گفتگو با ماهان سیفی ورزشکار و قهرمان المپیاد

t گفتگو با ماهان سیفی ورزشکار و قهرمان المپیاد
t گفتگو با ماهان سیفی ورزشکار و قهرمان المپیاد

ماهان سیفی  نوجوان ورزشکار و قهرمان المپیاد

گفتگوی این بار ما با نوجوانی  اهل درس و ورزش است. ماهان سیفی علاوه بر ورزشکار بودن قهرمان المپیاد نیز هست.

خودتان را معرفی کنید

به نام افریننده دانش که هرچه داریم از اوست. ماهان سیفی هستم متولد سال 1383 در تهران .

شنیدیم خیلی اهل علم و دانش هستید، تعریف کنید.

از کودکی به یاد دارم که مادرم در کلاس های رباتیک، ژیمناستیک، زبان انگلیسی و موسیقی مرا ثبت نام می کرد؛ تا بتوانم استعداد های خودم را کشف کنم.زمانی که کلاس ششم بودم در کلاس های ریاضی پیشرفته آزمون ورودی علامه طباطبایی شرکت کردم. از آن زمان متوجه علاقه خود  به درس ریاضی شدم.در کلاس هفتم ابتدا در المپیاد زیست شناسی فعالیت داشتم. ولی به علت به حد نصاب نرسیدن این رشته به ناچار در  کلاس های المپیاد ریاضی شرکت کردم.

در اولین جلسه با یکی از محرک های اصلی خود در رشته ریاضی آشنا شدم. استاد رسول زاده که در عین جوانی بسیار سطح علمی بالایی داشتند. ایشان در مسیر المپیاد مرا راهنمایی کردند و سبب موفقیت من در این راه شدند. در کلاس نهم با یکی دیگر از بهترین اساتید المپیاد ایران  آشنا شدم. استاد حاجی احمدی که دلسوزانه ریاضی را به صورت مفهومی به ما آموزش دادند؛ ولی در عین بد اقبالی به دلیل همه گیری بیماری کرونا وارد یک دوران سیاه در آموزش کشور شدیم. به همین دلیل از حضور در کلاس های این استاد دانشمند محروم شدیم.

کلاس دهم با توجه به نصیحت های دلسوزانه و مهربانانه مدیر آموزشگاه خانه ریاضی تهران،جناب اقای دکتر نوری وارد المپیاد شیمی شدم. پایان سال دهم با توجه به مشورت با مشاور های مدرسه، از حضور در المپیاد منصرف شدم و وارد مسیر کنکور شدم.

ماهان سیفی قهرمان المپیاد

در المپیاد ها چه مقام هایی کسب کردید؟

در المپیاد ریاضی مدال برنز جهانی WMC 2018 استرالیا و در IMC2018 بلغارستان مدال برنز کشوری را با عنایت الهی کسب نمودم. مسابقه wmc یا Wits Mathematics Competition یکی از بزرگترین مسباقات ریاضی بین بزرگترین کشور های دنیا است. می توان این المپیاد را یکی از معتبرترین المپیاد های علمی دانست. این المپیاد 2 مرحله دارد که مرحله اول صرفا گزینش و آوردن امتیاز لازم برای ورود به تیم جهانی است. در مرحله دوم شما وارد رقابت جهانی می شوید و برای مدال ها به رقابت می پردازید .

المپیاد ریاضی imc یاInternational Mathematics Competition از معتبرترین المپیاد ها برای دانش اموزان بعد از المپیاد اصلی یا imo است. این المپیاد را می توان سخت ترین المپیاد بین المپیاد های دانش آموزی دانست؛ زیرا مشابه این آزمون بسیار بسیار وجود دارد و سوالات این آزمون اکثرا از کتاب های مرجع جهانی است.

راز موفقیت های ماهان سیفی قهرمان المپیاد، چیست؟

علاقه مندی، تلاش، پیوستگی در این راه و حمایت خانواده. یکی از انگیزه های اصلی من برای رفتن به المپیاد ریاضی ضعف من در کلاس ششم در این درس بود. زمانی که کلاس ششم بودم؛ خیلی در ریاضیات ضعف داشتم. وقتی به کلاس ریاضی آزمون علامه رفتم متوجه استعداد و علاقه ام در رشته ریاضی شدم.

ریاضی خواندن همیشه باید به عنوان تفریح برای دانش آموزان باشد؛ زیرا این درس تمام خلاقیت و تمام منطق فرد را درگیر می کند. به شخصه زمانی که سوالات ریاضی را حل می کنم می توانم بگویم لذتی که در حل درست سوالات سخت و چالشی درس ریاضی است؛ در هیچ درس دیگری وجود ندارد. راز اصلی موفقیت من در این رشته علاقه ام به ریاضیات است. اگر شما کاری را با نهایت انگیزه و تلاش انجام بدهید همیشه موفق خواهید شد.

سوالات المپیاد با آزمون های دیگر چه تفاوتی دارد؟

المپیاد یک چالش خلاقیتی است. هرچقدر شما بتوانید از هوش و خلاقیت خود در این راه استفاده کنید موفق تر خواهید بود. سوال های کنکور و آزمون های علمی دیگر دارای فاکتور زمان هستند ولی شما در المپیاد فارغ از بحث زمان باید دارای توانایی تحلیل مسئله و خلاقیت باشید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با محمود دولت‌آبادی

ماهان سیفی

روش ماهان برای درس خواندن چیست؟

من در دوران تحصیلم دانش آموزی بودم که دانش مورد نیاز را در کلاس فرا می گرفتم و فقط در خانه به حل سوال می پرداختم. ریاضی درسی است که شما هیچوقت 100 درصد درس را از استاد خود یاد نمی گیرید، بلکه مقدار قابل توجهی از دانش شما حاصل تلاش های خودتان است. زمانی که شما سوالی را حل می کنید نه فقط دانش آن سوال بلکه روش حل سوالات مشابه و نحوه نگاه کردن به سوال را فرا می گیرید.

ریاضی درسی است که نیاز به تمرکز کافی و ذهنی خلاق برای حل سوال دارد. من همیشه صبح ها و در زمانی که سکوت کامل در خانه فراگیر بود شروع به حل سوال می کردم. زیرا در سکوت هم سوالات بیشتری حل می کردم هم تمرکز کافی داشتم. از نظر من داشتن تمرکز و سکوت در محل مطالعه اصلی ترین عامل ها برای موفقیت است. در المپیاد شما اول یاد می گیرید فکر کنید و سپس اجرا کنید.

آقای سیفی،به عنوان یک قهرمان المپیادبگویید، ریاضی شیرین است؟

اگر بخواهم یک طعمی برای ریاضی انتخاب کنم می توانم مزه یک لواشک سیب ملس را هنگامی که در حال حل سوال ریاضی هستم در زیر زبان خودم احساس کنم. از نظر بعضی شاید لواشک ها ترشی یا ملسی زیادی داشته باشند. خب خیلی ها ممکن است از لواشک خوششان نیاید. ولی اگر کسی لواشک دوست داشته باشد حتی اگر به آن فکر هم بکند مزه لذت بخش آن را زیر زبان خود احساس می کند. ریاضی هم مانند لواشک است.  اگر شما آن را دوست داشته باشید هیچ گاه از حل یک سوال چالشی و زیبا که تمام دانش خودتان را به رخ سوال بکشد نمی گذرید.

المپیاد شیمی هم سخته ، کدام ماده شیمیایی برای شما جذاب است؟

به نظرم عنصر کربن عنصر جذابی است.  زیرا در عین حال که سازنده سخت ترین ماده جهان است می تواند به نرمی پنیر باشد.

اگرماهان سیفی قهرمان المپیاد ، ماری کوری را می دید،به او چه می گفت؟

شاید بگویم اول تعجب می کنم. علت این تعجب هم قطعا دیدن دانشمندی به بزرگی ایشان باشد ولی بعد از آن ترجیح می دهم با ایشان هم صحبت بشوم و راز موفقیت های زیاد ایشان و نحوه دست یابی به چنین دانش و انگیزه ای را جویا شوم. قطعا دریافت  مدال نوبل جذاب است . همیشه دوست داشتم از زبان کسی که این جایزه را برده است بشنوم که چه حسی دارد و باید چه کاری انجام دهم که بتوانم این حس را تجربه کنم. البته یکی دیگر از چیزهایی که شاید به او می گفتم این است که مردم در آینده چقدر به این عنصر وابسته اند و یکی از موضوعات اصلی کشور ها همین عنصر است.

t گفتگو با ماهان سیفی ورزشکار و قهرمان المپیاد

یک کاغذ سفید دارید، چه می نویسید؟

اول فکر کنید و سپس عمل کنید.به نظر من فکر کردن بسیار بسیار مهم است. شاید دقت کرده باشید زمانی که شما کاری را بدون فکر  کردن انجام می دهید هیچ گاه آن کار درست از آب در نمی آید. اگر شما نسبت به کاری خوب فکر کنید و تمام جنبه های آن را در نظر بگیرید؛ احتمال شکست شما مقدار قابل توجهی کاهش می یابد و همیشه سر بلند بیرون می آیید. ولی فکر کردن به تنهایی کافی نیست. همیشه زمانی که شما فکری می کنید تا به عمل نرسد فقط در ذهن شما است. شما اول باید فکر کنید و سپس فکر خود را اگر فکر خوبی بود عملی کنید.  و گرنه شما صد ها سال هم فکر کنید و عمل نکنید نتیجه ای نمی گیرید.

از اشتباهاتتان موقع آزمون تعریف کنید

من در اکثرا آزمون هایم فردی بی دقت بودم . از بدترین بی دقتی هایم می توان به آزمون IMC اشاره کرد که اکثرا به جای ضرب،جمع می کردم. این بی دقتی ها از زمان المپیاد تا به الان همراه من بوده است ولی در حال مطالعه برای برطرف کردن آنها هستم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبه اختصاصی با آقای سید محمد صاحبی؛ نویسنده (2)

یک خاطره از زبان ماهان سیفی؟

یکی از خاطره های شیرین من زمانی بود که قبل از امتحان ریاضی سال هشتم به علت سفر ساعت 5 صبح به تهران رسیدم. ساعت 8 صبح در آزمون شرکت کردم و بدون هیچ مطالعه ای برای آن ازمون نمره 20 را گرفتم.

قهرمان المپیاد چقدر اهل ورزش است؟

بسیار زیاد.من از 4 سالگی ورزش می کردم. انواع رشته هارا از جمله شطرنج،والیبال،فوتبال،نیرو،کاراته،شنا و تکواندو را امتحان کردم.

از فوتبال بیشتر برایمان بگویید.

می توانم بگویم من یکی از طرفداران سرسخت فوتبال هستم. از سن 7 تا 11 سالگی کلاس فوتبال می رفتم. در این رشته 2 مدال کسب کردم.  از سن 12 سالگی بازی های رئال مادرید را تماشا می کردم.

قهرمان المپیاد ماهان سیفی

در رشته های ورزشی مقام هم دارید؟

در فوتبال دو مدال نقره و برنز و در شطرنج مقام استانی دارم. مدال های فوتبالم را در مسابقات بین مدرسه ای و بین باشگاهی گرفتم.  مدال برنز برای بین باشگاهی و مدال نقره برای بین مدرسه ای است. این مدال هارا از استاد عزیزم جناب آقای همایون بهزاد دریافت کردم که واقعا از نظر انگیزشی سبب علاقه من به فوتبال شدند.

آقای سیفی، کدام فوتبالیست را دوست دارید و طرفدار کدام تیم هستید؟

به شخصه طرفدار شخص خاصی در فوتبال نیستم. ولی اگر قرار به انتخاب باشد رونالدو و مهدی طارمی را انتخاب می کنم. این 2 نفر را به خاطر سخت کوشی هایی که در فوتبال انجام دادند دوست دارم. اگر شما زندگینامه رونالدو را بخوانید متوجه سختی هایی که او در این راه کشیده است؛ می شوید. از فوت پدرش تا تی کشیدن در رستوران.  همه و همه از رونالدو شخصی را ساخته که بیشترین دنبال کننده در شبکه های اجتماعی و بهترین فوتبالیست دنیاست.

نمونه ایرانی این موقعیت هم مهدی طارمی است. وی کسی است که در بهترین باشگاه پرتغال بازی می کند و از بهترین بازیکنان فوتبال ایران است. مهدی طارمی از زمانی که در پرسپولیس بود به سختی تلاش می کرد تا گل بزند. زمانی تمام این تلاش ها نتیجه داد که به لیگ پرتغال رفت و درخشید.

از نظر من تلاش کردن قابل ستودن است . تمام کسانی که برای هرکاری چه بزرگ و چه کوچک تلاش می کنند لایق احترام هستند. ولی عاشقانه طرفدار رئال مادرید هستم. اکثر بازی های این تیم را دنبال می کنم .تیم رئال مادرید را از زمان کودکی دوست دارم. به دلیل جام ها و بازیکنان بزرگی که در این تیم وجود دارند. تماشای بازی های رئال مادرید همیشه زیبا است. زیرا با نظمی خاص و تکنیک فردی بازی می کنند و این از همه برای من جذاب تر است.

چه طور سمت شطرنچ رفتید؟

از زمان کودکی به یاد دارم که پدرم هرشب به عنوان جایزه با من شطرنج بازی می کرد.به این ترتیب از همان کودکی به این رشته علاقه مند شدم. من به هیچ کلاسی نرفته ام و تنها با بازی کردن با اعضای خانواده به مسابقات استانی رفتم.

از بین ورزش هایی که تجربه کردید کدام را بیشتر دوست دارید؟ چرا؟

به شخصه به فوتبال خیلی علاقه مند هستم. فکر می کنم اگر این رشته را ادامه می دادم می توانستم موفق شوم.

خاطره ورزشی ماهان سیفی؟.

به یاد دارم زمانی که مدال های فوتبال خود را گرفتم مادرم بسیار خوشحال شد و به عنوان جایزه یک ست کامل ورزشی برایم تهیه کرد.

به عنوان قهرمان المپیاد، برنامه ریزی شما برای آینده چیست؟

امیدوارم بتوانم به کشورم خدمت کنم و در حوزه مهندسی پزشکی به عنوان یکی از دانشمندان و دانش بنیان های موفق جهان شناخته شوم. یکی از آرزوهای من تاسیس یک شرکت در حوزه واردات و صادرات لوازم پزشکی است. تا بتوانم از این راه تمام بیمارستان های کشور را به آخرین دستگاه های جهان مجهز کنم. به این ترتیب جان هزاران نفر را که درگیر بیماری هایی هستند که در ایران دستگاه ها و وسایل مورد نیاز برای درمان آن ها وجود ندارد را نجات دهم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبه اختصاصی با آقای حمید نظری؛ قهرمان تکواندو

ماهان سیفی ورزشکارنوجوان

شما که قهرمان المپیاد هستید تا به حال ناامید شده اید؟

در مسیر المپیاد بسیار ناامید می شدم. همیشه به دلیل اینکه در اکثر روزهای هفته سر کلاس بودم درحالی که هم سن هایم مشغول تفریح بودند ناامید و خسته بودم.  دائما به فکر فرار از کلاس بودم ولی گذر زمان به من اثبات کرد که تمام تلاش هایم نتیجه بخش بوده است.

به نوجوانان کتاب معرفی کنید

تجربه های بسیار خوبی از کتاب خواندن دارم . هر روز کتاب می خوانم.  ولی تاثیرگذارترین کتابی که در عمرم خواندم کتاب،جزیره اسرار آمیز ژول ورن بود که به من اثبات کرد انسان حتی اگر در یک جزیره دور افتاده باشد هم می تواند کارهایی کند که در تصور هیچکس نمی گنجد.

سرگرمی و اوقات فراغت ماهان چیست؟؟

در بیشتر زمانم یا کتاب می خوانم یا پیاده روی می کنم و یا موسیقی گوش می دهم.

شب های المپیاد، چه حسی دارید و چه فعالیتی می کنید؟

اکثرا شب های پر استرس زندگی ام را همراه خانواده گذراندم و سعی کردم از استرس دوری کنم و خواب کافی داشته باشم.استرس همیشه با انسان همراه است و نمی توان از آن فرار کرد ولی می توان نحوه برخورد درست با آن را پیدا کرد. زمانی که در جلسه ازمون استرس می گرفتم همیشه یک کاغذ سفید را انقدر خط خطی می کردم تا از استرس رهایی پیدا کنم. از نظر من این تکنیک باعث می شود ذهن آدم خالی شود و بتواند مجدد تمرکز کند.

ورزشکار

الگوی ماهان سیفی در زندگی کیست؟

به نظر من تاثیرگذار ترین شخص زندگی ام در حوزه اخلاقی دایی و پدرم هستند.پدرم همیشه زمانی که من یا برادرم خطایی انجام می دادیم با آرامش کامل پیش ما می نشست و اکثرا از روی موقعیت هایی که برای خودش پیش آمده بود یا تجربه آنها را را داشت ما را راهنمایی می کرد و همیشه دلسوزانه مارا حمایت می کرد .به نظر خودم پدرم یک الگوی خوب نه تنها برای من بلکه برای تمام پدران است.

من یک دایی به اسم مجید دارم.از نظر من دایی داشتن یک نعمت بزرگ است زیرا دایی ها اکثرا  خیلی مهربانند ولی دایی مجید من احتمالا بهترین دایی دنیا باشد.شاید بشود گفت از نظر اخلاقی تا حالا ندیده باشم در خانواده یا از دوستانشان کسی از دایی من ناراحت شود.همیشه زمانی که در کنار  دایی ام هستم از مشکلات روزمره دور و درگیر شوخی کردن و وقت گذرانی با او می شوم.و در حوزه تحصیل شوهرخاله ام رکن اصلی علاقه ی من به مهندسی پزشکی می باشند.ایشان یکی از موفق ترین افراد در این رشته اند و در یکی از شرکت های مطرح در حوزه مهندسی پزشکی ایران در حال فعالیتند.از نظر من ایشان در کنار اینکه در رشته خود بسیار پرتلاشند،از نظر علمی هم بسیار انسان قوی و از نظر اخلاقی جزو بهترین ها هستند و از اینکه توانستم چنین الگوی خوبی پیدا کنم خدارا شاکرم.

صحبت قهرمان المپیاد با نوجوانان

ابتدا خوب در مورد آینده خودتان فکر کنید و از افراد ماهر در این زمینه مشورت بگیرید و سپس الگو و هدف خودتان را انتخاب کنید و برای رسیدن به هدفتان بکوشید.

کلام آخر

در انتها دوست دارم از تک تک اعضای خانواده ام،از استاید بزرگوارم از جمله استاد رسول زاده،استاد حاجی احمدی،استاد خوشطینت،استاد خورسند عزیز و در نهایت از استاد عزیز و بزرگوارم جناب اقای نوری مدیریت خانه ریاضی تهران تشکر کنم که در این راه دشوار همیشه مرا همراهی کردند و لحظه ای از لطفشان نسبت به من دریغ نکردند.

در ناامیدی بسی امید است                                پایان شب سیه سپید است.

گفتگو :سجاد زین العابدین

 

گفتگو با نوجوانان موفق ایرانی را در صفحه یک فنجون گپ بخوانید.

t گفتگو با ماهان سیفی ورزشکار و قهرمان المپیاد
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *