گفتگو با امیر عزیزکندری نوجوان مجسمه ساز

نوجوان مجسمه ساز
t گفتگو با امیر عزیزکندری نوجوان مجسمه ساز

نوجوان مجسمه ساز 

مهمان این  بار صفحه یک فنجون گپ ، امیر عزیز کندری نوجوان مجسمه ساز است .

خودتان را معرفی کنید

غیر از هنر که تاج سر آفرینش است         دوران هیچ منزلتی پایدار نیست
امیر عزیزکندری متولد  1381 از  تهران

چطور استعدادتان را در خصوص ساخت مجسمه کشف  کردید؟

به یاد دارم که سال نهم تحصیل مبحثی در کتاب کار و فناوری بود که کار با گچ را آموزش می داد. معلم گفت هرکس هر چه دوست دارد بسازد و به کلاس بیاورد. من هم شروع کردم به ساخت یک کار نقش برجسته با گچ. قبل از آن آشنایی چندانی با گچ و نحوه کار با آن را نداشتم و اولین تجربه ام بود. بعد از این ماجرا تقریبا هر کس کارهایم را می دید تشویقم می کرد. تشویق ها برایم انگیزه ای شد تا کارهای جدید تر، بزرگتر و متنوع تر بسازم. وقتی در حال حاضربه کار اولم نگاه می کنم متوجه ضعف های آن می شوم. البته که باید اینطور باشد زیرا این حالت نشانه پیشرفت من در کار است. قطعا سال های آینده هم وقتی به کارهای امروزم نگاه کنم همین حس را خواهم داشت.

نوجوان مجسمه ساز 
سبک کاری و ساخت مجسمه های شما خاص و جدید است، چطور به این ایده ها می رسید؟                                          

به مطالعه کتاب و شنیدن پادکست های ادبی و فلسفی و به ویژه تاریخ هنر علاقه زیادی دارمر و سعی می کنم اطلاعاتم را در این زمینه ها گسترش بدهم. مطالعه زندگی هنرمندان بزرگ و مشاهده کارهایشان و نقد و بررسی آنها یکی از تفریحات من در اوقات فراغت است.

از نظر یک نوجوان مجسمه ساز ویژگی های یک مجسمه ساز چیست؟

به قول هانیبال الخاص: هنر دو بال دارد یکی مطالعه و دیگری تمرین و کار عملی است. به عقیده من یک مجسمه ساز و اصولا یک هنرمند خوب، باید علاوه بر مطالعه زیاد در همه زمینه ها یعنی از ادبیات و عرفان تا سیاست و اقتصاد باید اندک دانشی داشته باشد و علاوه بر این؛ تمرین، تمرین و تمرین است که هنرمند را قوی می کند و از آنجایی که مجسمه سازی کاری است که با مواد مختلف سر و کار دارد یک مجسمه ساز خوب باید به وقت مواجه با سنگ، سنگتراش؛ در برخورد با چوب، نجار؛ به وقت کار با آهن،آهنگر خوبی باشد چون هر لحظه ممکن است به یکی از این فنون در کارش نیاز پیدا کند. در کل یک هنرمند  باید هم از لحاظ دانش علمی و هم از لحاظ دانش هنری در سطح بالایی قرار داشته باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مصاحبه با شیرین بینا ، بازیگر سینما و تلویزیون:

امیر عزیز، اگر بخواهید مجسمه یک شخصیت را بسازید، چه کسی را در نظر دارید؟

اشخاص زیادی هستند که دوستشان دارم اما اگر بخواهم یک نفر را نام ببرم میکل آنژ است به این دلیل که میکل آنژ اسطوره وخداوندگار مجسمه سازی است.

نوجوان مجسمه ساز 
در این رشته چه مقام هایی کسب کردید؟

از سال دهم که وارد هنرستان شدم با جشنواره فرهنگی و هنری فردا آشنا شدم. در سی و هفتمین دوره این جشنواره مقام اول منطقه و در سی و هشتمین دوره مقام اول منطقه، مقام اول استان، و برگزیده کشوری را بدست آوردم و در سی و نهمین دوره این جشنواره مقام اول منطقه، مقام اول استان تهران، و مقام اول کشور را بدست آوردم.
ماشاالله به شما آقای هنرمند، در چه برنامه های تلویزیونی حضور داشتید؟
در برنامه قاب امید از شبکه امید که مخصوص نوجوانان موفق است حضور پیدا کردم.

کدام مجسمه ای که ساختید را خیلی دوست دارید؟

تمام کارها و مجسمه هایم بخشی از وجود من است و همه را دوست دارم و انتخابش برایم سخت است اما اگر بخواهم یک کار را انتخاب کنم اثر آزادی را خیلی دوست دارم زیراگویای احوالات درونی من است.

آقای عزیز کندری، به عنوان یک  نوجوان مجسمه ساز ،خاطره ای از کارهایتان تعریف کنید.

هنگامی که برای سی و هشتمین دوره جشنواره فرهنگی و هنری فردا کارم را آماده می کردم، چهار بار به دلایل مختلف شکست و مجبور شدم دوباره آن را تکرار کنم اما ناامید نشدم و با انگیزه بیشتر پنجمین کار را ساختم و بلاخره پنجمین کار سالم ماند و برگزیده کشوری شد.

نوجوان مجسمه ساز 

الگوی شما در این رشته کیست؟

تک بعدی بودن در هر کاری سم است و اجازه پیشرفت را از فرد می گیرد. آثار تمام هنرمندان از عهد پارینه سنگی تا دوران معاصر را باید دید و از تمام آنها یاد گرفت. با این حال من استاد ناصر هوشمند وزیری را بسیار دوست دارم با اینکه هیچ گاه سعادت حضور در محضر ایشان را نداشتم اما می توانم به جرات بگویم او بود که مرا به این رشته علاقه‌مند کرد و در تمام عمر هنری‌ام مدیون به او هستم.

تا به حال مجسمه به کسی کادو داده اید؟ خودتان دوست دارید چه کادویی بگیرید؟

بله زیاد. تقریبا تمام دوستان و فامیل حداقل یک کار از من در خانه‌شان دارند و یکی از کارهایم را هم به غار موزه استاد وزیری تقدیم کرده ام. معتقدم اثر یک هنرمند تکه ای از وجود اوست.  همانطور که گفتم اهل مطالعه و کتابم. کتاب هدیه خوبی است اما چون تنوع ابزار در رشته ما زیاد است و منابع مالی محدود ابزار هدیه بینظیری است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگوی اختصاصی با دکتر افسانه سلیمی

گفتید که اهل مطالعه هستید و به ما کتاب معرفی کنید؟

اگر بخواهم کتاب در حیطه تخصصی هنر معرفی کنم قطعا اولین انتخاب هایم کتاب های: تاریخ هنر هلن گاردنر ، نقاشی ایران از دیرباز تاکنون رویین پاکباز. و در حیطه ادبیات فارسی و شعر مولانا ستاره درخشان شعر و ادب فارسی است و در بین رمان ها مسخ کافکا.

نوجوان مجسمه ساز 
مجسمه ها را کجا می سازید؟ اتاق خودتان؟

بله در پشت بام خانه مان یک اتاق کوچک ۶ متری ساختم و آنجا را به کارگاه مجسمه سازی تبدیل کردم و بیشتر مواقع آنجا مشغولم.

امیر آقا، از خرابکاری های خود بگویید؟

به یاد دارم برای یک کاری نیاز به لامپ و دوشاخه برق داشتم و سیم کشی و اتصالات سیم ها را یاد نداشتم و چون عاشق  تجربه کردن هستم تصمیم گرفتم بدون کمک این کار را انجام دهم که متاسفانه سیم ها را اشتباه به هم وصل کردم و باعث پریدن فیوز برق و خسارت مالی شدم. به همین دلیل است که میگویم مجسمه ساز باید هر کاری را بلد باشد.

نوجوان مجسمه ساز 
چه کسانی شما را حمایت کردند؟  

خدا را شکر می کنم که پدر و مادری دارم که با تمام توان خود حمایتم کردند و هیچ وقت تنهایم نگذاشتند و جایگاهی که امروز در آن ایستاده ام را مدیون این دو نفر هستم و امیدوارم فرزند خوبی برایشان باشم و باز هم خدا را شاکرم که اساتید بزرگی چون استاد مهرداد کاتوزیان، استاد بهنیا اسد زاده و استاد زهرا رسولی را سر راهم قرار داد که هروقت هر سوالی داشتم پاسخگوی سوالاتم بودند و هر کمکی از دستشان بر می آمد را  از من دریغ نکردند.

تا به حال خواب مجسمه هایتان را دیده اید؟

اصولا من وقتی دو کار را انجام می دهم به هیچ چیز فکر نمی کنم یکی غذا خوردن و دیگری خوابیدن و سعی می کنم با ذهنی خالی و عاری از هر گونه فکر و دغدغه این دوکار را انجام دهم. و باید بگوییم به جز چند خواب که رویای صادقه بودند هیچ خوابی ندیده ام.

حستان را به این کلمات بگویید.

خدا  : در کلمات نمی شود وصفش کرد. فقط باید حسش کرد.
پدر:  پشتیبان و حامی
مادر:  همراه همیشگی
مجسمه : عشق و زندگی
گچ:  سفید خوشبو

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با مانی بشرزاد ، نویسنده ومترجم نوجوان

میکل آنژ :اسطوره مجسمه سازی
پیتزا: در همه حالت ها خوشمزه

نوجوان مجسمه ساز 
راستی شنیدیم آشپزی شما خوب است، درسته؟ چطور یاد گرفتید؟

بله از کودکی عاشق آشپزی بودم و در نوجوانی یکی از برنامه های تلویزیونی مورد علاقه ام برنامه آشپزی بود و سعی می کردم از دستورات پخت آنها استفاده کنم و غذا های متنوع بپزم که معمولا با استقبال مواجه می شدم.

چند تا از غذاهایی که در پخت آنها مهارت دارید نام ببرید

شیوه پخت اکثرغذاها را بلد هستم و آشپزی یکی از تفریحات من است اما بهترین غذاهایی که پخته ام پاستا آلفردو و کوفته تبریزی بوده است.

آشپزی سخت تر است یا مجسمه سازی؟  

به نظرم هر کاری سختی خاص خودش را دارد. اما اگر عاشق کاری باشید هیچگاه سختی های آن را متوجه نخواهید شد و با تمام وجود از انجام آن لذت خواهید برد.

مجسمه ای از عزیز کندری
به عنوان یک نوجوان مجسمه ساز هدف و برنامه ریزی شما برای آینده چیست؟

قطعا اولین و مهمترین هدف من درحال حاضر برای آینده دانشگاه است که حتما باید به آن برسم اما بعد از آن تاسیس آموزشگاه هنرهای تجسمی و به ویژه آموزش مجسمه سازی است چون آموزش برای من مقوله ای جذاب است.

صحبت شما با نوجوانان؟  

فرقی نمی کند چه هدف و چه آرزویی را دنبال می کنید و به آن علاقه مند هستید، سعی کنید با تحلیل درست و اصولی پا به رشته مورد علاقه تان بگذارید و در آن بهترین خودتان باشید و خودتان را با بقیه مقایسه نکنید و تمرکزتان را روی هدف اصلی بگذارید.مولانا بخوانند و سعی کنند مولانا خواندن یکی از قسمت های جدا نشدنی زندگیشان باشد.

کلام آخر

در آخر باید از پدر‌ و مادر عزیزم تشکر کنم که با تمام سختی های موجود همیشه پشتیبان و حامی من بوده اند و البته خواهر عزیزم که با کمک های فکری اش در بسیاری از مواقع راه درست را نشانم داده است. و در آخر باید اضافه کنم هیچ چیزی در دنیا ارزش ندارد که شما عمر خود را پای آن هدر بدهید و غم آن را بخورید پس با تمرکز و قدرت به دنبال هدفتان بروید.

گفتگو : سجاد زین العابدین

بقیه گفتگو های یک فنجون گپ را هم مطالعه کنید

نگاهی به مجسمه داوود، اثر میکل آنژ

t گفتگو با امیر عزیزکندری نوجوان مجسمه ساز
3.6/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *