خطرات مصرف مشروبات الکلی برای نو جوانان

خطرات مصرف مشروبات الکلی برای نو جوانان
t خطرات مصرف مشروبات الکلی برای نو جوانان

الکل و مشروبات الکلی ماده‌ای بسیار قوی است که مصرف اندکی از آن نیز می‌تواند آسیب زا و حتی کشنده باشد.هر چند که ممکن است بعضی از بزرگسالان از این ماده خطرناک استفاده کنند که برای آنان هم می‌تواند اعتیادآور باشد اما خطرات مصرف مشروبات الکلی برای نوجوانان بسیار بیشتر است. در همه‌ی کشورهایی نیز که این نوشیدنی به فروش می‌رسد استفاده از آن برای نوجوانان ممنوع است و فروش آن به افراد کم سن مجازاتی سنگین دارد.

برای آن که اطلاعات بیشتری در مورد این نوشیدنی به دست آورید، می توانید مطلب زیر را دنبال کنید. اگرهم کسی را می‌شناسید که از این نوع مشروبات استفاده می‌کند، او را راهنمایی کنید.

چرا خوردن مشروب برای نوجوان ضرر دارد

الکل چیست؟

الکل زمانی ایجاد می شود که غلات، میوه ها یا سبزیجات تخمیر شوند . تخمیر فرآیندی است که در آن از مخمر یا باکتری برای تبدیل قندهای موجود در غذا به الکل استفاده می شود. تخمیر برای تولید بسیاری از اقلام ضروری – از پنیر گرفته تا داروها – استفاده می شود. الکل اشکال مختلفی دارد و می تواند به عنوان پاک کننده، ضد عفونی کننده یا آرام بخش استفاده شود.

نام علمی الکلی که قابل نوشیدن است، اتیل الکل یا اتانول است. مشروباتی مانند آبجو، شراب و… حاوی اتیل الکل است اما به یاد داشته باشید که الکل‌های دیگر (الکل ایزوپروپیل) در صورت مصرف، بسیار سمی هستند و مقدار کم آن به نابینایی سریع می‌انجامد و مقدار بیشتر آن مرگ آنی را به همراه دارد. متاسفانه در مشروبات الکلی که به صورت دست ساز ساخته می‌شوند، احتمال وجود الکل ایزوپروپیل فراوان است و همین امر سالانه باعث کشته شدن تعدادی از نوجوانان می‌شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
میوه خرمالو میوه ای پر خاصیت

مضرات الکل برای نوجوان

وقتی مشروبات الکلی می‌نوشید چه اتفاقی می‌افتد؟

 الکل زیاد، باعث تغییرات بیشتر در مغز و در نتیجه مسمومیت می شود . افرادی که بیش از حد از الکل استفاده کرده اند ممکن است تلو تلو تلو بخورند، هماهنگی خود را از دست بدهند، و سخنان توهین آمیز بزنند. آنها احتمالاً گیج و سرگردان خواهند بود. بسته به شخص، مسمومیت می تواند شخصی را بسیار دوستانه و پرحرف یا بسیار پرخاشگر و عصبانی کند.  به همین دلیل است که به مردم گفته می شود کهدرحالت مستی  رانندگی نکنند. افرادی که مست هستند ممکن است فکر کنند که درست حرکت می کنند در حالی که اینطور نیست. 

هنگامی که مقادیر زیادی الکل در مدت زمان کوتاهی مصرف شود، مسمومیت با الکل ایجاد می شود.  استفراغ شدید معمولا اولین علامت مسمومیت با الکل است. خواب آلودگی شدید، بیهوشی، مشکل در تنفس، کاهش خطرناک قند خون، تشنج و حتی مسمویمیت می تواند به مرگ منجر شود.

وقتی کسی نوشیدنی‌های الکلی مانند آبجو یا شراب می‌نوشد، الکل از معده و روده‌ی کوچک وارد جریان خون می‌شود و از آن‌جا به مغز سفر می‌کند. به این ترتیب واکنش‌های فرد کندتر می‌شود، رفتار فرد ناهماهنگ می‌گردد، دید چشم‌ها را مختل می‌کند و حتی استفاده‌ی بسیار کم از مشروبات منجر به تفکر نامشخص و مشکل در تصمیم گیری‌های به موقع می‌شود. به همین علت در همه‌ی کشورها و برای کم کردن خطرات مصرف مشروبات الکلی،  رانندگی به هنگام مستی مجازات سنگینی به همراه دارد.

الکل و نوجوانان

خطرات مصرف مشروبات الکلی و مغز نوجوانان

 از آنجایی که مغز تا حدود بیست سالگی  به رشد خود ادامه می دهد، نوشیدن الکل در دوران نوجوانی می تواند خطر آسیب به مغز در حال رشد را تا حد زیادی افزایش دهد.نوجوانان زیر 15 سال به ویژه در معرض خطر هستند. مغز نوجوانان هنوز در حال رشد است و نواحی از مغز که در طول سال‌های نوجوانی تحت تأثیر چشمگیرترین تغییرات قرار می‌گیرند، لوب فرونتال و هیپوکامپ هستند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
انشا در باره پیاده روی اربعین حسینی

 این مناطق با انگیزه، کنترل تکانه و اعتیاد مرتبط هستند. الکل یک نوروتوکسین است، به این معنی که می تواند به مغز آسیب برساند. یکی از اثرات مصرف بیش از حد الکل این است که در جذب ویتامین B اختلال ایجاد می کند و مانع از عملکرد صحیح مغز می شود.

خطر مشروبات الکلی

نوشیدن الکل و ریسک پذیری

افراد جوان بیشتر احتمال دارد که هنگام نوشیدن الکل خطر کنند. الکل عامل مهمی در طیف وسیعی از موقعیت های خطرناک است، از جمله:

  • دعوا و درگیری
  • غرق شدن
  • مصرف بیش از حد دارو
  • خود آزاری
  • خودکشی 

الکل سلامت نوجوان  را به خطر می اندازد.

نوجوانانی که مشروب الکلی می نوشند بیشتر از نظر جنسی فعال هستند و رابطه جنسی محافظت نشده و ایمن دارند. حاملگی های ناخواسته و بیماری های مقاربتی می تواند زندگی را تغییر دهد – یا حتی به پایان برساند.  نیمی از مرگ و میر ناشی از غرق شدن در میان نوجوانان مربوط به مصرف الکل است. استفاده از مشروبات الکلی احتمال دعواهای خشن ،تصادف اتومبیل، قتل یا خودکشی را به شدت افزایش می دهد.

نوجوانان الکلی نیز بیشتر در معرض چاق شدن یا مشکلات سلامتی هستند. یک مطالعه توسط دانشگاه واشنگتن نشان داد افرادی که از سن 13 سالگی به طور مرتب پنج بار یا بیشتر در هفته مشروبات می‌نوشیدند، در سن 24 سالگی بسیار بیشتر از همتایان خود که مشروب نمی‌نوشیدند، دچار اضافه وزن یا فشار خون بالا بودند. افرادی که تا بزرگسالی به نوشیدن زیاد مشروبات الکلی ادامه می دهند بیشتر دچاربیماری های کبد، قلب و مغز هستند.

نه به مشروبات الکلی

آیا الکل اعتیادآور است؟

پاسخ این پرسش مثبت است. میلیون‌ها نفر بزرگسال معتاد به الکل در دنیا وجود دارند و این بدان معناست که آن‌ها برای عملکرد عادی خود در زندگی نیاز به نوشیدن الکل دارند و نوشیدن آن‌ها نیز باعث مشکلات بزرگ تری در زندگی‌شان می‌شود. اعتیاد به الکل در هر سنی می‌تواند شروع شود، اما کسانی که از سن ۱۵ سالگی شروع به نوشیدن مشروبات می‌کنند، ۵ برابر بیش‌تر از کسانی که بعد از ۲۱ سالگی به این کار اقدام می‌کنند، به الکل معتاد می‌شوند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شخصیت شناسی و انتخاب رنگ!

آیا یک نوع نوشیدنی الکلی از نوع دیگر کم خطرتر است؟

خطر مشروبات الکلی

چرا مردم الکل می‌نوشند؟

متاسفانه نوشیدن مشروبات الکلی نوعی عادت بد اجتماعی است که گاهی در میهمانی‌های جمعی اتفاق می‌افتد اما بسیاری از مردم دنیا نیز هستند که علی رغم تبلیغات فراوان این نوشیدنی‌ها هرگز به مشروبات نزدیک نمی‌شوند و زندگی سالمی دارند.

 

t خطرات مصرف مشروبات الکلی برای نو جوانان
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *