۸ مشکل زیبایی، ۸ نسخه خانگی

t ۸ مشکل زیبایی، ۸ نسخه خانگی

گاهی عجله و بی دقتی برای آماده شدن یا اقدام های زیبایی، باعث آسیب های جزیی مثلا خراش یا سوختگی روی پوست می شود.

بسیاری از خانم ها تصور می کنند این مشکلات خود به خود درمان می شوند اما در حقیقت هر نوع آسیبی به پوست بدن به مراقبت مناسب و دقیقی نیاز دارد زیرا آسیب حفاظ قدرتمند بدن، راه را برای نفوذ عفونت باز می کند. از آنجا که چنین آسیب هایی در خانه خیلی شایع اند، راه های خانگی مقابله با آن ها را شرح داده ایم.

۱. سوختگی پوست با اتوی مو

سریع مقداری یخ را در یک پارچه یا حوله بریزید و روی پوست سوخته تان بگذارید. سپس روی ناحیه سوخته پماد هیدروکورتیزون ۱ درصد بزنید. اگر درد دارید، می توانید ایبوپروفن یا آسپیرین بخورید. اگر با این اقدام ها سوختگی و درد آن بهبود نیافت حتما به بیمارستان بروید. برای پوشاندن محل سوختگی در یک مهمانی می توانید موهایتان را به سمتی از پیشانی که سوخته شانه کنید یا اگر پشت گردنتان، سوخته موهایتان را دم اسبی ببندید.

۲. التهاب ناشی از مصرف کرم

پوست ممکن است به هر ماده مصرفی جدیدی واکنش نشان دهد. اگر این اتفاق برایتان افتاد، فورا محصول آرایشی را با صابونی ملایم و بی بو بشویید، روی ناحیه ملتهب کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد بزنید و برای کاهش التهاب و سوزش، دستمالی تمیز و مرطوب روی آن بگذارید و یک قرص آنتی هیستامین بخورید.

یادتان باشد تا زمانی که این التهاب خوب نشده، از لوازم آرایشی حساسیت زا و سایر محصولات آرایشی و مراقبت از پوست استفاده نکنید. اگر پوست شروع به پوسته پوسته شدن کرد، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید زیرا ممکن است به داروهای خوراکی استرویید یا آمپول کورتون نیاز داشته باشید.

۳. خراش قرنیه با ریمل

اگر خرده های ریمل وارد چشمتان شود، می تواند قرنیه را خراش دهد و محلی مناسب برای نفوذ باکتری ها و عفونت ایجاد کند. در چنین شرایطی اگر به آب برای شستشوی چشم دسترسی ندارید، قطره روان کننده چشمی مثلا نفازولین و اشک مصنوعی در چشمتان بریزید. این دارو خرده های مواد آرایشی و ترشحات التهابی چشم را که باعث قرمزی چشم می شوند، به بیرون چشم می راند. سپس کمی یخ را در پارچه تمیزی بریزید و روی پلکتان بگذارید. اگر طی 12 تا 24 ساعت درد یا تاری دیدتان بهبود نیافت، سریع به متخصص چشم پزشک مراجعه کنید.

۴. قارچ ناشی از پدیکور

این قارچ، ناخن پا را زرد یا سفید می کند و باعث جداشدن آن از بستر ناخن یا ضخیم شدن ناخن می شود. در چنین مواردی زود ناخنتان را کوتاه کنید و کرم ضدقارچ بزنید. ضدقارچ باید رو، اطراف و زیر ناخن ها پخش شود. اگر ظرف 2 تا 3 هفته قارچ از بین نرفت، به متخصص پوست مراجعه کنید زیرا شاید درمان این عفونت قارچی به ضدقارچ های خوراکی نیاز داشته باشد.

اگر در مدت درمان به یک مهمانی مهم دعوت شدید، می توانید لاکی با پایه الکلی بزنید اما آن لاک دیگر آلوده شده و باید آن را دور بیندازید. بعد از مهمانی لاک را پاک کنید و درمان را دوباره از سر بگیرید.

۵. خراش ناشی از کندن مو

خونریزی را با فشار یک دستمال تمیز سرد قطع کنید. سپس پماد آنتی بیوتیک به ناحیه بزنید تا از عفونت پیشگیری شود. قبل از خواب شبانه هم باید آن محل را با باند بپوشانید تا رطوبتش تبخیر نشود. اگر محل خراش دچار درد و التهاب شد، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

۶. سوختگی با وکس یا موبر

فورا موبر یا وکس را با آب سرد بشویید و بعد از کمپرس با پارچه مرطوب سرد، ناحیه سوخته را با پماد زینک بپوشانید. برای کاهش التهاب، داروهای ضدالتهاب مثلا ایبوپروفن مصرف کنید. اگر قرمزی ظرف 1 تا 2 روز خوب نشد یا بثورات چرکی زرد یا سبز روی آن ایجاد شد، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

۷. پارگی پوست بعد از کندن ناخن

انگشتتان را 3 تا 5 دقیقه در محلول یک قاشق چای خوری سرکه و ۱۲۰ میلی لیتر آب گرم قرار دهید. سپس ناحیه را به پماد آنتی بیوتیک آغشته کنید و با باند ببندید. این درمان خانگی را 3 تا 7 روز ادامه دهید. اگر ورم و التهاب در این مدت بهبود نیافت یا زخم چرکی شد، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

۸. قرمزی بعد از پیلینگ

شما نه تنها پوست مرده بلکه لایه پوستی سالم را هم از پوستتان کنده اید. پارچه تمیز مرطوب و خنکی را به مدت چند دقیقه روی ناحیه ملتهب بگذارید. سپس با مقدار کافی مرطوب کننده، آن را بپوشانید. دقت کنید که مرطوب کننده بو یا مواد لایه بردار نداشته باشد. تا چند روز پوست را با آب و به ملایمت بشویید و در معرض مستقیم تابش آفتاب نباشید. در این مدت مجاز به مصرف مواد آرایشی نیستید. اگر قرمزی تا ۱ هفته خوب نشد یا شدت یافت، سریع به متخصص پوست مراجعه کنید.

salamatbash.net

t ۸ مشکل زیبایی، ۸ نسخه خانگی
امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه از عقب رفتن لثه ها جلو گیری کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *