چگونه دوست‌دار محیط زیست باشیم (۳)

پلاستیک ها
t چگونه دوست‌دار محیط زیست باشیم (3)

رفتار یک دوست‌دار محیط زیست چگونه است؟

اگر به دنبال کاهش اثرات منفی انسانی روی کره‌ی زمین هستید باید بیشتر از گذشته به جزئیات توجه کنید و در بسیاری از موارد صرفه‌جویی کنید. برای این که دوست دار محیط زیست باشید، باید مصرف انرژی را کاهش دهید، زباله‌ی کمتری تولید کنید و عادت‌های شخصی خود را تغییر دهید.

برای شروع می‌توانید سراغ بازیافت و تفکیک زباله، تهیه‌ی محصولات خانگی و خرید از مغازه‌های محلی بروید. درخت بکارید و در حفظ درختان و گونه‌های گیاهی کوشا باشید.

در اینجا به چند مسئله‌ی مهم در راستای حفظ محیط زیست اشاره شده است.

اگر دوست دار محیط زیست هستید ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف را رها کنید

چگونه دوست‌دار محیط زیست باشیم | محیط زیست | حفاظت از محیط زیست

اگر بیرون از خانه نیاز به بطری آب یا ظرف غذا دارید، به جای ظروف پلاستیکی، از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید.

استفاده از لوازم الکترونیکی را کاهش دهید

چگونه دوست‌دار محیط زیست باشیم | محیط زیست | حفاظت از محیط زیست

اگر دوست دار محیط زیست هستید، میزان استفاده از لپ‌تاپ و تلفن همراه را کاهش دهید. برای اوقات فراغت خود سراغ کارهای دیگر بروید. برای مثال کتاب بخوانید یا با دوستان و خانواده‌ی خود وقت بگذرانید. به جای بازی‌های آنلاین، بازی‌های گروهی و فکری انجام دهید و یا به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بروید.

lsd[vh

از محصولاتی که بسته‌بندی‌های زیادی دارند استفاده نکنید

خرید

از لوازم و محصولاتی که بسته‌بندی‌های چند‌لایه دارند و علاوه بر کارتن یا جعبه، بسته‌بندی پلاستیکی و برچسب‌های کاغذی یا پلاستیکی دارند کمتر استفاده کنید. محصولات دست‌ساز و طبیعی تهیه کنید. برای مثال ماست، شیر و لبنیات سنتی بخرید. همیشه در انتخاب یک محصول به بسته‌بندی آن توجه کنید. اگر کتاب یا دفتر می‌خرید گزینه‌ای را انتخاب کنید که بسته‌بندی پلاستیکی نداشته باشد. با این کار زباله‌ی کمتری تولید می‌کنید.

از کالاهای دست دوم استفاده کنید

خرید کالاهای دست دوم

با خرید لباس و لوازم خانگی دست دوم، به کاهش هزینه، زباله و مصرف انرژی کمک کنید. تا حد امکان از خرید لوازم غیر ضروری خودداری کنید و اگر چیزی نیاز دارید سراغ کالاهای دست دوم بروید. حتی می‌توانید کالای مورد نیاز خود را از دیگران قرض بگیرید.

لوازم مقاوم و با کیفیت بخرید

خرید با کیفیت

اگر مجبور به خرید یک کالا هستید کیفیت و مرغوبیت آن را اولویت قرار دهید و فریب کالاهای ارزان و بی‌کیفیت را نخورید. برای مثال به جای آن که در سال چهار بار لباس ارزان و نامرغوب بخرید دومرتبه یا یک مرتبه خرید کنید و لباس باکیفیت و مقاوم تهیه کنید. با این کار هم به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کنید هم زباله‌ی کمتری تولید می‌کنید.

اگر دوست دار محیط زیست هستید، مصرف کاغذ را کاهش دهید

کاهش مصرف کاغذ

تا حد امکان به جای استفاده از کاغذ از گزینه‌های الکترونیکی استفاده کنید. به جای پرینت یک مقاله آن را به فلش یا تلفن همراه و تبلت خود منتقل کنید. علاوه بر این، پرداخت قبوض خود را آنلاین انجام دهید.

اگر دوست دار محیط زیست هستید سعی کنید کارهای اداری خود را از راه دور انجام دهید

دور کاری

تا حد ممکن از راه دور و از خانه کارهای اداری و بانکی خود را انجام دهید. با این کار علاوه بر کاهش آلودگی هوا و مصرف انرژی، هزینه‌های شخصی خود را کاهش می‌دهید.

در استفاده از لوازم نقلیه و خودروهای شخصی به حفظ محیط زیست توجه کنید

حمل و نقل عمومی

از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد استفاده کنید. این کار به سلامتی شما هم کمک می‌کند. برای مثال برای مسافت‌های کوتاه به جای استفاده از ماشین از دوچرخه استفاده کنید. به این بهانه کمی ورزش می‌کنید و تناسب اندام بهتری خواهید داشت.

علاوه بر آن، خانواده‌ی خود را تشویق کنید تا در مصرف بنزین و گاز صرفه‌جویی کرده و در نتیجه به کاهش  آلودگی هوا و حتی آلودگی صوتی ناشی از تردد خودروها کمک کنند.

مجتبی ناطقی

t چگونه دوست‌دار محیط زیست باشیم (3)
5/5 - (1 امتیاز)
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آداب سفر کردن از دیدگاه فتوت نامه سلطانی

‫1 نظر ارسال شده در “چگونه دوست‌دار محیط زیست باشیم (۳)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *