چگونه یک گروه کتابخوانی راه بیندازیم؟

چگونه یک گروه کتابخوانی راه بیندازیم؟
t چگونه یک گروه کتابخوانی راه بیندازیم؟

اگر به کتاب و مطالعه علاقه مند هستید می توانید یک گروه کتابخوانی راه بیندازید تا از این طریق هم با سلیقه و نظرات دیگران آشنا شوید، هم از لذت مطالعه گروهی بهره مند شوید و هم دوستان بیشتری پیدا کنید.

نوع و سبک کتاب های مورد نظرتان را برای مطالعه در این گروه مشخص کنید

نیازی نیست که دقیقا نام کتاب ها را تعیین کنید. صرفا سبک های مورد نظر را مشخص کنید؛ تا از این طریق افرادی که علایق و سلیقه های مشابه دارند؛ به این گروه بپیوندند. می توانید به سراغ کتاب های تخیلی، ادبی، علمی، جنایی و رمزآلود و.. بروید. حتی ممکن است موضوع خاصی را برای مطالعه مدنظر نداشته باشید و مطالعه عمومی از هرنوع کتاب و در هر زمینه ای را دوست داشته باشید.
در گروه کتابخوانی اعضا می توانند در مورد جنبه های مختلف هر کتاب، اهداف، شخصیت های داستانی، قصه و هر موضوع مرتبط با آن کتاب ها گفت و گو و تبادل نظر داشته باشند.

برای پیوستن اعضا به گروه اقدام کنید

در ابتدا باید تصمیم بگیرید که گروه شما در چه ابعادی خواهد بود. آیا به دنبال تشکیل یک گروه بزرگ و گسترده هستید؟ یا یک گروه کوچک و خودمانی را ترجیح می دهید؟ آیا قرار است اعضای این گروه از کسانی تشکیل شود که شما مستقیما آن ها را می شناسید و یا افراد غریبه هم می توانند عضو گروه شوند؟

اعضای گروه شما می توانند دوستان، خانواده و یا حتی آشنایان دور شما باشند. در هرحال نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید آن است که اعضای این گروه باید بتوانند به طریقی با یکدیگر در ارتباط باشند. چه در جلسات حضوری گروه، چه از طریق ایمیل و نامه و یا شبکه های اجتماعی و اینترنت.

حتی می توانید به وسیله فضای مجازی و اینترنت یک گروه کتابخوانی مجازی ایجاد کنید تا اعضای آن، از هر کجا و در هر شهری، با یکدیگر در ارتباط باشند، باهم کتاب بخوانند و نظراتشان را بیان کنند.

یک کتاب برای شروع انتخاب کنید

پس از آنکه اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کردید و اعضای گروه مشخص شدند باید اولین کتابی را که تصمیم به مطالعه آن دارید مشخص کنید. در این مرحله بهتر است یک کتاب کوچک و کم حجم را مدنظر قرار دهید و به سلیقه اعضا نیز توجه داشته باشید. نقدهای موجود در مورد کتاب مورد نظر را مطالعه کنید و کتابی را انتخاب کنید که موفق بوده و مورد پسند منتقدین واقع شده است.

کتابخوانی

زمان مطالعه کتاب را مشخص کنید

برای مطالعه کتاب منتخب حداقل دو یا سه هفته زمان مشخص کنید و از قبل به همه اعضا این مدت تعیین شده را اطلاع دهید. در طول این زمان با اعضا هر از چندگاهی در ارتباط باشید و زمان برگزاری جلسه گردهمایی گروه را – چه به صورت حضوری در مکان از قبل تعیین شده (مثل کتابخانه محل زندگی و یا مدرسه و چه مجازی (مانند وبلاگ)- به اعضا یادآوری کنید.

در مورد کتاب بحث و تبادل نظر داشته باشید

این همان هدف اصلی تشکیل گروه کتابخوانی است. در روز جلسه همه اعضا باید کتاب را به طور کامل مطالعه کرده باشند و نقطه نظرات خود را در مورد کتاب و وجوه مختلف آن بیان کنند.

چند کتاب برای مطالعه در آینده پیشنهاد کنید

یک لیست کوتاه حاوی دو یا سه کتاب پیشنهادی را به اعضای گروه معرفی کنید و با نظر همه و یا اکثریت گروه یکی از این کتاب ها را برای مطالعه در دوره بعد انتخاب کنید.

نظرات متفاوت را بپذیرید

فضای یک گروه کتابخوانی باید دوستانه و منعطف باشد. ممکن است نظرات افراد در مورد یک کتاب بسیار متفاوت و یا حتی متضاد باشد. پس باید هر نظری را محترمانه و در آرامش مطرح کرد. نیازی نیست اعضای گروه یکدیگر را متقاعد کنند. هدف اصلی یک گروه کتابخوانی، تبادل نظرات، آشنایی با دیدگاه های مختلف و انگیزه گروهی برای مطالعه کتاب های بیشتر است.

مجتبی ناطقی

چگونه یک کتاب خوب برای مطالعه انتخاب کنیم؟

t چگونه یک گروه کتابخوانی راه بیندازیم؟
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ربا / مجموعه تلوزیونی روشنا

‫3 نظر ارسال شده در “چگونه یک گروه کتابخوانی راه بیندازیم؟

  1. نوجوان‌ها :

    کاربر عزیز “rose”
    خانم دکتر سلیقه دار، مشاور و روانشناس سایت اینگونه به پرسش شما پاسخ داده اند:
    دوست خوبم
    هر چند احساست در مورد خودت و دوستانت قابل درک است اما اگر تو یک سال پیش این سوال را میپرسیدی پاسخ دیگری میدادم اما حالا که وارد سال دوازدهم میشوی پاسخ تغییر میکند و باید بگویم حالا خیلی مهم است که بی نیاز از دوستی و ارتباطات دوستانه فقط و فقط به درس و کنکور بپردازی. یعنی اگر در رابطه های دوستی ات غرق بودی حتما به تو سفارش میکردیم که از این شرایط بیرون بیایی و تصور کنی در یک جزیره ناآشنا هستیتا راحت و بدون دغدغه به درست برسی.
    پس لطفا حالا که خودت چنین شرایطی را داری از آن استقبال کن چون کاملا به نفع توست که ذهنت فارغ از دوستانت و متمرکز بر خودت باشد.
    دوستت کاملا درست گفته چون کنکور یک مسابقه و رقابت است البته معنایش این نیست که هم کلاسی هایت رقیبان تو هستند بلکه لازم است با تمرکز داشتن بر مسیر آماده سازی خودت تلاش کنی در این مسابقه برنده باشی.
    موفق باشی
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  2. rose :

    سلام
    ازتون سوالی داشتم
    من هم قطعاایراداتی دارم ولی سوالم درباره ی دوستامه
    همیشه منم که پیش قدم میشم برای زنگ زدن وپیام دادن،شده یک ماه بگذره ولی تامن پیام ندم اونایادشون نمیفته منو،الیته وقتی جزوه یاکتابی ازم بخوان منویادشونه
    من خیلی احساس تنهایی دارم تومدرسه،امسال کنکوردارم ودوستم بهم گفت امسال خودموسفت چسبیدم وبقیه حتی دوستام برام مهم نیستن
    دوستام بهم به چشم رقیب نگاه میکنن بیشترتادوست
    شب امتحان فیزیک وریاضی همه هی پیام میدن سوالاشونوحل کنم وروزبعدامتحان همه میرن پی کارشون
    من واقعانمیدونم چیکارکنم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *