مزایا ، معایب و خطرات ایمیل رایگان

t مزایا ، معایب و خطرات ایمیل رایگان

اینترنت (2)

 سرویس های رایگان ایمیل ، فقط برای ارسال اطلاعات شخصی مناسب هستند . ولی نباید برای ارسال اطلاعات حساس از آنها استفاده کرد . در حقیقت بسیاری از ارایه دهندگان خدمات اینترنتی از قبیل یاهو ، هات میل ، جی میل ، سرویس رایگان ارایه می کنند . این سرویس های پست الکترونیک معمولا برای شما تسهیلاتی فراهم می کنند تا از طریق مرورگر خود به ایمیلتان دسترسی پیدا کنید . همچنین به غیر از مزیت مالی که رایگان هستند ، دارای مزایای زیر نیز هستند :

*سهولت دسترسی : چون از هر کامپیوتری  می توانید به حساب کاربری خود دست پیدا کنید . این مزیت زمانی بیشتر خودنمایی می کند که به کامپیوتر خود دسترسی دائم ندارید .

* ویژگیهای قابل رقابت : به علت رقابت سختی که میان ارایه دهندگان خدمات پست الکترونیکی رایگان وجود دارد و بر این اساس آنها دائم در حال افزایش و بهبود خدمات خود از قبیل افزایش فضای ذخیره سازی ، فیلترهای قدرتمند مبارزه با اسپم ها ( نامه های ناخواسته یا هر نامه ) ، حفاظت در برابر ویروس ها و فونت ها و گرافیک جذاب هستند .

  • معرفی نوجوان ۱۴ ساله هندی مبتکر ایمیل
  • هک ایمیل بیش از 300 کاربر اینترنتی توسط نوجوان 16 ساله

* در حال حاضر این سرویس دهندگان ، خدمات دیگری غیر از ارسال و دریافت ایمیل را به امکانات خود اضافه کرده اند . مثلا سرویس چت یا پیغام صوتی و مانند آن .

* همین طور یک ایمیل رایگان ابزار مناسبی برای کم کردن نامه های ناخواسته یا همان هرزنامه است و معمولا افرادی که دارای فعالیت اینترنتی حرفه ای هستند ، برای جلوگیری از دریافت ایمیل های ناخواسته و کم کردن تعداد آنها ، یک ایمیل رایگان هم دارند که برای کارهایی مانند درخواست سرویس های رایگان اینترنتی ، خرید آنلاین ، عضویت در انجمن ها و … از این ایمیل خود استفاده می کنند تا ایمیل های ناخواسته را به سمت این سرویس ها هدایت کرده و به راحتی حذف کنند

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سایت من(بخش 16)

اما در عین حال اگر چه سرویس های رایگان پست الکترونیک مزایای زیادی دارند ، اما نباید از آنها برای ارسال اطلاعات مهم و حساس استفاده کرد . چون شما از یک سرویس رایگان استفاده می کنید و طبیعتا ارایه دهنده این خدمات ، تعهد چندانی در قبال اطلاعات شما که به دست افراد نااهل بیفتد ، ندارد .

اینترنت (1)

در واقع علی رغم مزایایی که برشمرده شد ، بعضی از خطرات این سرویس ها عبارتند از :

*امنیت : اگر رمز عبور شما به صورت یک متن ساده ارسال شود ، احتمال اینکه به سادگی شخصی آن را به دست بیاورد وجود دارد . در این صورت اگر یک سرویس ایمیل ، از سیستم پنهان کردن اطلاعات SSL استفاده می کند ، باید از آن استفاده کنید . اگر می خواهید بدانید آیا این ویژگی وجود دارد یا خیر ، باید به دنبال گزینه ای به نام Secure Mode باشید یا در آدرس اینترنتی به جای http از https استفاده شود .

  • ساخت ایمیل موقت
  • چطور ایمیل "۱۰ دقیقه‌ای" بسازید

* حریم خصوصی : شما برای سرویس رایگانی که دریافت می کنید ، پولی نمی پردازید ، اما ارایه دهنده این خدمات باید به گونه ای هزینه آن را جبران کند . خب یک راه به دست آوردن درآمد ، فروش فضاهای خالی در صفحات برای تبلیغات و یک راه هم فروش اطلاعات است . بنابراین در هنگام ساخت ایمیل جدید ، باید قسمت Privacy Policy یا Terms Of use  را مطالعه کنید و مطمئن شوید آنها اطلاعاتی از قبیل دفترچه آدرس های پست الکترونیک یا هر اطلاعاتی که مربوط به شماست را به دیگران نخواهند داد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
سایت من (لیست نویسی)

* قابلیت های اعتماد : هر چند این ویژگی وجود دارد که از هر کامپیوتری می توانید ایمیل خود را چک کنید ، ولی باید مطمئن شوید حساب کاربری شما هر وقت به آن احتیاج دارید در دسترس است . همان طور که گفتیم در هنگام ثبت نام قسمتی وجود دارد بنام Terms of service که از شما می خواهد تمام شرایط خدمات دهنده را بخوانید و در صورت موافقت آن را تایید کنید . این قسمت اطلاعات مفیدی درباره ی ویژگیهای این سرویس می دهد . مثلا بعضی از سرویس های رایگان اگر به مدت طولانی از خدمات آنها استفاده نکنید ، حساب کاربری شما را غیر فعال می کنند . در این صورت باید بدانید آیا امکان بازیابی ایمیل ها و دفترچه آدرس خود را دارید یا همه آنها را از دست خواهید داد ؟ همچنین ارایه دهندگان خدمات پست الکترونیکی در ساعاتی از شبانه روز ، کامپیوترهای خود را سرویس می کنند . این زمان معمولا طوری انتخاب می شود که اکثر کاربران در خواب هستند حال اگر از نظر موقعیت جغرافیایی ، زمان اوج  کاری شما همزمان با زمان سرویس کامپیوتر هاست ( در آن کشور نیمه شب باشد ) ، بهتر است از آن مطلع باشید ، و الا دچار مشکل خواهید بود و هر از چند گاهی ، بدون مقدمه و هشدار قبلی ، با پیام مسدود بودن و یا عدم امکان دسترسی به صندوق پست خود ، به صورت موقت رو به رو خواهید شد.

مسابقه.سایت نوجوان ها

منبع : مجله دانش و کامپیوتر

t مزایا ، معایب و خطرات ایمیل رایگان
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “مزایا ، معایب و خطرات ایمیل رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *