مومیایی جونیتا، دوشیزه یخ زده اینکاها

مومیایی جونیتا
t مومیایی جونیتا، دوشیزه یخ زده اینکاها

در طی تاریخ انسان ها برای کمی زندگی طولانی تر دست به هر کاری زده اند، یکی از اموری که در این زمینه انجام داده اند مومیایی کردن اجساد است. کشف مومیایی ها اطلاعات ارزنده ای را درباره چگونگی زندگی مردمان قرن ها قبل به ما می دهد و به همین منظور برای باستان شناسان بسیار مهم است. گاهی هم اجساد در موقعیتی قرار می گیرند که سالم باقی می مانند مثل غرق شدن در نمک یا پوشیده شدن با برف و یخ.

این بار در گنجینه های تاریخ سری می زنیم به یکی از معروف ترین مومیایی های جهان. این مومیایی جونیتا (Juanita) نام دارد که بدن سالم مانده‌ یک دختر است. این جسد در ۸ سپتامبر سال ۱۹۹۵ میلادی بر قله کوه (Ampato) در پرو کشف شد و متعلق به مردمان اینکا (سرخ پوستان آمریکای جنوبی) است.

دختری که قربانی خدایان شد

باستان شناسان عقیده دارند که این دختر جوان قربانی شده بود زیرا در آداب و رسوم اینکاها قربانی کردن انسان برای راضی نگهداشتن خدایان کاری عادی محسوب می شد. پس از بررسی های زیاد متوجه شدند که او با وارد شدن ضربه ای به سرش جان باخته بود.

بدن جونیتا به دلیل قرار گرفتن در میان برف و یخ تا به امروز تا اندازه زیادی سالم مانده و پوست، مو، لباس، خون و حتی محتویات معده این بانو هنوز هم باقی مانده است. لباس او فاخر و زیبا بود و دریچه ای نو بر روی علم ما درباره زندگی اینکاها گشود.

اینکاها دختران زیبا و خوشرو را برای قربانی کردن انتخاب می کردند تا خدایان زندگی او را تا ابد تضمین کنند. جونیتا نیز دختری زیبا بوده است. اینکاها قربانی را بر روی کوه می بردند و بعد از نوشاندن جرعه ای نوشیدنی توهم زا او را می کشتند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مظفرالدین شاه و شکار در فرانسه

جسد جونیتا حدودا متعلق به ۵۰۰ سال پیش است که با ذوب شدن یخ ها ظاهر و کشف شد. مومیایی جونیتا از معروف ترین جسد های نسبتا سالم در سراسر دنیا می باشد.

قدمت: ۱۴۵۰ -۱۴۸۰ میلادی، ۵۰۰ سال پیش

محل کشف: پرو

محل نگهداری: موزه سانتا ماریا، آمریکا

کاشف: انسان شناس یوهان راینهارد

مومیایی جونیتا

مومیایی جونیتا

مومیایی جونیتا

کارناوال

t مومیایی جونیتا، دوشیزه یخ زده اینکاها
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *