۷ ماده غذایی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی

t ۷ ماده غذایی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی

سوپمطالعات نشان می‌دهند افرادی که به مدت حداقل ۱۲ هفته مکمل سیر دریافت می‌کنند، از خطر کمتری برای ابتلا به سرماخوردگی برخوردارند.

جنیفر مک دانیل، متخصص تغذیه می‌گوید: «سربازان سیستم ایمنی بدن به تغذیه خوب نیاز دارند». در ادامه ۷ ماده غذایی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن معرفی شده‌اند که می‌توانید بشقاب غذای خود را در فصول سرد سال از این مواد پر کنید تا سیستم ایمنی بدنتان در سطحی بهینه عمل کند.

۱.سوپ

مادرها همیشه انتخاب‌های خوبی دارند؛ وقتی سیستم ایمنی بدن تحت الشعاع عفونت‌های ویروسی قرار می‌گیرد، سوپ مرغ یا سوپ رشته فرنگی گزینه‌های مناسبی خواهند بود. ما می‌توانیم از مواد مختلفی در تهیه سوپ مورد علاقه خود استفاده کنیم. وقتی صحبت از یک رژیم غذایی پیشگیرانه به میان می‌آید، باید به انواع مواد غذایی توجه کنیم. مرغ، که سرشار از روی و آهن است و هویج که ویتامین C فراوانی دارد، مواد مناسبی برای تهیه سوپ هستند. آبگوشت نیز باعث ترشح مخاط شده و از بدن در برابر مهاجمان خارجی محافظت می‌کند.

۲.چای سبز

چای سبز فواید بسیاری دارد؛ کاتچین موجود در چای سبز، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. به گفته مک دانیل، کاتچین یک آنتی اکسیدان قوی است که نقش قابل توجهی در پیشگیری از شیوع ویروس‌ها دارد. به خصوص اگر مریضی خاصی داشته باشید، چای سبز کمک می‌کند که سریع‌تر از شر بیماری خلاص شوید.

۳.عسل

مک دانیل درباره فواید عسل می‌گوید: «عسل باعث تسکین گلو شده و در صورت بیماری، از سرفه‌های خشک و زننده جلوگیری می‌کند». به علاوه، خوردن عسل به درمان سوء هاضمه و ریفلاکس اسید نیز کمک می‌کند. بنابراین، به جای آنکه از قند و شکر برای شیرین کردن قهوه استفاده کنید، نوشیدنی خود را با عسل میل کنید. همچین می‌توانید از تکه‌های سیب آغشته به عسل به عنوان یک میان وعده خوشمزه استفاده کنید.

۴.سیر

مک دانیل در این باره می‌گوید: «مطالعات نشان می‌دهند افرادی که به مدت حداقل ۱۲ هفته مکمل سیر دریافت می‌کنند، از خطر کمتری برای ابتلا به سرماخوردگی برخوردارند». سیر یک آنتی اکسیدان قوی است که از بدن در برابر میکروب‌های مهاجم محافظت می‌کند.

۵.ماست

ماست حاوی پروبیوتیک‌های ضروری و باکتری‌های خوبی است که با باکتری‌های بد در بدن جنگیده و از شیوع بیماری و سوء هاضمه جلوگیری می‌کند. به هر صورت، اگر بتوانیم از باکتری‌های خوب برای تقویت بدن و سیستم ایمنی کمک بگیریم، خوش شانس خواهیم بود.

۶.پرتقال

وقتی احساس سرماخوردگی می‌کنید، شاید اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند، ویتامین C باشد. مک دانیل در رابطه با فواید ویتامین C می‌گوید: «با وجود اینکه یافته‌های ضد و نقیضی در رابطه با نقش ویتامین C در جلوگیری از سرماخوردگی وجود دارد، مطمئن هستیم که این ویتامین از شدت علائم مرتبط با سرماخوردگی می‌کاهد». مرکبات از جمله پرتقال سرشار از ویتامین C هستند. نگران افزایش سطح ویتامین C در بدن خود نباشید؛ این ویتامین در آب حل می‌شود. بنابراین، مقادیر اضافی آن از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند.

۷.سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین نیز سرشار از ویتامین C است، اما ویتامین A موجود در این ماده غذایی است که توجه ما را به خود جلب می‌کند. ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. به گفته مک دانیل، این ویتامین نقش بسزایی در تولید غشای مخاطی حلق و بینی ما دارد. این غشای مخاطی نخستین خط دفاعی بدن در برابر ورود عوامل مهاجم خارجی است. بنابراین، داشتن یک سیستم ایمنی قوی مستلزم رعایت یک رژیم غذایی کامل است. پروتئین هم از اهمیت بالایی برخوردار است. سعی کنید از مواد غذایی حاوی پروتئین در هر یک از وعده‌های غذایی خود استفاده کنید تا تولید پادتن در بدن متوقف نشود.

منبع: thehealthsite

t ۷ ماده غذایی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اهمیت تغذیه دختران در دوران بلوغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *