختن آتش‌نشان یا پژوهشگری را که این لباس را به تن دارد می‌گیرند.

طبق استانداردهای آتش‌نشانی، هر لباس آتش‌نشانی باید شامل سه لایه‌ی پوششی باشد؛ محافظ خارجی، لایه‌ی ضد رطوبت و سد گرمایی. میان این قسمت‌ها هوا وجود دارد که مانع بسیار خوبی در برابر نفوذ حرارت است.

t لباس های ضد آتش چطور ساخته می شوند و چگونه کار می کنند؟

مواد ضد آتش در لباس های ضد آتش

کولار(Kevlar) و نومکس (Nomex) از مهم‌ترین مواد مقاومی هستند که در ساخت لباس آتش‌نشانی استفاده می‌شوند. هر دوی این مواد مقاومت زیادی در برابر حرارت دارند. ممکن است از مواد دیگری مثل ترکیب نخ‌های پنبه‌ای با نخ‌های شیشه‌ای در ساخت لباس آتش‌نشانی استفاده کرد.

به جز این لباس معمول ضد آتش، لباس‌های دیگری هم هستند که در شرایط خیلی ویژه ممکن است استفاده شوند. یکی از این لباس‌ها، لباس نزدیک شدن به آتش است که لایه‌ای خارجی با خاصیت بازتاب فلزی دارد تا مقدار زیادی از گرمای آتش را از ابتدا بازتاب کند. این لباس های ویژه و براق در آتش‌سوزی‌های خیلی شدید مثل آتش‌سوزی هواپیماها یا آتش‌سوزی‌های مواد شیمیایی استفاده می‌شوند.

لباس های ضد آتش

همه‌ی این‌ها راه‌های فیزیکی مقابله با حرارت آتش هستند. راه‌هایی شیمیایی هم در کنار این روش‌های فیزیکی می‌توانند به محافظت در برابر آتش کمک کنند. مثلا برخی مواد شیمیایی مثل نمک‌های آمونیوم هستند که در برابر گرما واکنش‌های شیمیایی می‌دهند و مانع پیشرفت آتش می‌شوند. نخ‌های پنبه‌ای به کار رفته در ساختار لباس‌های آتش‌نشانی هم در صورتی که با موادی مثل اسید فسفریک پوشانده شوند مقاومت بالایی در برابر سوختن پیدا می‌کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اولین هواپیمای مریخی را ببینید

t لباس های ضد آتش چطور ساخته می شوند و چگونه کار می کنند؟
امتیاز به این نوشته

‫4 نظر ارسال شده در “لباس های ضد آتش چطور ساخته می شوند و چگونه کار می کنند؟

  1. nojavanha.com :

    کاربر گرامی “معینی زاده”
    شما می توانید با جستجوی عبارت “مراکز فروش لباس آتشنشانی در اصفهان” در اینترنت آدرس نزدیک ترین فروشگاه به محل سکونت خود را پیدا کنید و قیمت را از مراکز خرید جویا شوید.
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  2. تقی سلحشور :

    با سلام .اگر ممکن هست بفرمائیدبعضی افراد اتش سیگار را بین انگشتانشان میگیرند و انگشت انان نمیسوزد بدون شک انها مایعی به انگشتشان میزنند تا جلوی سوزش را بگیرد ایا این ماده وجود دارد؟با سپاس وتشکر بسیار

  3. sajjad :

    سلام خیلی عالی

    فقط مدت مقاومت و درجه حرارت که میتونه این لباسارو بسزونه چقده و بر چه اساسی محاسبه میشه
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *