معرفی ۳ کتاب درباره‌ی حضرت فاطمه زهرا (س) برای نوجوان‌ها

t معرفی ۳ کتاب درباره‌ی حضرت فاطمه زهرا (س) برای نوجوان‌ها
t معرفی ۳ کتاب درباره‌ی حضرت فاطمه زهرا (س) برای نوجوان‌ها

حضرت فاطمه زهرا (س)

حضرت فاطمه نه تنها یکی از شخصیت‌های بزرگ اسلامی بلکه یک شخصیت بزرگ انسانی است. ویژگی‌های شخصیتی ایشان الگوی بسیاری از افراد مسلمان و غیرمسلمان است. خواندن کتاب‌هایی که درباره‌ی ایشان و زندگی‌شان نوشته شده اولین قدم برای شناخت بهتر این الگوی بزرگ است.

به همین دلیل در این مطلب سراغ ۳ کتابی رفته‌ایم که درباره‌ی ایشان نوشته شده است. مخاطب برخی از این کتاب‌ها مشخصاً نوجوان‌ها نیستند اما قلم روان و جذاب‌شان باعث می‌شود نوجوان‌ها نیز بتوانند به‌راحتی آن‌ها را بخوانند و بهره ببرند.

جلد کتاب ۱۸ساله، کتابی درباره‌ی حضرت فاطمه

۱۸ساله، کتابی درباره‌ی حضرت فاطمه

حضرت فاطمه ۱۸ ساله بودند که به شهادت رسیدند. نویسنده در این کتاب به این موضوع توجه کرده است و بنابراین، به آخرین سال زندگی ایشان پرداخته است.  هر فصل با بیان یکی از روایت‌های فاطمی آغاز می‌شود. روایت‌هایی از روزهای فتنه، غصب فدک و وفات پیامبر، مهم‌ترین رخدادهای زندگی حضرت فاطمه.

در بخشی از این کتاب آمده است:

«آی ، گویا حیات 18 ساله‌ ام ابیها سلام الله علیها با نزول قرآن آغاز و با پایان وحی به انتها رسیده بود و این عجیب نیست که روز و ماه و سال زندگانی آن حقیقت لیله القدر، هریک منزلگاه آیه‌ها و سوره‌های کلام الله بوده باشند.»

این کتاب را حمید سبحانی صدر نوشته و مؤسسه‌ی فرهنگی ایمان ماندگار منتشر کرده است.

t معرفی ۳ کتاب درباره‌ی حضرت فاطمه زهرا (س) برای نوجوان‌ها

 

به کوتاهی آه، به بلندای ماه

این کتاب یکی از بهترین کتاب‌ها برای کسانی است که می‌خواهند اطلاعات کاملی درباره‌ی زندگی حضرت فاطمه داشته باشند. روایت کتاب روان و جذاب است و داستان‌واره‌هایی متن اصلی را تکمیل کرده‌اند. در این کتاب از منابع تاریخی متعددی استفاده شده است و برای همین متن آن بسیار قابل استنادتر از کتاب‌های دیگر است.

علاوه بر این، در کتاب با اشعاری که شاعران بزرگ مانند «ناصر خسرو قبادیانی»، «سنائی»، «قوامی رازی»، «اثیر أخسیکتی»، «خواجوی کرمانی»، «ابن یمین»، «محمدبن حسام خوسفی» و شاعران معاصری مانند «خسرو احتشامی هونه گانی»، «افشین علاء»، «علیرضا قزوه»، «محمدکاظم کاظمی»، «عبدالجبار کاکایی»، «محمدجواد غفورزاده شفق»، «سعید بیابانکی» و «بهمن صالحی» برای حضرت فاطمه سروده‌اند آشنا می‌شوید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آثار شیرین هنرمند تایوانی لبخند را بر لبتان می‌نشاند!

در بخشی از این کتاب که درباره‌ی ماجرای غصب فدک است، آمده: «وقتی زینب، دختر پیغمبر، اطلاع یافت شوهرش در دست مسلمانان اسیر شده و باید طبق معمول مالی به مدینه بفرستد و شوهرش را خلاص کند، مقداری مال تهیه کرد و از آن جمله گردن‌بندی را که از مادرش خدیجه به یادگار داشت در میان آن مال گذارد و به مدینه فرستاد.

چون آن مال را به مدینه و نزد رسول خدا آوردند و چشم پیغمبر به آن گردن‌بند افتاد خاطره‌ی خدیجه و آن محبت‌ها و فداکاری‌های آن همسر مهربان در دل آن حضرت زنده شد و به شدت متأثر گردید، و ضمناً به حال دخترش زینب که ناچار شده بود برای رهایی شوهرش یادگار مادر را از دست بدهد رقت کرد. بدین جهت تمایل خود را درباره‌ی آزاد کردن ابوالعاص بدون فدیه و بازگردان آن مال به نزد زینب، به مسلمانان اظهار فرمود و آن‌ها نیز با جمله‌ی «نعم یا رسول الله نفدیک بانفسنا و اموالنا» موافقت کامل خود را با تمایل پیغمبر اظهار نمودند.

بدین ترتیب ابوالعاص آزاد شد و آن مال را نیز که متعلق به مسلمانان بود برای زینب بازپس فرستادند.»

این کتاب را سید علی موسوی گرمارودی نوشته و مؤسسه انتشارات قدیانی منتشر کرده است.

جلد کتاب یک نفر تو را دوست دارد، کتابی درباره‌ی حضرت فاطمه

یک نفر تو را دوست دارد، کتابی درباره‌ی حضرت فاطمه

یک نفر تو را دوست دارد، نام مجموعه‌ای نوجوانانه از داستان‌های دینی است که هرجلد آن به یکی از چهره‌های مذهبی اختصاص دارد. داستان‌های جلد دوم این مجموعه براساس احادیثی که از حضرت فاطمه نقل شده نوشته شده است. این داستان‌ها بسیار آموزنده و سرگرم‌کننده هستند و قلم جذاب و روان نویسنده مخاطب را به دنبال خودش می‌کشاند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
قاب

در بخشی از این کتاب می‌خوانید: «آش را توی قابلمه‌ی کوچک ریخت و در آن را گذاشت. قابلمه را رو به حمید گرفت: «پسرم این را ببر بده خاله مریم.» حمید خودش را جلوی سفره کشید و گفت: «آخ که چقدر گرسنه‌ام. حال ندارم. بگذار ناهار بخورم بعداً می‌برم.»

مادر قابلمه را روی اپن گذشات و گفت: «مگر چقدر زحمت دارد. پاشو ببینم!»

حمید گفت: «مامان، نمی‌شود این‌همه بذل و بخشش نکنی؟ همیشه ی خدا که آش می‌پزی باید به این همسایه هم بدهی؟ مگر خودش دست و پا ندارد آش درست کند؟ من که نمی‌روم.»

این کتاب را علی باباجانی نوشته و انتشارات به‌نشر منتشر کرده است.

***

شما چه کتاب‌های دیگری درباره‌ی حضرت فاطمه خوانده‌اید؟ آن‌ها را به ما معرفی کنید.

t معرفی ۳ کتاب درباره‌ی حضرت فاطمه زهرا (س) برای نوجوان‌ها
امتیاز به این نوشته

‫1 نظر ارسال شده در “معرفی ۳ کتاب درباره‌ی حضرت فاطمه زهرا (س) برای نوجوان‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *