نکاتی مهم درباره حرکات کششی در ورزش

t نکاتی مهم درباره حرکات کششی در ورزش
t نکاتی مهم درباره حرکات کششی در ورزش

تمرین درمانی

در برنامه تمرین درمانی، کشش اولین قدم است. حرکات کششی مانع سفتی عضله می شود و عضله و مفصل را در حالت انعطاف پذیر نگه می دارد.

حرکات کششی جزء جدانشدنی تمرین های ورزشی هستند و از آسیب دیدگی جلوگیری می کنند. اگر به انجام آن در قبل، بعد و در حین تمرینات خود ادامه دهید، به طور حتم هیچ گاه دچار گرفتگی و یا صدمات ورزشی در باشگاه نخواهید شد.

حرکات کششی

چرا باید تمرینات کششی داشته باشیم؟

۱) دامنه حرکتی مفصل را زیاد می کند.
۲) به ایجاد راستای خوب در بدن کمک می کند.
۳) از کشیدگی و آسیب عضلانی جلوگیری می کند.
۴) جریان خون را بهبود می بخشد.
۵) گرفتگی های عضلانی را برطرف می کند.

چه وقت کشش ندهیم؟

۱) زمانی که کشش دردناک باشد.
۲) مقاومت زیاد در برابر کشش وجود داشته باشد که در این صورت ممکن است پارگی های کوچک در عضله ایجاد کند.
۳) در زمان کشش نفس خود را حبس نکنید بلکه هوای بازدمی را بیرون بدهید.
۴) خود را با دیگران مقایسه نکنید چون میزان انعطاف پذیری افراد مختلف است.

چه زمانی کشش بدهیم؟

هر زمانی می تواند مناسب باشد. در پایان روز یا زمانی که از رختخواب بلند می شوید وقت خوبی برای کشش است. سعی کنید در طول روز چه در زمان تماشای تلویزیون یا بعد از رانندگی کشش را فراموش نکنید.

هر کشش چند بار انجام شود؟

هر کشش می بایست ۳ بار در روز انجام شود. اگر هم نمی توانید در یک سری همه را انجام دهید، آن را در طول روز تقسیم کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
پنج افسانه نادرست درباره نکات مهم ورزش و رژیم!

حرکات کششی

فواید حرکات کششی

اگر بافت ها دچار در هم پیچیدگی شده باشند، قسمت های آسیب دیده نیاز به زمان بیشتری برای التیام یافتن پیدا می کنند. بدنسازهای حرفه ای به خوبی می دانند که بهبودی تا چه حد حائز اهمیت می باشد. زمانی که خوب شدن ماهیچه ها برای مدت زمان زیادی به طول بینجامد، کل چرخه ورزشی قطع شده و مشکل پیدا می کند و به همین دلیل رشد ماهیچه ها به تعویق می افتد.

انواع حرکات کششی

کشش بالستیک

این حرکت در گذشته رواج بسیاری داشته اما در حال حاضر در میان ورزشکاران حرفه ای به دلیل خطرات احتمالی که در بر دارد چندان شایع نمی باشد. این تمرین باعث می شود که فرد با اندازه حرکت خود، ماهیچه ها را به بیشترین میزان کشیدگی که فراتر از حد طبیعی می باشد برساند. به عنوان مثال زمانی که عضله زردپی زانو را می کشید بالاجبار باید خم شوید که این حرکت شما را در یک موقعیت نامتعادل قرار داده و ریسک بروز آسیب دیدگی بالا می رود.

کشش استاتیک

این حرکت نیازی به وجود یار ندارد و بسیار موثر و بی خطر می باشد. برای انجام آن خودتان را در حالت مقرر قرار داده و عضلات خود را تا آنجا که می توانید بکشید تا فشار لازم را در آن ها احساس کنید. حرکت را پس از اندکی قطع کرده به شرایط عادی باز گردید و یک مرتبه دیگر آن را تکرار کنید.

کشش ایزومتریک

این حرکت نیز یکی از حرکات بسیار خوبی است که بیشتر ورزشکاران در میان تمرین های خود به طور گسترده از آن بهره می برند. برای انجام آن شما نیاز به یک یار و یا دیوار دارید تا میزان سودمندی حرکت افزایش پیدا کند. حرکت بالستیک هیچ خطری را به همراه ندارد و فشار کمتری را نسبت به حرکت استاتیک به بدن وارد می کند. این حرکت برای قسمت هایی از بدن مثل ماهیچه های زردپی پشت پا اجباری می باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چند ورزش آسان که گردش خون را تنظیم می‎کنند

 

t نکاتی مهم درباره حرکات کششی در ورزش
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *