کمبود خواب در رفتار خشونت‌آمیز نوجوانان تأثیر دارد

کمبود خواب در رفتار خشونت‌آمیز نوجوانان تأثیر دارد
t کمبود خواب در رفتار خشونت‌آمیز نوجوانان تأثیر دارد

محققان دریافتند کمبود خواب در نوجوانان، منجر به سر زدن رفتارهای مخاطره‌آمیز می‌شود. دانشمندان در آخرین تحقیقات خود دریافتند نوجوانانی که عادت به خواب ضعیف دارند با احتمال بیش تری رفتار‌های مخاطره‌آمیز در مقایسه با همسالان خود که از خواب خوبی برخوردارند، از خود نشان می‌دهند.

در تحقیقاتی روی الگوهای خواب و همچنین مصرف الکل و مواد مخدر بیش از 6500 نوجوان در سراسر آمریکا بین سال‌های 1994 و 2002 مورد ارزیابی قرار گرفت.این تحقیقات در مجله اعتیاد به الکل در ایالات متحده آمریکا منتشر شد و نشان داد که خواب ضعیف در نوجوانان ممکن است به علامت هشداردهنده زود هنگام برای آغازگر مشکلات رفتارهایی مانند ‌استفاده از موادمخدر و مصرف الکل و همچنین رفتارهای «پر تأسف» باشد.

محققان می‌گویند که بسیاری از اوقات ما فکر نمی‌کنیم که خواب مهم باشد اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که خواب ناکافی نشانگر خوبی برای برخی از مشکلات جدی در مراحل بعدی زندگی است.با توجه به این مطالعه، مشکلات خواب با رفتار مخاطره‌آمیز رابطه عمیقی دارند.برای مثال، افرادی که خواب آن ها دچار اختلال است 33 درصد به چنین مشکلاتی نسبت به همسالان خود روبه‌رو می‌شوند.

خطر نامرئی کمبود خواب نوجوانان را تهدید می کند

کمبود خواب

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد نوجوانانی که خیلی وابسته به رسانه ها هستند، کمبود خواب دارند و به اندازه کافی فعالیت بدنی انجام نمی دهند گروهی هستند که در معرض “خطر نامرئی” ابتلا به بیماری های روانی قرار دارند.

به گزارش نشریه اینترنتی نوجوان ها به نقل از پایگاه اینترنتی Time، همواره این استنباط وجود داشته است که نوجوانانی که در معرض مشکلات روانی قرار دارند آن هایی هستند که رفتارهایی مانند نوشیدن مشروبات الکلی، مصرف مواد مخدر، استعمال دخانیات و فرار از مدرسه را انجام می دهند.

اما نتایج تحقیقات جدید که در نشریه روانپزشکی جهانی (World Psychiatry) منتشر شده است نشان می دهد گروه دیگری از نوجوانان هستند که به اندازه سایر همسن و سال های خود که رفتارهای پرخطر انجام می دهند در معرض خطر ابتلا به مشکلات روانی قرار دارند.

ممکن است در نگاه اول چنین به نظر برسد که وابستگی به رسانه های جمعی، کمبود خواب و یا دوری از فعالیت بدنی مشخصه هایی هستند که تقریبا در همه نوجوانان دیده می شوند. ولی نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که نتایج این تحقیق نشان می دهد نوجوانانی در معرض خطر هستند که هر سه این عادت های بد را همزمان داشته باشند.

ولادیمیر کارلی، پژوهشگر مرکز ملی تحقیقات خودکشی و جلوگیری از بیماری های روانی سوئد می گوید: معمولا والدین، معلمان و یا حتی پزشکان در مورد خطرات ناشی از تماشا کردن بیش از حد به تلویزیون، ورزش نکردن و یا نداشتن خواب کافی در نوجوانان غفلت می کنند.به همین دلیل این گروه از نوجوانان گروه “خطر نامرئی” نام گرفته اند.در این تحقیق بیش از 12 هزار دانش آموز بین 14 تا 16 ساله در 11 کشور اروپایی مورد بررسی قرار گرفتند.

داشتن الگوی خواب منظم، رمز داشتن خواب بهتر در کودکان و نوجوانان

کمبود خواب

نتایج تحقیقات جدید در دانشگاه پنسیلوانیا نشان می دهد داشتن الگوی خواب و بیدار شدن منظم در خانواده می تواند کیفیت خواب را در کودکان و نوجوانان ارتقا دهد.  کاهش مصرف کافئین، داشتن الگوی خواب منظم و کاهش استفاده از تکنولوژی هایی که نور متساطع می کنند (مانند تبلت ها) در شب ها می تواند باعث بهبود کیفیت و مدت خواب شود.

این تحقیق روی 1103 نفر از والدینی که فرزند 6 تا 17 ساله داشتند انجام شده است. اکثریت این والدین نسبت به اهمیت داشتن خواب کافی در فرزندانشان آگاه بودند با این وجود 90 درصد از فرزندان آن ها میزان خواب کافی که برای سن آن ها توصیه نشده است را نداشتند. محققان معتقدند که افراد بین 6 تا 11 سال باید 9 ساعت در شب بخوابند و افراد 12 تا 17 سال باید حداقل 8 ساعت خواب داشته باشند.

t کمبود خواب در رفتار خشونت‌آمیز نوجوانان تأثیر دارد
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه یک زندگی منظم تر داشته باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *